Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Trevlig midsommar i efterskott på er alla fina! 🌹🌞🌻💐

Jag inledde långhelgen med att utnyttja friskvårdstimmen och gå hem och rida. Vet inte om det någonsin gått så dåligt, hästen var inte alls på humör. Inte jag heller, var så galet irriterad på en av mina kollegor som är en riktig pain in the ass, och sen blir jag arg på mig själv för att hon får förstöra mitt humör. Dessutom har den här veckan blivit väldigt upphackad, hästen har gått men hon har gått varannan dag ett lättare pass (på grund av promenad och att vi fick hjälpa medryttaren) och varannan ett normalt där hon mest bråkat, och det var tydligen inte optimalt för henne.

Igår blev det dock vila helt och hållet, frånsett lite lekar (fysiska) med kusinerna. Syrran är hundvakt en vecka och hade hunden med sig. Jag försöker numera alltså intyga mig själv att en hund kanske inte är världens bästa idé just nu men jag är jäkligt sugen.
 
Har ridit båda islandshästarna och tömkört shettisen idag :)

Nu blir det lunch och sen är det all in på att ladda för årets kalas ikväll :banana:
 
Var uttråkad och gav mig ut på en promenad. Tänkte att jag kunde ju testa att jogga lite, i alla fall ett par minuter här och där. Döm av min förvåning när det kändes jättelätt och jag rullade på i hela 20 minuter innan jag stannade - och då mest pga att ryggen började klaga på bristen på stötdämpning (7 år gamla gympaskor var det bästa jag kunde hitta här i sommarstugan)! 20 minuters oavbruten löpning är alltså rätt stort för mig, som avskyr att springa och därmed gör det så sällan som möjligt. Men idag var det riktigt skönt, trots motvind och urdåliga skor, och jag tror att det hjälpte att det var helt spontant så att jag inte hann jaga upp mig och börja bygga upp en massa förväntningar på hur långt jag skulle orka och hur det skulle kännas.

När jag sprungit klart fortsatte jag att promenera i 2 km ungefär och la in 3x20 utfallssteg också för att komma åt benmusklerna ytterligare lite till. Sen dopp i havet följt av glass & kaffe i solen! :love:
 
Gårdagens midsommarträning var ett pass som varken var långt eller intensivt :idea: Lite lagom många lagom tunga repetitioner i boxböj, press med kettlebell, marklyft och enarmsrodd med kettlebell.

Idag testade jag att springa lite, en vecka efter loppet. Känner mig återhämtad och så, men kroppen kändes ändå seeeeg :p Lite joggintervaller och däremellan försökte jag hitta lite orienteringskontroller, vi har en variant av "Hitta ut" här på min lilla ort. Kändes ändå bra, får försöka springa lite mer seriöst eller vad man ska säga nån dag här framöver.
 
Jag är sugen på att börja träna (för femtioelfte gången), men känner en liten oro att mina tomma mjölkpåsar kommer bli ännu mindre. Har lyckats gå upp 3kg på två veckor pga. att jag har börjat sommarjobba med ett litet fysiskt jobb som har lett till att jag äter mycket mer och nu ser man inte revbenen under mina nyckelben längre vilket är en stor vinst för mig. :)

Jag tänker på träning i form av upphopp, armhävningar, situps och lite andra liknande övningar + joggning emellanåt. Men det är svårt att komma igång. :crazy:

Är det bättre att kanske köpa ett gymkort och gå till gymmet istället?
 
Blev ett rejält midsommardagsfirande igår och vi var hemma kl 3 i morse. Sov till 12 och sen grejade vi lite innan barnen kom hem och vi red alla hästarna :) Nu har barnen lagt sig och jag ska ta en promenad innan vi också tar kvällen.
 
Heja @Mineur :banana: låter superhärligt!
Ja, det ska jag definitivt göra om! Fast jag satsar nog på att komma ihåg att packa ner ett par vettiga löparskor nästa gång :p
Jag är sugen på att börja träna (för femtioelfte gången), men känner en liten oro att mina tomma mjölkpåsar kommer bli ännu mindre. Har lyckats gå upp 3kg på två veckor pga. att jag har börjat sommarjobba med ett litet fysiskt jobb som har lett till att jag äter mycket mer och nu ser man inte revbenen under mina nyckelben längre vilket är en stor vinst för mig. :)

Jag tänker på träning i form av upphopp, armhävningar, situps och lite andra liknande övningar + joggning emellanåt. Men det är svårt att komma igång. :crazy:

Är det bättre att kanske köpa ett gymkort och gå till gymmet istället?
Har du provat att träna med någon slags app? Det finns ju en massa varianter med utmaningar av olika slag, tänker att det kanske kan hjälpa med motivationen? Känner du att du ändå inte kommer igång kan du ju testa gymkort, bara du vet vad som funkar bäst för dig! :)
 
Fjärde veckans sista pass genomfördes idag. 9 set á 3 reps på 90 kg i marklyft (plus fem uppvärmningsset) och totalt nio set militärpress gjorde att jag inte hade mycket kvar i kroppen när jag cyklade hem efteråt. Men det känns gött att ha gjort fyra av fem veckor av programmet och jag kommer hinna med en runda till innan det är dags för lyftardag i Sthlm i augusti. :bump:
 
Nu har h*elvetesveckan börjat :p Sjukt hektiskt vecka men mycket roligt också. Maken åkte tidigt i morse till huvudstaden på kurs och kommer hem på onsdagkväll. Då har jag sommarmöte och sommarfest med jobbet. Maken ska slå hö när han kommer hem då och på natten får han hämta mig i stan. Torsdag em till söndag lunch har jag ridläger och mitt i allt ska det jobbas, tas hand om ungar och vändas hö. Alla fyra hästarna ska sova borta på ridlägret fre-sön så det blir en väldans åkande med hästar :rofl: Tack och lov för hjälp med ungar från mina svärföräldarar! :heart När vi fått hem alla hästar på söndag får vi slänga oss i hökörningen och få in så mycket vi hinner på em och kvällen.

Ska gymma ikväll och springa på löpbandet i morgon så jag får någon mer träning än ridning och hökörning :p Ska rida på lunchen idag också.
 
Sammanfattar förra veckan med ett gympass, ett löppass, sju ridpass och promenad nästan varje dag. Helt okej vecka men hade jag inte känt av förkylning i tisdags hade jag gymmat då med. Men det var nog smart för det blev inget med förkylning trots långt löppass och blöt och sen utekväll i lördags
 
Alltså jag förstår inte vad som har hänt med mina benmuskler. Jag har en sådan galen träningsvärk sedan mitt lilla pass i lördags, i alla möjliga delar av benen! Och rumpan! Och även lite på sidorna av magen, vid höfterna. Helt knäppt!

Jag hade väl väntat mig att känna mig lite stel i framsida av lår och eventuellt lite i vaderna, men det här! Jag kan knappt gå ordentligt! Det måste vara skorna, eller underlaget, eller nått... O_o

Idag blir det vila i alla fall - flyget hem blev försenat så jag kom i säng först runt 02 och mår därefter. Planen för veckan är annars som följer:

Måndag: 3 km transportpromenad, annars vila.
Tisdag: 6 km transportpromenad, crossfit
Onsdag: 6 km transportpromenad, annars vila
Torsdag: 6 km transportpromenad, annars vila
Fredag: 6 km transportpromenad, crossfit
Lördag/söndag: Ridning

Känns som en lite lagom kom igång-vecka, särskilt med tanke på att det ska bli 29 grader varmt här både onsdag och torsdag :nailbiting:
 
Jag blev så klart förkyld efter midsommar så jag har orkat ungefär noll och inget i helgen. Fördelen är att jag har googlat träning och träningsredskap. Tror jag har landat i att köpa två hantlar och ett gummiband, och sen träna med respektive grej varsin kväll i veckan, i kombination med ett pass core. Inser att jag inte kan/hinner allt, så tänkte kombinera kondition med lillemans motion, istället för att ta det helt utanför stallet. En kväll i veckan måste jag motionera båda hästarna, tänker att hans pass då kanske blir en längre promenad/tömkörning med inslag av jogg. Likadant om jag tar honom på helgen. Har medryttarna honom över helgen får jag vackert pallra mig iväg utan häst. Vad tror ni om det upplägget?
 
Har du provat att träna med någon slags app? Det finns ju en massa varianter med utmaningar av olika slag, tänker att det kanske kan hjälpa med motivationen? Känner du att du ändå inte kommer igång kan du ju testa gymkort, bara du vet vad som funkar bäst för dig! :)
Åh, det där är ju ett jättebra tips :D Jag hade dock lyckan idag att komma över en ljudbok som heter Hjärnstark och den gav mig inspiration att dra ut och jogga så jag gjorde det efter jobbet idag i en halvtimme (med många gå-pauser ;) ). Om motivationen börjar tryta så ska jag kolla vad det finns för urval av tränings-applikationer. :D
 
Åh, det där är ju ett jättebra tips :D Jag hade dock lyckan idag att komma över en ljudbok som heter Hjärnstark och den gav mig inspiration att dra ut och jogga så jag gjorde det efter jobbet idag i en halvtimme (med många gå-pauser ;) ). Om motivationen börjar tryta så ska jag kolla vad det finns för urval av tränings-applikationer. :D
Heja heja! :banana:
 
I går gjorde jag en bra timme på gymmets cykel och CT. Växlade motstånd och höll ett bra tempo.
I dag joggade jag 5,3 km. Tunga ben från början och dålig luft. Lyckades trycka på sista km. Helt slut när jag var färdig. Sliter alltid när jag joggar men idag var det grymt.
Jag svettas alltid mycket men idag flöt jag nästan bort. Fick duscha två ggr. Tog en vätskeersättningstablett innan.
Svettas ni mycket?
 
Sommaren kom tillbaka som en chock! Riktigt varmt och blåser knappt så jag har inte sovit jättebra i natt precis :cautious:

Ska fylla på med massa vatten på fm idag och ta mig en springtur på lunchen så jag kan ta en lugn kväll ikväll utan att tänka på träning. Ska bara longera lilla shettisen. Ska nog ta med mig ungarna och åka och bada efter middagen, vi kan behöva det idag :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 294
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
650
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 554
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp