"träns" till hackamore.

Rumpnissen

Trådstartare
Hmm, nu har jag börjat fundera. Ska beställa ett hackamore till hästen och kikat mig lite omkring. Dock så kan man ju ingestans köpa ett komplett hackamore utan bara själva "bettdelen". Vad är då bäst att ha till? Kan man ha det vanliga tränset och bara byta. Det borde ju bli för stort? Ska man köpa ett vanligt träns i en storlek mindre? Alla western-huvudlag som verkar lämpliga för ändamålet är ju fruktansvärt fula. Funderat lite på islandshäst-träns, verkar enkla och robusta.

Hur gör ni?

Sv: "träns" till hackamore.

Jag tog mitt vanliga träns o plockade bort nosgrimman o bettet bara, o satte dit hackamoret, fungerade utmärkt:)

Mmm, det är ju ganska bra.

Men man måste ju fortfarande hiss upp det lite grannar, tror jag att jag behöver i alla fall. Och då är det lika bra att köpa ett nytt... Ett fult. :smirk:

Beroende på hur stor din häst är så tar du antigen ett i vanlig stl elle en mindre. Brukar du alltid ha sidostyckena på innersta hålet så får du ju gå ner en stl.

Har det ju nästan på näst innersta hålet.. Men man kan ju köpa ett och prova med det jag har. Måste ändå käpa ett nytt träns sen när det bär ut och tävla så det känns onödigt att köpa ett om man itne behöver....:D

Problemet är bara att om man köper en storlek mindre kan pannbandet hamna jobbigt nära öronen. Har man en häst med mycket man går det att plocka bort iofs.

Jag har ett mindre träns som ponnyhacket passar på. Jag köpte ett skarpt hackamore med längre skänklar på och till det köpte jag ett westernträns på Hööks. Det blev jättebra och var snyggt!

jag tog bara o satte det på ett av mina vanliga träns, Totte har ngnstans i mitten på hålen med bett så det vart inga problem.

Mest praktiskt tyckte jag att det var att köpa den typ av nackrem man använder när man gör tränset till kandar. Den remmen är väldigt ställbar. Då får man både kandar och träns till hackamoret. Bara att sätta pannbandet på den nackremmen och ställa in hacket på rätt höjd.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 319
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är... 2
Svar
35
· Visningar
4 763
Senast: anna_panna
·
Utrustning Jag funderar på att köpa ett nytt träns till mitt fullblod, & funderar på ett Tränset Flat Out Revolution är det någon som har...
Svar
7
· Visningar
1 902
Senast: Piquer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka