Träning som variation till ridning

L

lasseman

Jag upplever att jag skulle behöva variera min träning med något annat än bara ridning. Sitter på rumpan framför datorn nästan hela dagarna och de spänningar jag skaffar mig är så lätta att bara öka på samt vidareförmedla till hästen när jag sedan ska upp och rida framåt kvällskvisten. Tänker att det vore bra att ha någon träning som mjukar upp och släpper spänningarna i stället.

Problemet är ju TIDEN! Hur fasen ska man hinna? Som heltidsarbetande småbarnsförälder med eget företag är det ju svårt nog att få tid till sin häst och ridning. Är det någon som har något bra tips och ge? Att konditionsträna kan jag glömma (typ jogging, friskis) eftersom jag aldrig skulle hinna göra det så mycket att det inte bara var fruktansvärt plågsamt. Var iväg på vibb-träning men det var verkligen dödstrist. Är det bara raska promenader som finns kvar? Hur gör alla ni andra för att få tiden att räcka till att ta hand om er egen kropp?

Sv: Träning som variation till ridning

Jag kör spinning varje vecka, body pump o gym. Promenader.

Ja du, tänk den som hade tid och ork till det... :crazy:

När man har småbarn handlar mycket om att få "egen tid". Någon måste ju vara hemma med barnen när jag tränar. Som det är nu lägger jag all den tiden på skötseln och ridningen av min häst (och det gnälls ändå...). Utrymmet för att få mer egen tid är alltså väldigt litet... Dessutom är min ork rätt slut mot kvällstiden och att då uppamma motivation för att ta sig iväg till ett gym och köra spinning eller ett pass känns oöverstigligt! Men det kanske finns andra sätt? Något som är lättare att få motivation till? Eller så får man bara finna sig i läget tills mer egen tid erbjuds? Några fler tips? Eller är jag bara en latmaska?

Usch, det där med tiden.......

Har inte hästarna hemma så istället för att ta bilen lltid så brukar jag försöka att jogga, cykla eller gå en rask promenad til stallet och hem igen, det är ungefär 3 km dit, ett tips.

Eller om man ska någon annanstans, ta cykeln istället för bilen, lite vardagsmotion i alla fall!

Jag har alltid avskytt att springa men fick ett ryck tidigare i höstas och springer nu 2-4 ggr i veckan och har helt plötsligt börjat älska det!!! :confused: Vet inte vad som hänt med mig men tycker att det är kalas, slipper åka iväg till ett gym, och kan själv bestämma tid och längd... Du kan ju iofs ut och gå och få samma resultat, jag personligen blir lätt uttråkad av promenader om jag ej har sällskap och ett mål...

Lycka till!

Tjena!

Om du är på ett kontor, gå in på toan och sträck på dig en gång i timmen... Gå uppför trappor, försök få all vardagsmotion du kan. Innan du går o lägger dig på kvällen, kör några få minuter mjuk stretching/yoga etc så du känner hur din kropp känns.

Några rörelser du kan göra närsomhelst o varsomhelst:

Ta ner händerna mot tårna/golvet.
"skuggboxas" o sträck ut armarna åt alla håll
hoppa upp med knäna mot korsande armbåge

Skippa tv tittandet o ta en kort kort jogging runt husknuten o kom ihåg... om några år har du säkert mer tid!

Jag har kommit på ett knep för att både hinna rida OCH få lite egen träning.

Jag rider ut som vanligt men längre och kliver av hästen innan vi vänder hem. Sen är det bara att springa eller gå raskt tillsammans hemåt, gärna i skogen (nyttigare för kroppen med mjuk och lite ojämn terräng). Väl framme i stallet är det bara att ta hand om hästen och sedan stretcha lite utanför boxen medan den mumsar hö.....Är jättenöjd med detta, får ännu lite mer tid tillsammans med hästen och konditionen börjar bli bättre.

Har en variant för ridhuset också; före ridningen värmer jag upp hästen genom att gå och jogga med den(blir lite lydnadsträning samtidigt), finns det bommar framme springer jag över dessa med lite benlyft också, och efter ridningen skrittar jag av hästen genom att gå med den.

Ridning 5 ggr per vecka på ovanstående vis ger en hel del motion.

Det tar lite längre tid men bara marginellt jämfört med om du måste byta om,duscha, ta dig nån annastans, gå på gymmet, duscha igen .....

Nä okej..det förstår jag.

Men kan du inte försöka få ut hela familjen på en lördags- och söndagspromenad. Ta med vagn till barnen om de inte orkar gå. Då gör ni nåt i hop och alla får motion.

Utnyttja helger(för du jobbar inte då va!?!)

Detta är inget träningstips, men eftersom du sa att du var spänd kommer jag här med lite avslappnings/avspänningstips istället:

Feldenkrais avslappningsband, tar 30 min, gör den en gång om dagen. Många människor har problem med spänningar och därför slår såna här "gubbar" igenom stort när vi stressade moderna civiliserade människor till slut måste LÄRA oss att slappna av.

Vissa tror ju på NIkken o sånt därnt magnetiskt och syftar på att de magnetiska fälten har mattats av. De snackar nåt om att allt är ju magnetism, se på jordens poler -nord och syd, vet inte om de babblade om att dragningskraften oxå hade med det att göra?

Well, skaffade iaf en Nikken-halskrage eftersom jag haft problem med bruxism (troligtvis orsakat av stress i mitt fall) och min kiropraktor kunde inte avvärja det. Och jag resonerade så att OM det skulle hjälpa mig var det en billig lösning med tanke på de bettskenor som jag annars avverkar :eek:

Jag vet ju inte om det är magneterna som hjälpt mig eller om det är den extra värme som gjort det, men jag har iaf blivit bättre och mer avslappnad så ärligt talat skiter jag i vilket:D huvudsaken är ju att jag är bättre :idea:

Förr kunde jag börja stelna till i käkmuskulaturen så fort jag la mig i sängen. I början när jag inte hade haft kragen nån dag så märktes det när jag sovit en natt utan bettskena, men nu kan jag skita i kragen mer o mer eftersom detta i grunden är en ovana som satt sig i ett vanemönster, så lyckas jag bryta detta vanemönster och slappna av, blir jag av med det totalt =)

När jag använt/använder kragen är det bara nga timmar om dagen, t.ex när man sitter vid datorn. Och som sagt så vet jag inte om det är den extra värme som gör det eller om det har med magneterna att göra. Om någon har tid och ork kan de ju göra ett test med en placebo :idea:

Om du inte tycker nåt av detta verkar vettigt kan jag ju ge dig ett annat tips, det är att innan du somnar, så försök att spänna varje muskel i kroppen för sig. Börja vid fötterna och gå sedan uppåt, fötter, vader, lår, rumpa, mage, underarmar, överarmar, skuldror, axlar, nacke, ansiktsmuskulatur. Spänn varje del i några sekunder. När du gått igenom alla spänner du till slut alla på samma gång och håller i lite grann. Slappna sedan av. KLART! Detta hjälper till att känna varje del av sin muskulatur och man fokuserar då på den, likaså när man till slut slappnar av.

Hoppas att det var något som kanske hjälpte, lycka till! :bump:

*kl*

Svarar till alla. Tack för alla goda råd och tips!! :bump:

En hel del saker jag ska börja tänka på. Det där med att kliva av i skogen och promenera/småjogga hem var ett himla bra tips. Sist gick jag faktiskt en bit först och även upp för vår värstingbacke som uppvärmning, det ska jag nog göra oftare. Eftersom jag har en unghäst mår hon bara bra av att ledas och få jobba lite med ryggen utan mig ovanpå. Det gäller bara att ha rätt skor, ridstövlarna är inte så sköna att småspringa i... Att också göra det på banan över bommar var ju ett supertips!

Tyvärr (???) bor jag granne med stallet så det blir ingen transportsträcka dit och jag jobbar hemifrån så jag rör mig inte mycket om dagarna... Ska VERKLIGEN blir bättre på att använda cykeln när jag ska ner på stan däremot!

Det där med att motarbeta spänningar är också viktigt. Jag går just nu hos sjukgymnast för min rygg och har fått ett gummiband och ett litet träningsschema. Oh, vad jag önskar att det inte var så svårt att komma sig för. Men regelbunden massage har jag lovat mig som belöning om jag sköter mig...

Vardagsmotion ska nog bli mitt nya mantra!

Är det någon som har fler tips och funderingar, ös på!

Du skulle inte kunna träna innan jobbet?

Gå upp 20 min tidigare på morgonen och kör lite övningar som stärker dina muskler. Försök gå igenom alla muskelgrupper. Gör det 3-5 ggr i veckan (jag håller mig till tre vardagar och sedan löptränar jag med). Denna styrketräning gör mig stark och smidig, mjukar upp min kropp inför dagen, och gör mig till en bättre ryttare. Starka muskler överallt gör att de kan samspela så att man slipper sitta och spänna vissa när man t.ex. rider. Att göra det på morgonen gör ju också att man slipper duscha mer än en gång om dagen, för det tar ju också tid.

Hälsning Maja

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka