träns och bett till unghästar?

Sv: träns och bett till unghästar?

Jag har löstspännd pullarnosgrimma på min 3åring samt rakt stångbett, det enda som fungerar på henne för att hon är så känslig i munnen..

har aachennosgrimma (men har tagit bort den nedre remmen, så det blir ju som engelsk nosgrimma) & så har han ett ganska tjockt vanligt tränsbett

Jag började rida min häst med 3-delat bett och pullargrimma. Remontnosgrimma är väl egentligen det som rekommenderas och som skall vara allra bäst på unghästar, men jag tycker inte att det spelar någon roll vilken nosgrimma man använder om man spänner den försiktigt. Nu rider jag min 4,5-åring på tredelat bett och achengrimma (med och utan underdel) och jag spänner den alltid så att jag får in två fingrar under nosgrimman.

Som andra också säger så är ett checkbett väldigt bra att använda på unga hästar då parerstängerna förhindrar att bettet åker genom munnen, det ligger väldigt stilla (om man fäster stängerna i sidostyckena med små läderstroppar) och det förstärker signalerna till hästen. Dock så föredrar jag ett såkallat Fulmer-bett (ett checkbett med lösa ringar istället för fasta som ett fullcheck har) för då verkar tygelhjälperna likadant som på ett vanligt tränsbett vilket det inte gör på ett bett med fasta ringar..

Nu tror jag jag måste reda ut begreppen om inte för nån annans så för min egen skull.

Ett full cheek (för det är så det heter och inte fullcheck som jag skrev förut) definieras väl inte som nåt annat än att det har parerstänger. Sen att just ett Fulmer har lösa ringar är en annan sak fast Globus kallar sina full cheekbett med fasta ringar för Fulmer.

Vad är då ett checkbett?

Hur menar du att fast eller lösa ringar påverkar hjälptyglar och vilka hjälptyglar?

Använder tvådelat bridongbett och remontnosgrimma till min 5-åring. Funkar inte på något annat...

Jag börjar helst med sidepull. Det använder jag ganska länge, vill helst att de ska arbeta i form på det i åtminstone skritt och trav innan jag börjar med bett.

Sen använder jag helst ett tvådelat tränsbett med parerstänger. Det är alltid mitt förstahandsval när det gäller tränsbett.

Jag använder helst inte nosgrimma, någon gång kan jag använda en remontgrimma under en kortare period.

Sägs det att man ska använda pullargrimma...isåfall har jag missat det totalt. :smirk: Själv har jag inte haft nosgrimma alls eftersom jag inte ansett det är nödvändigt samt jag ser det som extra utrustning...Är verkligen nosgrimma ett nödvändigt ont egentligen ?? Bett: startade med vanligt 2-delat, men märkte sedan hon trivdes bättre på 3-delat...

Kan du inte motivera varför du använder ett tvådelat tränsbett i en tid där fler och fler rekommenderar tredelat?

Fullcheck eller fullcheek (som det säkert heter, har bara aldrig sett den stavningen..) är samma sak bara olika stavning. Full cheek låter helt klart mer logiskt! Det är ett bett med parerstänger. Ett Fulmer Snaffle (som det heter på engelska) är ett fullcheek-bett med lösa ringar. Används beteckningen Fulmer om ett cheekbett med fast ringar är det fel.
Jag uttryckte mig kanske oklart men fasta parerstänger påverkar inte bruken av hjälptyglar. Det jag menade var att du får inte samma effekt av tygeltagen på ett bett med lösa ringar kontra ett med fasta, jmf vanligt tränsbett och t.ex. ett med D-ringar.
På ett vanligt tränsbett har du hela tiden samma vinkel till bettdelen tack vare att ringarna är lösa, på ett bett med fasta ringar får du en viss hävstångsverkan beroende på vinkeln som bildas mellan tygeln och bettet. Ex. ett D-bett verkar kraftigare om tygeln är längre ner på D-formen än över. Effekten är visserligen liten men jag vill undvika den helt och därför föredrar jag ett fullcheek med lösa ringar istället för fasta för det blir egentligen ett vanligt tränsbett men med parerstänger.

Hoppas att du förstod vad jag menade =)

Ett vanligt träns med ett oledat siliconbett. En löst sittande engelsk nosgrimma (den sitter där mest för syns skull)

Vilka är "fler och fler" och vad har de för underlag för de påståendena?

Det är mer sällan folk rekomenderar tvådelade tränsbett numera. Tredelat är betydligt vanligare att folk väljer då snällare då det inte går upp i gommen som ett tvådelat kan göra. :)

2 delat har funkat bra i alla tider.
sen möjligen kan vissa hästar trivias bättre på 3-delat, och då ska dom ju ha sånt också. Men trivs dom bättre på 2-delat så ska dom väl ha det istället. Tycker man ska utgå efter hästens individ och egen byggnad och inte enbart gå efter "rekomendationer".

Jag använder ett bridongbett för min häst får inget "grepp" om bettet annars, får inte plats i hans mun riktigt. Och en vanlig aachennosgrimma.

Absolut! Självklart ser man till vad hästen trivs på och eftersomtredelat är snällare så tror jag det är fler hästar som trivs på det än tvådelat, men som du skrev det är induviduellt ;)

Det tredelade är faktiskt inte "snällare" utan tvärt om skarpare än ett tvådelat. Ska man ha ett "snällt" bett väljer man isf ett helt som är svagt böjt. Tredelade kan i värsta fall hamna så illa att ett av "delningarna" hamnar på lanen och orsakar smärta. Ett väl tillpassat bett, oavsett två eller tredelat, ska aldrig orsaka hästen obehag.

Med tanke på hur många som har för långa bett, så är ett tredelat definitivt inte snällare mot hästen av ovan nämda anledning. Vad jag även märkt är att många har betten fel anpassade inte bara i storlek utan även hur det ligger i munnen på hästen. Värsta jag varit med om var när en person visserligen hade rätt storlek på bettet, men hade lyckats hissa upp det så det låg på tänderna! :eek: Allt enligt "rätt" antalet rynkor i mungipan. :smirk:

Jag utgick förstås från att betten var rätt tillpassade. Och jag tycker ändå att tredelade bett är snällare än tvådelade av samma anledning som jag tidigare skrev.

I början så går hästen på vanligt tredelat bett med huvudlag utan Aaschennosgrimma.
Sedan så sätts Aaschennosgrimma på.

Att vi har tredelat beror på att dett ligger bättre i hästarnas munnar, dvs, de slipper få bettet upp i gummen, som de kan få av tvådelat.

När hästarna har komit längre i sin utbildning så händer det att vi ändrar bettslingen, dock så tycker jag att det ultimata är att kunna rida på ett så enkelt bett som möjligt, men det går tyvärr inte alltid.
Våran 4 åring har vi nu själva fått bettsla upp till ett pelhambett när vi ska hoppa, och detta är inte pga att hon är hett eller oskolad. Nä, det är för att hon biter tag i bettet och låser sig, för att hon blir för ivrig när hon närmar sig hindret. För att hon då ska få bra språng och gott om självförtroende, så använder vi ett skarpare bett för att få henne att ta förhållningen. Förhoppningen är att hon så småningom blir mer uppmärksamm på mig, än på indret, så att vi kan bettsla ner igen.

Jag använder alltid tredelade bett och remontgrimma på unghästarna i börjkan, sedan kan man komma underfund med om de trivs bättre på något annat bett men det har alltid funkat fint med tredelat på dem.
Anledningen till att jag började använda tredelade bett var att min första unghäst hade spännande saker för sig med bettet när han skulle börja gå med träns. Han tuggade frenetiskt och sög upp bettet (tvådelat) på mitten så att det låg fel i munnen. Med tredelat och remontgrimma slutade han med det. Nu när han är 8 år och riden i tre år så går han fortfarande super på tredelat och remont, fast han går lika bra på ett svagt böjt bett utan delning och utan nosgrimma till det bettet. På det tredelade vill han ha remontgrimman där - fast den är så lös att jag kan tränsa av utan att knäppa upp, minst 3-4 fingrar på höjd men han går ändå bättre med den där än utan...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 228
Senast: dukie
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
423
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 226
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 983
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?
  • Akvarietråden V