Träning utav fyraåring

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare mmm
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 243
M

mmm

Hej! Jag har en fyraåring som är tänkt att starta distans med.
Är en arab.
Funderar på att ta honom på en prova på i höst.
Jag tömkör honom en del, för att bygga upp rygg-muskler, men vad för slags träning skulle ni ge förslag på? Jag skrittar honom mycket, men lägger även in längre och längre travpass.
Tack!

Sv: Träning utav fyraåring

Nja. TR säger att 4-åringar inte får starta distans.
Men om PP inte ligger tillsammans med en tävling så gäller inte TR. Då kan arrangören själva sätta regler.

Om man har en häst som är tänkt att starta 5-mil CR våren de är 5år så tycker jag det är ok att testa en kortare PP hösten de är 4år.
Då är det sträckan o inte hastighet man tränar.
// Linda

Ja, det är helt sant Malhmt, jag personligen ser inget fel med att starta en 4 åring på PP. Men frågan är om en PP är en PP och inte en träningsritt när den inte är samtidigt som en tävling?

När är en PP inte en PP?
Jag tycker en PP innehåller en "veterinärbesiktning". Behöver inte vara en veterinär som utför den. Men det blir som en distansritt.
På en träningsritt så samlas man bara o rider.
// Linda

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 893
Senast: Emuliiaa
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 717
Senast: Mabuse
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 164
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka