tränings frågor..

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare sandia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 748
S

sandia

Hej!
Jag rider till en 7 åring i sommar. Han kunde från början inte skritta i en lätt upp, eller nedförsbacke så han var fruktansvärt omusklad, han kunde inte bära sig i skritt eller tarv o galopp. Nu är han mkt bättre och kan nu gå i rätt fin form i skritt och lite halv vinglig form i trav.
Galoppen orkar han inte jobba så himmla mkt i de sk ahellst gå fort fort fort. Samla upp sig orkar vi bara ngt steg sen blir de fara rusning.
Vi har förstått att han har för lite muskler för att orka bära sig i galoppen då han inte orkar bära sig nog i traven.

Min fråga är nu:Borde jag träna mkt skritt och trav, sen bara ngt varv i galopp för att föröka bygga mer "grund muskler" eller ska jag träna mkt glaopp? Jag tror på att jag ska köra mkt skirtt/trav och mindre galopp. Finns de risk för att han då blir felmusklad om han får springa undan då han tycker de blir jobbigt, vilket han hellst gör.

Sen går han lättare i vänster varv än i höger, vilket varv är de man ska försöka ride lite mer i då? Jag var på en kurs där dom då sa att om hästen hade sämremuskler i vänster varv så skulle man ride i ____ varvet.. Ja aj minns alltså inte vad de var. Man ska ju självklart rida nästan lika mkt i båda varven men jag har för mig att de va så att hon sa att man skulle rida lite mer i ena varvet. Elelr är jag helt ute och cyklar?

Tacksam för snabba svar eller svar över huvud taget.. ;) :bow:

Sv: tränings frågor..

Du bör rida ungefär lika mkt i de bägge varven, om hästen inte är sned eller har spänningar så kommer det att lösa sig med tiden.
Om hästen är vinglig i trav och bara rusar i galoppen hade jag inte galopperat alls, kanske bara uppför någon backe eller så någon gång i veckan. Jobba på med skritt och trav. Skänkelvikningar är lösgörande och tänk mer på var rygg och bakben är än vad huvudet befinner sig, det är ju inte det viktigaste. När hästen är stadig i skritt och trav så kommer den förmodligen vara så stark att den galopperar lugnt när du ber den om det...
Och glöm inte vilodagarna! De är viktiga för muskeluppbyggnaden...

Tack för svaret! Var innte på den linjen jag med. Red ut idag och han var ovanligt lugn för han stod igår, tog en galopp på raksträcka då de gick bra, han tog de rätt så lugn särskilt i början iallafall. Han tyckte de nog var ricktigt kul så han ökade lite. ;)

Jag hade tränat MYCKET i backar, gör underverk för "hålla-sig-samlad-musklerna"! Jag hade också tränat galopp ofta och bara lite i taget, så att hästen inte får chans att länga sig eller öka, och inte heller känner att det blir för jobbigt och tråkigt. Lycka till! :bump:

/Charm

Jag tränar också mycket i backar, och övar nu på övergångar trav - galopp. Då han bara hinner galoppera ca 5 språng som mest innan de blir avbrott!
Tack för tipsen!

Liknande trådar

Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och... 2
Svar
33
· Visningar
2 557
Senast: Idaw83
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 769
Senast: Emuliiaa
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 765
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka