Transaktionsförfrågan från banken

"Några tusen"? Återigen - det handlar om max 2000 kr per tillfälle. Vanligaste summan är runt tusenlappen. Vi har ingen att betala svart till.

Edit; jag hade fattat om det fanns en oregelbundenhet med större summor på t ex 3500, 6000, 4500 och över. Men 1500 i juni månad? Nej. Dessutom har ju majoriteten tagits ut i en matvarubutik, då kan en ju tycka att det borde ringa en klocka, speciellt när sådana kortöverföringar inte heller finns i kontohistoriken (det är sambons konto det gäller specifikt).
Framför allt borde det synas i ert kontoutdrag att knappt några inköp gjorts i mataffärer.
 
Hur många tusen i månaden blir det? Hur många tillfällen per månad?

Banken vet ju inte det, det är därför de frågar. Den som betalar svart gör precis som ni, om de inte får in svarta pengar vid sidan.

Som det står i trådstarten rör det sig om ca 4500 i genomsnitt. Dvs en vanlig hushållskassa. Det finns inga kortöverföringar kopplat till det konto från t ex Ica, Systemet etc.
 
Tvätta pengar med utag? då är det någon som tänker felvänt.
Det var några år sedan jag fick liknande brev och då hänvisade de till det och någon lag. Jag minns att jag tyckte det var helt idiotiskt att jag fick ett sånt brev eftersom jag inte rört kontot utan det enda som skett med det var bankens egna ränteutbetalningar. Granska istället konton där det faktiskt händer något istället.
 
Edit; jag hade fattat om det fanns en oregelbundenhet med större summor på t ex 3500, 6000, 4500 och över. Men 1500 i juni månad? Nej. Dessutom har ju majoriteten tagits ut i en matvarubutik, då kan en ju tycka att det borde ringa en klocka, speciellt när sådana kortöverföringar inte heller finns i kontohistoriken (det är sambons konto det gäller specifikt).
Jag kan tänka mig att de inte kollar något alls. Om någon kontrollspärr, typ en viss återkommande nivå på kontantuttag, slår till så skickar de ut sådant brev och börjar med någon sorts tänkande hantering först när de fått det svaret?
 
Som det står i trådstarten rör det sig om ca 4500 i genomsnitt. Dvs en vanlig hushållskassa. Det finns inga kortöverföringar kopplat till det konto från t ex Ica, Systemet etc.

Då är det enda alternativet att skriva precis det, skicka med ett kontoutdrag och meddela att ni betalar xx poster kontant för att ni principiellt tycker det är viktigt med kontanthantering i samhället.

Så får det helt enkelt gå därifrån.
 
Ja, det hela känns jättemärkligt, obehagligt rent av. :crazy: Hur ska vi kunna redovisa var de där 400 kr gick som sambon tog ut den 22 juli liksom? Befängt.

Det förstår jag att ni tycker! Jag tycker det känns obehagligt att läsa om.

Utgångsläget banken ger här är ju att kunden per automatik anses som skyldig till brott (ev. mot Länsförsäkringars egna regler?) om hen inte kan redovisa vart småsummor tagit vägen. Inte särskilt kul att få höra som kund.

Jag kan inte läsa mig till att det finns något krav eller lag på att spara kvitton för småinköp alls, ens en kortare tid, däremot att det är bra att spara kvitton på varor och tjänster med tanke på garantier, reklamation osv. Hur ska banken då kunna kräva in underlag på den sortens inköp?
 
Det förstår jag att ni tycker! Jag tycker det känns obehagligt att läsa om.

Utgångsläget banken ger här är ju att kunden per automatik anses som skyldig till brott (ev. mot Länsförsäkringars egna regler?) om hen inte kan redovisa vart småsummor tagit vägen. Inte särskilt kul att få höra som kund.

Jag kan inte läsa mig till att det finns något krav eller lag på att spara kvitton för småinköp alls, ens en kortare tid, däremot att det är bra att spara kvitton på varor och tjänster med tanke på garantier, reklamation osv. Hur ska banken då kunna kräva in underlag på den sortens inköp?

Vänd på det. Vill vi rensa samhället från svarta pengar och det som den hanteringen för med sig? Det är ju vad penningtvättlagen vill komma åt.

Jag kan också bli irriterad när jag inte får sätta in pengar, å andra sidan kan jag ju säga till köparen att jag vill ha en bankinbetalning för bilen, eftersom jag faktiskt kan misstänka att den högen med kontanter är svarta pengar.
 
Vänd på det. Vill vi rensa samhället från svarta pengar och det som den hanteringen för med sig? Det är ju vad penningtvättlagen vill komma åt.

Jag kan också bli irriterad när jag inte får sätta in pengar, å andra sidan kan jag ju säga till köparen att jag vill ha en bankinbetalning för bilen, eftersom jag faktiskt kan misstänka att den högen med kontanter är svarta pengar.

Jag förstår varför banken är noggrann. Men om jag inte fattat helt fel i det jag får fram när jag googlar så ska en privatperson inte behöva spara kvitto på inköp av mat och förbrukningsvaror. Hur ska denna då kunna bevisa för banken att det är just detta som handlats? Om vi hårdrar det skulle alltså småinköpen kunna ligga till grund för en uppsägning av konton, försäkringar m.m. hos banken i fråga. Trots att privatpersonen inte gjort något fel.

Nu tror jag inte att det är det här som kommer hända men det är ju faktiskt det Länsförsäkringar hotar med.
 
Vänd på det. Vill vi rensa samhället från svarta pengar och det som den hanteringen för med sig? Det är ju vad penningtvättlagen vill komma åt.

Jag kan också bli irriterad när jag inte får sätta in pengar, å andra sidan kan jag ju säga till köparen att jag vill ha en bankinbetalning för bilen, eftersom jag faktiskt kan misstänka att den högen med kontanter är svarta pengar.
Fast det här handlar ju om småpengar - banken borde nöja sig med en förklaring. Att kräva kvitton för uttag på den nivån blir ju löjligt? Om jag vill lägga pengar på hög hemma ”in case of emergency” har jag ju rätt att göra det. Banken ska ha kundkännedom, inte koll på var varenda liten krona tar vägen.

Det är ju inte vid ett kontantuttag som pengar tvättas, så att det krävs kvitto vid insättningar är ju något annat.
 
Tyvärr är det ju inte pisslätt för oss att bara byta bank. Vi har allt hos Länsförsäkringar - privata konton, enskild firma, gårdsförsäkring.
Jag tror inte att det hjälper att byta bank.
Jag har tre banker, Länsförsäkringar, SEB och Swedbank och jag upplever de andra två som ännu värre.
Personligen så använder jag inte kontanter alls, så jag har inte just det problemet.
Men det finns mycket som de kan jaga i sin jakt på "kundkännedom".
Företagskonto hos Swedbank var en rysare, så det har jag inte längre.
 
Vänd på det. Vill vi rensa samhället från svarta pengar och det som den hanteringen för med sig? Det är ju vad penningtvättlagen vill komma åt.

Jag kan också bli irriterad när jag inte får sätta in pengar, å andra sidan kan jag ju säga till köparen att jag vill ha en bankinbetalning för bilen, eftersom jag faktiskt kan misstänka att den högen med kontanter är svarta pengar.
Innebär penningtvättlagen att vi inte ska ha några kontanter i samhället så skippa att rensa samhället från svarta pengar när det gäller småsummor.

Hur gör övriga EU för att förhindra svarta pengar, länder som ju ökat sin kontanthantering sedan 09. Kanske vi kan lära där ifrån istället för att jaga folk som tar ut småsummor.
 
Alltså snacka om att inkräkta på folks privatliv, inte okej av banken
Banker gör så numera.
Jag upplyste Swedbank om vilka frågor jag var tvungen att svara på och vägrade sedan att svara på de andra.
Jag visste faktiskt inte vilken årsinkomst som jag skulle ha då jag lever ett fritt liv.
Kvinnan på banken och jag blev präktigt osams om det.
Jag avslutade alla mina företagskonton i den banken efter det.
 
Jag har råkat ut för något liknande typ fast på Swedbank, eller Sparbanken Skåne som banken vi har heter numera. Det var när äldsta sonen hade ungdomskonta och jag swishade hans pengar varje månad. Han fick även en liten slant då och då när han ville köpa en läsk (okej, han kallade det läsk eftersom jag inte ville han skulle dricka energidryck, men jag är inte tappad... ;) ) och ibland handlade han till mig när han ändå var i affären så då svishade jag en slant och han swishade tillbaka det av mina pengar som blev kvar. En dag när jag loggade in fick jag svara på en hel drös med frågor, rätt märkliga, förstod efteråt att de egentligen ville veta vad det handlade om. Varför swishar vi fram och tillbaka så liksom? Jag fick även brev hem om något jag inte minns ens, inga varningar eller hot, bara information. Sedan inget mer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition
  • Gråter du?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp