Träns som töjer sig

MoQ

Trådstartare
Tävlade min ena häst idag.
Hon hade sitt 2 veckor gamla träns från Claridge House på sig.
Under framridningen till den andra klassen blev hon lite tjabbig och när dressyrdomaren gav startsignal lyckades hon lägga tungan över bettet.
Resten av ritten blev pannkaka:cry:

Döm om min förvåning när jag sitter av och ser att tränset har töjt sig 2-3 hål på nosgrimma (både övre och nedre) samt sidostyckena.
Detta har hänt under 30 minuters ridning.

Visserligen smörjde jag tränset dagen innan,men det borde det ju tåla:confused:

Självklart medveten om att man inte kan ställa höga krav på ett träns för under 400:-,men detta tyckte jag ändå var väl dåligt och tom farligt:devil:
Brukar inte haandla lädervaror på H..ks,men detta kändes väldigt mjukt och trevligt.

Någon som har varit med om något liknande?

Sv: Träns som töjer sig

Det lät skumt. Jag har själv ett CH träns från hööks som kosta typ 369 för 1,5 år sedan och det har varit förvånadsvärt mjukt och fint och det har hållt och inte töjds då min pålle försökt sticka med mig och då har vi haft rätt rejäl dragkamp (hon testade mycket i början)

Det låter helt orimligt i mina öron!
Ta med dig eller skicka tränset hööks om så är fallet, berätta gärna vad dom säger saken.
Har aldrig varit med pm något liknande, är supernöjd med mina CH-träns! Vilket träns är det du har?

Jag gjorde en gång ett träns/semihuvudlag (dvs en rem som går över nacken till bettet på båda sidorna), i fettat remläder (på rekommendation från garveriets säljare...). Mjukt och trevligt, 3-4mm tjockt. Det gör jag inte om. Det töjde sig något brutalt, och supersnabbt :crazy: . Det hade märkts under tillverkningen, om jag hade behövt sy i lädret, men det gjorde jag ju inte.

Det låter som att ditt träns är gjort i något liknande, men jag har aldrig sett ett huvudlag ute på marknaden som är gjort i sådant läder. Speciellt inte Hööks. Så den hypotesen tror jag inte på. Men lädret tycks ju onekligen ha påverkats av smörjningen.. Visst töjer sig läder något med tiden (mitt Stübbenträns nosgrimma har blivit ca 0,5cm större sedan det köptes i augusti), men sådär mycket ska det banne mig inte töja sig - särskilt inte på så kort tid.

Jag var med om detta när vi skulle lasta min förra häst, visseligen för några år sedan nu, men det var ett hööksträns. På den tiden satte vi en delta i betten och en longerlina i deltan.
Hästen var svårlastad och vi fick hålla emot rätt bra när han slängde sig bakåt. Rätt som det va så trillade bettet ut ur munnen på honom, så pass mycket töjde sig sidostyckena och möligen nackremmen efter en dragkamp. :eek: Efter den gången lärde jag mig att sätta longeringslinan över nacken istället.

Jag har ett träns från CH som jag köpte för ~189:- för ca 4-5 år sedan som har hållt sig superfint och inte töjt sig alls trots frekvent användning. Så nej, jag har inte varit med om något liknande. Låter ju som att det kan bli ganska farligt beroende på situationen!

Jag skulle prova att reklamera och se vad de säger, även billiga saker måste ju hålla lite kvalitet.

Allt läder töjer sig (utom möjligen billigt plastat målat läder) ju mjukare läder ju mer töjer det sig, vissa hästar är fenomenala på att töja ut nosgrimmor medans andra aldrig gör det. Min hingst tex är uppenbart urstark i käkarna han töjer ut alla nosgrimmor alltid och inte lite. Har iofs haft nytta av honom när jag köpte en träns till en annan som var jättekort i nosgrimman och inte gick att knäppa ihop till den (men passade hingsten) efter två pass med det på hingsten så var det inga problem att knäppa den på den andra hästen.
Det trista är tex pullargrimmor som ofta har knäppet som ytterdel då gäller det att de inte är för långa från början om man skall använda de till sådana som är bra på att töja ut dem. Har tex både ett cg och ett tdt där han töjt ut nosgrimman så att det inte längre går att knäppa dem normalt på honom utan fått byta och använda dem till hästar med tjockare näsa. Och nej han har inte nosgrimman överdrivet spänd utan normalt spänd.

NU fick jag en förklaring till varför mitt fina rundsydda träns plötsligt hade en nosgrimma som var ALLDELES för stor till mitt arabsto med väldigt smal nos- hingsten hade haft det i en månad, och han är mycket grövre och starkare!

Jag trodde att någon hade snott nosgrimma och satt dit en större ...:rofl:

Sorry, knapplån ...

Tack för alla svaren.
Ska se om vi kan ta oss iväg till affären och visa upp det.
Dessvärre är det 10mil dit,så det får planeras lite.

Att läder töjer sig lite kan jag acceptera,men detta har jag aldrig varit med om och då har jag ägt många träns under 30 år,både billiga och märkesträns.

Smörjde med Passiers läderfett som jag alltid använder,så det låg ju inte i oljebad precis...

Nej något sådant har jag aldrig varit med om. Inte ens de träns som köpts för 98 kr på Börjes har töjt sig det minsta. Gå tillbaka med det. Du borde få ett nytt. (eller ring och prata med dem. Du kanske kan skicka in det och kopia på kvittot?)

Jag var med om detta när vi skulle lasta min förra häst, visseligen för några år sedan nu, men det var ett hööksträns. På den tiden satte vi en delta i betten och en longerlina i deltan.
Hästen var svårlastad och vi fick hålla emot rätt bra när han slängde sig bakåt. Rätt som det va så trillade bettet ut ur munnen på honom, så pass mycket töjde sig sidostyckena och möligen nackremmen efter en dragkamp. :eek: Efter den gången lärde jag mig att sätta longeringslinan över nacken istället.

:eek::eek::eek:
Du menar att du fortfarande lastar en häst som det riskerar att bli dragkamp med genom att fästa linan i bettet ???

:eek::eek::eek:
Du menar att du fortfarande lastar en häst som det riskerar att bli dragkamp med genom att fästa linan i bettet ???

Drar hästen bakåt så är det ju nacken som tar "dragkampen" far den åt sidan eller stegrar så tar bettet. Och man har väl bettet för att kunna kontrollera en jobbig häst vid lastning? En som har för vana att dra iväg är inte så kul att ha grimma på och släpas som en vante efter,,, Hur gör du på tävlingsplats där man väl måste lasta i träns då?

Du kommer väl dö nu när jag säger att jag trädde en kedja genom munnen på min häst som börjat stegra av rampen och drog iväg mej :cool:
Hon slutade stegra efter hon provat med kedjan i munnen :devil:

Det är för att undvika sånt som man lasttränar INNAN man åker på tävling...

Vad är problemet med att sätta en grimma utanpå tränset?

Jag har också haft ett Hööksträns som töjt sig. Då var det nosgrimman som gick från att sitta på näst innersta hålet till att bli alldeles, alldeles för stor. Gjorde ett nytt hål som sitter ca 3 cm in så det var en bra bit.

en del hästar är så smarta att de känner om de lastas i träns eller med kedja. De vet vad som gäller när träns eller kedja är på. Och vet även hur de kan dra iväg med matte i grimskaftet när kedja eller träns inte är på.

Ja nog borde lastträning ha behövts på många ekipage! Men verkligheten är inte ofta att man fixar all grund och markträning innan hästar tas ut på tävling.

en del hästar är så smarta att de känner om de lastas i träns eller med kedja. De vet vad som gäller när träns eller kedja är på. Och vet även hur de kan dra iväg med matte i grimskaftet när kedja eller träns inte är på.

Ja nog borde lastträning ha behövts på många ekipage! Men verkligheten är inte ofta att man fixar all grund och markträning innan hästar tas ut på tävling.

Sätt på träns och kedja då, men även grimma och grimskaft så kan ju hästen "tro" vad den vill...

Hur kommer det sig att tävlandet är viktigare än grundhanteringen för så många?

Man betalar massvis för utrustning och ridträningar men att betala för att få hjälp med markhantering och ex lastträning det gör man inte, mkt märkligt.

Det är för att undvika sånt som man lasttränar INNAN man åker på tävling...

Vad är problemet med att sätta en grimma utanpå tränset?

Vi var aldrig på tävlingar med den hästen eftersom han inte gick att lasta, däremot var vi in och ut hos veterinären flera gånger per år så vi var ju tvugna att komma dit på nått sätt.
Som sagt så var det ju flera år sedan, jag var minderårig och hade ingen tillgång till transport så att jag kunde öva lastning. Hästen var superstark och hade noll respekt för att kliva över människor i hans väg så ett bett i munnen var en fråga om ren säkerhet.
Idag hade jag såklart hanterat situationen annorlunda, men som sagt så handlade tråden mer om att tränsen töjer sig och det var det jag ville delge mig av.

Sen en annan sak så får man inte lasta med grimma ovanpå tränset på tävling. Linan/grimskaftet/tyglarna måste sitta i bettet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullet ben
  • Köpa stolpar
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka