Träningar för hoppning, HJÄLP!

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Calladora
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 597
C

Calladora

Hej Hej.!

Nu är det så att jag börjar tappa ideer om hur jag ska träna min häst i hoppning.
Jag har aldirg hoppat för instruktör/tränare utan bara hållt på själv.

Nu behöver jag tips om hur jag ska träna min häst :)
Kan ju även skicka en film på när jag hoppar så får ni kritisera den hur mkt som helst ;)
Närå, men iaf berätta vad jag ska förbättra m.m eftersom jag adlrig hoppat för tränare :)

Låter det OK ?
Kom med förslag NU om träningar :D

tack i förhand :) :love:

Sv: Träningar för hoppning, HJÄLP!

kan inte säga mer än detta, börja för en tränare :D eller få hjälp av en kompis eller liknande. för man förbättras så mycket mer när man får hjälp. det tycker jag iaf,

kan inte säga mer än detta, börja för en tränare :D eller få hjälp av en kompis eller liknande. för man förbättras så mycket mer när man får hjälp. det tycker jag iaf,

Det är det som är problemet, kommer nog ingen tränare hit, bor typ mitt ute i vildmarken ;) haha.!

Och sen ahr vi inte råd.. :/ har tyvärr inga inkomster nu :(

jag har inga ideer just nu på hoppövningar , men jag vill gärna se filmen på er :)

vad vill du ha hjälp med eller asså ved är det för problem mellan dig och hästen?

vad vill du ha hjälp med eller asså ved är det för problem mellan dig och hästen?

Ja hur man får hästen att lugnt hoppa över hindret, vilka olika hinder man kan göra, om du har någon liten bana som jag kan bygga, hur långt det ska vara mellan alla hinder m.m :D

Det bästa är nog att du är lite mer specifik i vad du vill ha hjälp med.. ;)

Ang banor så är detr bara fantasin som sätter gränser :idea:
Man kan bygga nästan hur som helst!

Det bästa är nog att du är lite mer specifik i vad du vill ha hjälp med.. ;)

Ang banor så är detr bara fantasin som sätter gränser :idea:

Ang. träningar...

Vad finns de för olika träningar du brukar träna på ? :)

Jag brukar bara hoppa några enstaka hinder på typ 50 cm och min häst hoppar dubbelt så högt som hindret är och tycker verkligen de är roligt.

Vad ska de vara för avstång mellan hindrena ?
Vad finns det för olika hindertyper ?
hur höga ska domvara?
och hur mkt kan man höja åt gången ?

Hur värmer man upp en häst på ett bra sätt innan träningen ?
Min häst är lite stel i bakbenen vad ska jag göra för övning ??

tack i förväg ;)

--------------------------------------------------------------------------------

Citat:
Ursprungligen postat av Vita_N_6520
Det bästa är nog att du är lite mer specifik i vad du vill ha hjälp med..

Ang banor så är detr bara fantasin som sätter gränser

Ang. träningar...

Vad finns de för olika träningar du brukar träna på ?

Jag brukar bara hoppa några enstaka hinder på typ 50 cm och min häst hoppar dubbelt så högt som hindret är och tycker verkligen de är roligt.

Vad ska de vara för avstång mellan hindrena ?
Vad finns det för olika hindertyper ?
hur höga ska domvara?
och hur mkt kan man höja åt gången ?

Hur värmer man upp en häst på ett bra sätt innan träningen ?
Min häst är lite stel i bakbenen vad ska jag göra för övning ??

tack i förväg ;)

Jag brukar gilla att löshoppa min häst, det är faktiskt rätt enkelt! Det är bara att sättta upp ett hinder och inhägna lite så att man får en "gång" lite före och lite efter hindret.
Ett annat sätt är att öva att hoppa "skrämslehinder" ex, med pressening eller tunnor med.
Studs tycker jag också är bra att öva. :D

Om jag vill träna på att hoppa hinder i följd så brukar jag sätta upp en liten bana, 4-5 hinder, långsida, snett igenom , långsida, snett igenom typ.. Jag brukar även ha olika höjder på hindren, 50-80 cm. Då kan du börja hoppa fram på de lägsta och avsluta med de lite högre- utan att du behöver sitta av och höja!

När man rider fram brukar jag rida mkt övergångar och tempo växlingar så hästen blir allert och är lydig.

Avstånd mellan hinder beror lite på hur stor galopp din häst har.
Mellan studs för stora hästar brukar jag ha ca 3 meter.
Om det ska vara 1 galopp språng mellan hindren ca 6.5 meter.

Min häst är inte så rutinerad så jag brukar lägga ut avsprångs bommar på marken, ca 2-3 dm från hindret om man kommer i galopp eller 2,5 meter om man kommer i trav mot hindret.

En bra övning tycker jag är 3 hinder på medellijen, 40-60 cm, sen rider man serpentiner över dom. Hästen ska alltså lyssna på mig om vi ska byta varv efter hindret eler lägga en volt.

Kom på en till övning,
Sätt upp 2 hinder på långsidan, de behöver inte vara så höga-börja med en bom och höj sedan lite i taget, ca 21-22 meter emellan och räkna sedan galoppsprången emellan.
När du fått en jämn rytm emellan så kan du prova att korta galoppsprången och rida på ett extra och länga galoppsprången och rida på ett mindre.
När det funkar kan man höja lite och testa med hinder.. Mycket roligt och nyttigt!

jag antar att du tränar mycker dressyr o markarbete också? för det är jo trots allt den viktigaste delen :) det finns jättemycket roliga markarbetesövningar med trav- och galoppbommar, studs, knixiga svängar, halter, övergångar, hoppa på böjt spår.. OJ vad mycket det finns när jag tänker efter! Det viktigaste för dig är nog att VARIERA så att inte du eller hästen tröttnar ur på att göra "det gamla vanliga".

det finns säkert någon bok på närmsta bibliotek med hoppövningar/markarbetesövningar som du kan låna!

Lycka till! :D

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
739
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 504
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 477
Senast: Edla
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 724
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka