Transaktionsförfrågan från banken

Sambon författade ett brev om till var pengarna har gått och ifrågasatte även vad med transaktionerna som verkade vara avvikande eftersom de har sett ut såhär i flera år.

Märkligt att det bara är uttag det gäller, inga insättningar? :confused:
 
Fy vad äckligt med ett sådant beteende från banken. Snacka om att bankerna vill ha bort kontanter från samhället men blir ju fel att inte låta er ha ett bankkonto då ni måste ta ut lönen i kontanter hos banken istället.
Jag tror det handlar om att de ska stävja penningtvätt. Jag fick liknande brev från en annan bank för några år sedan gällande mitt konto hos banken. Ett konto som en släkting startat när jag var liten och som jag inte rört (hade bara liten liten summa på kontot) så de enda överföringar till/från kontot var några kronor eller ören i ränta från banken tidigare år.
 
Jag tror det handlar om att de ska stävja penningtvätt. Jag fick liknande brev från en annan bank för några år sedan gällande mitt konto hos banken. Ett konto som en släkting startat när jag var liten och som jag inte rört (hade bara liten liten summa på kontot) så de enda överföringar till/från kontot var några kronor eller ören i ränta från banken tidigare år.
Tvätta pengar med utag? då är det någon som tänker felvänt.
 
Alltså snacka om att inkräkta på folks privatliv, inte okej av banken. Jag vet människor som använder kontanter för att de av olika anledningar inte tycker att de kan handskas med kort. Berömvärt tycker jag. Men det ska man inte behöva redovisa för banken. Det är ju i andra änden det är mer intressant att kräva en redovisning varifrån kontanterna kommer, i affärerna där det köps bilar och lyxvaror för kontanter. Men där finns inga såna krav.
 
Jag vet ingenting om vad banker får eller inte får göra men det känns ju helt befängt att ni ska behöva redovisa kvitton för småpengar, som det ju ändå får anses som om det nu handlar om att stävja pengatvätt/ekobrottslighet liksom... Utöver det så känns det lite märkligt att granska privatpersoners kontohistorik om det inte finns någon slags misstanke om oegentligheter.

Håller tummarna för att det räcker med ett snabbt samtal med Länsförsäkringar för att reda ut det hela. Så trist att få ett sånt brev i samband med helger och långledigheter!
 
Jag vet ingenting om vad banker får eller inte får göra men det känns ju helt befängt att ni ska behöva redovisa kvitton för småpengar, som det ju ändå får anses som om det nu handlar om att stävja pengatvätt/ekobrottslighet liksom... Utöver det så känns det lite märkligt att granska privatpersoners kontohistorik om det inte finns någon slags misstanke om oegentligheter.

Håller tummarna för att det räcker med ett snabbt samtal med Länsförsäkringar för att reda ut det hela. Så trist att få ett sånt brev i samband med helger och långledigheter!

Ja, det hela känns jättemärkligt, obehagligt rent av. :crazy: Hur ska vi kunna redovisa var de där 400 kr gick som sambon tog ut den 22 juli liksom? Befängt.
 
Vi har fått ett "hotbrev" från vår bank som vill att vi inkommer med både underlag och deklaration för att vi varje månad tar ut en viss summa i kontanter - nämligen vår matkassa (och lite annat smått och gott, som fortfarande kan betalas kontant). Om vi inte redovisar underlagen så hotar de med att avsluta vårt bankengagemang.

Både jag och sambon är kontantivrare som anser att detta fortfarande är ett viktigt betalmedel i samhället, så vi betalar gärna med kontanter där det går. I snitt rör det sig om ca 4500 som vi tar ut i kontanter varje månad som används i matkassan. Inte tusan sparar vi några kvitton på det? :crazy: Känner mig smått bestört över hela situationen. Det känns på något vis obehagligt att som vanlig enkel konsument bli ifrågasatt på det här viset.

Vad gör vi nu? Har mailat banken och fick ett automatsvar tillbaka om att transaktionsförfrågan enbart besvaras genom det bifogade kuvert vi har fått. Kan de verkligen avluta vårt konto för att vi inte sparat Ica-kvitton sen över ett år tillbaka? :arghh:

Precis så gör en när en vill betala svart regelbundet - t ex en renovering, hovslagare, foder.

Jag gissar att banken är tvingad att undersöka och ev. avsluta konton.
 
Alltsa, jag skulle ifragasatta om banken oht har ratt att veta vad ni spenderar era kontanter pa - hanvisar de till nagon lagstiftning i brevet?

"Enligt Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism är vi skyldiga att inhämta information om våra bankkunder. Det innebär att vi måste säkerställa syftet med affärsförbindelsen, vilka av våra produkter och tjänster du är i behov av och på vilket sätt du tänkt använda dem. Därför behöver vi förstå syftet med transaktionerna.

Transaktionerna har genomförts på ditt bankkonto i Länsförsäkringar. Vi saknar kännedom om vad de avser och ber dig därför återkomma till oss med en skriftlig beskrivning med tillhörande underlag som styrker transaktionerna. Exempel på sådana underlag kan vara kvitto, kontrakt, gåvobrev etc."

Vem fan utför ett gåvobrev för att systersonen fick 700 kr i födelsedagspresent?
 
Har ni fått något slutdatum när banken senast vill ha in uppgifterna från er?

Sverige är ju det enda landet som minskat sin kontant användning i EU sedan finanskrisen 09 medan andra länder har ökat förutom Danmark som ligger på ungefär samma.
 
Precis så gör en när en vill betala svart regelbundet - t ex en renovering, hovslagare, foder.

Jag gissar att banken är tvingad att undersöka och ev. avsluta konton.

Varje summa är småpengar, max 2000 kr. Vi har inga djur på gården utöver höns. Fodret går på kortet.
 
Tyvärr är det precis så det går till när en betalar svart regelbundet. En tar ut poster om några tusen åt gången.

Då jag har insyn i svart hantering förstår jag banken som behöver svar.

"Några tusen"? Återigen - det handlar om max 2000 kr per tillfälle. Vanligaste summan är runt tusenlappen. Vi har ingen att betala svart till.

Edit; jag hade fattat om det fanns en oregelbundenhet med större summor på t ex 3500, 6000, 4500 och över. Men 1500 i juni månad? Nej. Dessutom har ju majoriteten tagits ut i en matvarubutik, då kan en ju tycka att det borde ringa en klocka, speciellt när sådana kortöverföringar inte heller finns i kontohistoriken (det är sambons konto det gäller specifikt).
 
Man får varken ringa eller maila, fick jag i automatsvar. Det enda sättet en transaktionsförfrågan får besvaras, även frågorna kring den, är genom det bifogade svarskuvertet.

Det finns transaktioner från mitt bankkonto till ICA och andra affärer varje månad då jag är betydligt sämre på att använda kontanter än sambon. Han använder kontanter till allt som går, ICA, Systemet, övrigt handlade.
Lägg ett skrivet meddelande i svarskuvetet och förklara hur ni använder kontanter?
 
Ni måste ju inte nödvändigtvis byta bank, går ju att ha flera, om ni inte vill föra över allt. Men då kan ni exempelvis ha lönekonton på en annan bank därifrån ni tar ut de pengarna regelbundet. Alltså, min bank vill också ha kundkännedom (det måste de alla), dock är det ju mer övergripande och handlar mer om jag tar ut/sätter in större summor. Några tusenlappar här och där ser de som normalt beteende och inget som någonsin blivit ifrågasatt.

Länsförsäkringar är rätt nitiska och har lite skumma egna regler generellt, har jag noterat. Känner folk som fått sina konton frysta då de fört över pengar för att handla med aktier - trots att det är något de gör regelbundet, och handel med kryptovalutor tillåter de inte deras kunder att göra, trots att det är helt lagligt och i många fall spårbart.

Så ja, personligen hade jag öppnat konto hos en annan bank. Försäkringar och annat kan man ju behålla ändå (jag har typ alla försäkringar där, men banken skulle jag inte ta i med tång).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp