TRÄNS HIGH JUMP REVOLUTION

Void

Trådstartare
Hej!

Tittade runt och hittade PS träns High Jump Revoulution, och blev lite nyfiken! c:

Tyckte att det liknade Rambo Micklem och undrar hur det fungerar samt huruvida det är godkänt på tävling och vad ni tycker om det... :)

Vad jag vet så är High Jump bra då det inte trycket på tänderna, så har du en häst med överbett så är det utmärkt. Är utformat för att inte ge tryck på lanerna och inte skava emot bettet. Har själv inte testat men det ska vara bra för känsliga hästar samt hästar med överbett.

Dock så måste det ha käkrem på tävling då man inte får tävla utan käkrem. Annars är det godkänt vad jag vet. Men PS har lösa käkremmar att köpa till! :)

Ska du tävla hoppning är det godkänt, micklem är godkänt även för dressyr. Inte hundra på om detta är det.

Hej!

Tittade runt och hittade PS träns High Jump Revoulution, och blev lite nyfiken! c:

Tyckte att det liknade Rambo Micklem och undrar hur det fungerar samt huruvida det är godkänt på tävling och vad ni tycker om det... :)

Nosgrimmans utformning är ju basically en kineton i läder, lämnat bettet fritt. Enligt min erfarenhet har PS högst tveksam läderkvalité i förhållande till priset.

Personligen skulle jag välja PS men det är för att nackstycket fördelar tryck och ponnyn är extremt känslig bakom öronen/på nacken. Så i det utförandet är PS bättre för mig.
Optimalt skulle ha varit PS nackstycke och sedan Micklem resterande.:)

En positiv sak med PS är dock att deras träns inte ger tryck på nacken överhuvudtaget eller i varje fall minimalt. Så har man en känslig häst så skulle det absolut vara en fördel.
För min del så kommer min framtida dressyrhäst få ett PS träns i deras dressyrmodell just pga nackstycket. :up:

Jag använder micklem för att min hästs tänder ej sitter som de ska p.g.a sparkskada som föl.
Tränset ger frihet över tänderna.
Funkar lika bra med remont eller pullargrimma. Men upplever att pullargrimman ger sämre stabilitet för bettet.
Achen eller engelsk nosgrimma skulle jag aldrig få för mig att använda på henne.

Min är inte känslig bakom öronen, men jag väljer ändå alltid att använda nackstycken som är utskurna och vadderade.

@Equilina
Tack! c: Ja, Micklem har jag fått positiva reaktioner från överlag ^^
@Kakmonstret
Att hästen har ett träns med nackstycke som ge lite/inget tryck är ju optimalt, hästen har ju massor av nerver där och får de ett för hårt tryck där kan de trilla ihop... Samma sak med sadelgjorden, tar alltid lite i taget därför :S
Ja, jag vill också ha en mix egentligen x'D Men äh... Vi får se hur det blir! Tack! c:
@Rugge
Jag tycker att Micklem är ett bra träns då de inte trycker på de nervbanor som är känsligast, så jag hade valt det oavsett häst, med förutsättning att hästen gillar det då :)
Olika nosgrimmor sätter bettet i olika positioner, och sen beror det på med just pullar, måste nästan sitta helt perfekt xP

Själv föredrar jag att variera mellan olika träns, för att fördela trycket olika... Samma sak med bett och bettlöst... Men jag tycker det är viktigt med ett bra utformat nackstycke och att hästen i fråga trivs :D

En positiv sak med PS är dock att deras träns inte ger tryck på nacken överhuvudtaget eller i varje fall minimalt.

Men du, tänk nu efter och köp inte bara deras marknadsföring rakt av. Det enda träns som inte ger något tryck i nacken är Dyons the Difference och dess kopior. Alla andra ger, mer eller mindre, tryck i nacken. Självklart ger bred anläggningsyta mer avlastning än smala men bara till en viss gräns. De som är så breda som tex PS och några av Dyons modeller "lättar i framkant" så att man liksom kan kika in därunder. Då gör de förstådd ingen särskild nytta.

Enligt välrenommerad hästmassör är det mycket ovanligt med hästar som faktiskt behöver "riktiga" avlastande nackstycken, och då handlar det nästa uteslutande om dressyrhästar på hög nivå (pga trycket som blir med kandar) och hästar som råkat ut för trauma. Hästar som är "lite ömma" är det oftast av ryttarhandsrelaterade problem.

Att nackstycket är vadderat och lite format är säkert trevligt för hästen, men det har blivit sådan enorm hysteri över dessa "ergonomiska" paddlar till nackstycken.

@Void
Jag håller med.
Variera själv mellan olika nosgrimmor och rider även mycket bettlöst.

Pullargrimman är nog en av de mer svåra nosgrimmorna att passa in. Jag får damp när jag är ute på tävlingar och man ser ekipage när grimman sitter helt på sniskan, eller när öglorna sitter på kindbenen osv. Vill bara gå fram och rätta till alltihopa!

@Equilina
Jag kommer inte köpa deras markandsföring. Har inte tänkt betala så pass mycket för ett träns som jag inte ens är säkert på fungerar överhuvudtaget. Men ett kandar/dressyrträns finns ju inte i Difference modell eller? :eek:.

Men åter till ponnyn nu då, hon har nerver som är otroligt känsliga för tryck, + att hon har någon form av trauma där sedan en transportolycka när hon kom till Sverige. Så därför letar jag nu med ljus och lykta efter ett träns som inte trycker på nacken. Dessvärre så har jag idag inte råd att ta av mina spar pengar för att köpa ett Difference åt henne, har tittat på PS (som även de är på tok för dyra) och även de nya tränsen från Hööks med bredare nackstycke. Kommer i slutändan bli så att jag köper ett av Hööks "PS-kopior" eller vad man nu ska kalla det. De heter i varje fall Brayton och Freston.

Men håller med det är ramaskri över alla träns med padding osv, men behövs det så behövs det helt enkelt. :)

Men ett kandar/dressyrträns finns ju inte i Difference modell eller?
Jag vet inte hur du definierar dressyrträns men det finns med aachennosgrimma och även som kandar. (Lite knepigt kan jag tycka när en av funktionerna med kandar är just tryck i nacken, men men.)
Harry's Horse har åtminstone haft en Difference-kopia för ca 700kr.

@Equilina Dressyrträns för mig är 4 cm bred nosgrimma med/utan Aachennosrem. Samt med Pullbackknäppning/utan. Plus för padding.
kanske beror på om hästen inte klarar av tryck på nacken något vidare? Finns ju sådana hästar som blir helt förstörda om de går med ett träns som trycker bakom öronen/på nacken. I varje fall av min egna erfarenhet på de hästar jag ridit. :).
Tycker det är bra att det gör Difference både i dressyr och kandar modell.
Horsemeup har i varje fall både kandar och dressyr versioner av Dyon the Difference. :up:.

@Rugge Åh, jag håller med, att folk inte ens kan passa in ett träns ordentligt...! Och på tävling också, jag vill iaf bara skrika åt personerna att lära sig hur man passar in ett träns innan de börjar tävla :P En del människor alltså...
@Kakmonstret Stackars ponny...! :c Ja, det är ju det när man inte har massa pengar att slänga runt sig... :s

@Void Har försökt lägga undan men varje gång så är det något annat som käkar upp pengarna direkt, som ett svart hål. Önskar man vore rik ibland. Tjänar inte direkt så saftigt, träningarna (2 gånger i veckan) är jättedyra. Så man får spara det man kan.:o :rofl:

@Kakmonstret Ah, det är typiskt D: Har själv ingen häst, men har bestämt mig för att ha åtminstone tiotusen över till BARA hästen, efter hästköp och basic utrustning fixad... Det kommer behövas...! ._.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 072
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 974
Senast: Mia_R
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 443
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 420
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka