Träns Storlek?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sindy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 760
S

Sindy

Denna fråga kanske är mkt knäpp, men jag undrar hur man vet vad för storlek en häst har i träns och så? Jag har bara sköthäst så jag vet inte vad den har för storlek:crazy:

Sv: Träns Storlek?

det beror helt och hållet på vad det är för häst och hur stort huvud hästen har.

minishettis/liten normalstor shettis = stl minishettis
normalstor shettis = stl shettis
stor shettis, bponny, cponny med litet huvud = stl ponny
stor cponny, dponny, liten storhäst = stl cob
storhäst = stl full
stor häst med stort huvud, grövre raser ex ardenner = stl x-full/xx-full

sen varierar det såklart!! allt beroende på storleken på huvudet! men rimligtvis så passar inte stl minishettis på en ardenner. men det hade du nog räknat ut redan:idea:

Träns och grimmor kan vara svårt att mäta sig till, men fråga ägaren eller någon annan som borde veta.

Cob är nog den allra vanligaste storleken, från något grövre ponnyer till halvblod med nätta huvuden brukar kunna ha den storleken.

Sadelstorlekar är också svårt, en kunnig måste prova in sadeln för att se att den passar. Som ryttare brukar man dock veta på ett ungefär vilken sitsstorlek man har.

Bett och täcken är lättare, det kan man mäta sig till med måttband.:D

Men någon i stallet måste ju veta?

Ibland kan det sitta små lappar på grimmorna, det kan vara präglat "C" eller "F" på läderändarna på tränset.

Ta en grimma eller träns som du vet storleken på och prova på "din" häst?

Asså, jag kan ju titta men i detta stall finns det bara två hästar, så det finns inte så många träns att välja på.

jag skulle tro att h*n har storlek cob eller full. köp ett utav dom och fråga i butiken om du får byta om det inte passar, det brukar man få:D

Lycka till:D

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
349
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
869
Senast: Lisen82
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Fick med ett träns från Antares till nya ponnyn. Skulle vilja köpa en ny nosgrimma men kan inte hitta någonstans vilken storlek tränset...
Svar
0
· Visningar
394

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka