• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Snurris
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 017
S

Snurris

Jag undrar vad det är för skilland på ett aacenträns och pullarträns. Vilket är mest skonsamt för hästen?

Sv: Träns

Pullarträns:
SE71164.jpg

Aachenträns:
SE51110.jpg

Som du ser så ligger pullartränset som ett kryss över nosen och ger ett punkttryk om hästen försöker öppna munnen för mycket medan Aachentränset mer ser ut som ett vanligt engelskt träns, men har en smokrem (den smala remmen som går från nosgrimman framför bettet utander hakan och tillbaka till nosgrimman igen.) som enkelt hindrar hästen från att öppna munnen. Jag tycker inte direkt att något av dom är bättre än det andra, om dom är fel anpassade kan båda göra skada, dock kan aachennosgrimman ligga och trycka mot hästens kindtänder så att hästen på sår i kinderna om nosgrimman är för hårt inspännd.

Tack för svaren, men jag menade nog mer vad det är för skillnad. Jag vet hur de ser ut och så, men någon skillnad måste det väl vara? Kan något av tränsen vara starkare. Det heter ju pullar träns borde man inte ha det till hästar som ligger på och drar, bara en hypotes dock. Någon som vet?
Varför tycker du det sitter bättre med ett pullarträns? Själv så använder jag aachenträns men har tagit bort nosremmen. Borde inte det då vara bättre än pullar träns alltså mildare, pullartränset borde väl också kunna skava vid munnen.

Senast ändrad av en moderator:

Ett aachen drar ihop hästens mun så den inte kan gapa.

Pullartränset är som du säger för hästar som "pullar" och när man tar en förhållning så trycker plattan på nosryggen och det trycker även under hakan på hästen.

Med pullarnosgrimman får hästen även fria luftgångar och mindre risk för att det klämmer i munnen.

Så kan man säga att om man har en häst som absolut inte drar på något sätt så ska man ha ett aachem träns. Blir det mer tryck på olika ställen med pullarträns, är det du menar

Sorbe, skrev i inlägget ovanför att ett pullarträns trycker både uppepå nosryggen och under käken, blir inte detta ett kraftigare tryck då än med en aachemnosgrimma om man tar bort remmen runt nosen. Det måste ju finnas nått syfte med att ha ett pullarträns. Om det är meningen att man ska ha det till en häst som pullar borde inte det innebära att ett pullarträns trycker mer så att hästen inte är så villig att pulla.

archen är skonsammare för hästen, pullar gör bettet skarpare.

ett aachenträns utan snokrem är ett engelskt träns med en liten ögla på nosgrimman, praktiskt om man vill byta nosgrimma snabbt och enkelt-bara sätta dit en aachenrem!

Enligt de som har lite bättre koll på nosgrimmor än vad jag har, ser pullarnosgrimmorna inte ut som de borde göra. Det ska sitta en rem som förbinder den övre remmen med den undre, under käken, och ringen ska inte vara där. På så sätt höjs bettet i munnen om hästen gapar eller pullar.
Pullarnosgrimmorna som de ser ut mest har ingen verkan mot pullande hästar.
Alla nosgrimmor trycker uppe på nosryggen och under käken.
Om du har en aachennosgrimma och tar bort remmen runt nosen blir det ju en vanlig engelsk nosgrimma.

Edit: Dessutom är de allra flesta pullarnosgrimmorna duktigt fodrade på nosplattan, antingen med läder eller skinn. Det gör att trycket där egentligen inte blir större än om du rider med en engelsk nosgrimma. Egentligen är det alltså mest ett estetiskt val.

Jag tror också att ett pullarträns är starkare eftersom man ska ha det till hästar som pullar, det låter troligast. Ville bara veta om det verkligen är så. :confused:

Jo, det är sant att det blir en vanlig engelsk nosgrimma, det måste vara skonsammare för hästen än ett pullarträns

Sen har ju den engelska nosgrimman den nackdelen att om man spänner den hårt, så trycker den in kinderna på hästen, vilket kan göra att den går och skaver upp dem på insidan. En pullarnosgrimma ligger inte emot några tänder om den sitter rätt.

*kl*
alla nosgrimmor som spänns hårt, för hårt lägger ett tryck vid kinderna = skavsår av tänderna och en vilja att gapa mer.Hästar kan få problem av pullarnosgrimma med i tänderna vid ganascherna.
Nosgrimmor spänns enligt mig alldeless för hårt överlag bland ridhästar.
Den vanliga engelska nosgrimmans uppkomst var inte att hindra hästen att gapa utan att ha någon stans a binda fast hästen med, eftersom det kan vara farligt med en uppbunden häst om man binder den via bettet.(skaderisken)
Du skall lätt och ledigt få in 2 fringar mellan remen och hästens nosrygg, får du inte det är det för hårt.

varför inte ta reda på varför hästen ev gapar ist för att stänga dess mun?

dagens nosgrimmor är enligt mig mest ett sätt att hindra hästen för att gapa ist för att byta ev bett eller ta reda på varför hästen gapar.

Har man det på bara för man tycker det är snyggt se till att det är löst spännt så ser det hela trevligare ut=)

oj såparde ur lite från ämnet ops....:o

mvh loppfrö

Du rekommenderar alltså inte en pullargrimma? Hur menar du att hästen kan få problem av pullargrimmor?

Jag har varit ute och känt och klämt men jag kan inte för allt i världen förstå hur en pullarnosgrimma kan trycka på några tänder.
Och anledningen till att man använder en nosrimma kan vara många. Bara för att man använde den till uppindning hos den gamla militären osv betyder det inte att det är det vi använder den till nu. Alltså behöver den inte sitta likadant eller lika hårt/löst som den gjorde då. Allt beror ju på anledningen till varför man använder nosgrimman.

Jag är av typen att nosgrimma är en för det mesta onödig pryl
Dom nosgrimmor vi använder inom ridport fungerar inte varesig med bettet eller handen på något trevligt sätt.
ex aschengrimman du tar tag i tyglarna hårt hästen kläms mellan aschenremen och bettet= oskönt.

Körhuvudlagen har däremot en annan infästning för nosgrimman vilket gör att den ger ett tryck över nosryggen om så behövs.

pullar grimman i sig är inget som är dåligt så länge den sitter som den skall dvs ganska löst.Endagången den gör något är när hästen gapar, då nyper den hårdare runt ganasch, nos och kindkjedjegropen.
Så varför använda en sådan om du inte har dom problemen?
Har sett många bilder på hästar med södretrasade kinder pga nosgrimmor.

mvh loppfrö

men varför vill man snöra ihop hästens mun ? och ge den smärta mer än nödvändigt?

Det där med militären var bra för en gångs skull allt man gjorde förr är inte alltid lika bra idag håller med fullständigt.

Men jag ser ingen anledning att snörpa ihop hästens mun för det gör istort sett alla nosgrimmor inom ridsporten.

Vad är syftet med att hindra hästen att gapa?

mvh loppfrö

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 965
Senast: Görel
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
351
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Hej! Hittade detta forum av ren slump så ber om ursäkt i förväg om jag inte riktigt hajar hur inlägg och sånt funkar... bear with me...
Svar
11
· Visningar
931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka