Bukefalos 28 år!

Transaktionsförfrågan från banken

Jag ser absolut en poäng med att ha kvar kontanter och håller inte med dig att de endast är av ondo.

Själv råkade jag ut senast jag skulle köra hem från särbon. Jag behövde tanka upp bilen (jag hade inte tillräckligt för att ta mig hem) och ALLT låg nere hos macken, inget av mina kort fungerade. Nu hade jag lite kontanter i plånboken så jag kunde tanka tillräckligt för att ta mig ut till kusten. Alla sedlar i lokala bankomaten var slut så jag fick låna kontanter av särbon ifall det var strul vid kusten med mackarna också, annars hade jag inte tagit mig hem.

Jag har också kontanter med mig, alltid. Men jag är absolut inte beredd att strida för dem med tanke på vad de för med sig i kölvattnet.
 
Ja, för mig personligen spelar det mindre roll. Men rånrisken för de som jobbar med kontanter, för den organiserade människohandeln, från traffickingsidan, från så många andra grova kriminella sidor kan jag inte se att det är motiverat att fortsätta med kontanter som möjliggör fortsatt brottslighet.
Organiserad människohandel och annan global handel kan nog inte bry sig mindre om den svenska kronan går att handla med kontant eller inte.
 
Då borde största delen av EU vara under lumpen för skumma affärer med tanke på hur mycket kontanter har ökat inom EU.
Där kontanthantering är mycket mer det normala för alla så blir det inte lika skumt per se att syssla med kontanter...
Men jag har noll insyn i vilka avvägningar som görs i praktiken.
Kombinationen av kraven som ställs på bankerna och den raskt krympande användningen i Sverige gör det logiskt för dem att vara ifrågasättande och skeptiska. Har dock ingen åsikt om det läggs på rimlig nivå eller inte.

Det stora problemet är egentligen den totala frånvaron av konsument skydd. Eftersom det inte går att leva (som normal svensk) utan ett bankkonto så är konsekvenserna av att bli avstängd groteska. Samtidigt som bankerna ska låta bli att ta i en bara på misstankar.
Eftersom det inte är en myndighet som bedömer om en ska stängas av eller ej, bara en privat aktör som väljer vem den vill göra affärer med, så finns inget motsvarande rättssäkerhet för kunden.
Ifall tanken med systemet ska fungera så borde den som blir utslängd av banken ha någon grundläggande rättighet att få typ ett specialkontrollerat konto under någon myndighet eller liknande för att fortsatt kunna behålla basala livsfunktioner som att ta emot lön och köpa mat.
 
Jag har för övrigt aldrig begärt att du skulle föra den kampen. Det är valfritt att svara i tråden, du kan ju välja att lägga din energi på något annat då?
Jag tycker däremot att banker tar sig för stora friheter när de rotar i människors liv.
Det är den delen av tråden som intresserar mig.
Ni kan ju bara beta av svaret till banken som del i er kamp.
Så svårt är det ju inte att skriva en enkel förklaring.
Ni blir överdrivet upprörda och oroliga, det kan inte kännas bra.
 
Det går säkert att lösa på något annat sätt.
Dessutom så är det väl bara att svara det till banken när man får en förfrågan.

F.ö. så skall inte någon f.d. man ha tillgång till sådana uppgifter p.g.a. banksekretessen. Hur skulle han få tag på det?

"Säkert att lösa på annat sätt"? Säg det till de kvinnor som blivit röjda av myndigheter (som INTE hanterat deras uppgifter korrekt) och fått lov att fly igen pga det.

Det är enkelt att säga att det går säkert att ordna när en inte är i den (hotade) situationen själv.
 
Själv råkade jag ut senast jag skulle köra hem från särbon. Jag behövde tanka upp bilen (jag hade inte tillräckligt för att ta mig hem) och ALLT låg nere hos macken, inget av mina kort fungerade.
Det vanliga är att de då inte heller kan pumpa upp bensin, så det brukar inte spela någon roll.
Mvh
Har jobbat på Mack
 
Vi har fått ett "hotbrev" från vår bank som vill att vi inkommer med både underlag och deklaration för att vi varje månad tar ut en viss summa i kontanter - nämligen vår matkassa (och lite annat smått och gott, som fortfarande kan betalas kontant). Om vi inte redovisar underlagen så hotar de med att avsluta vårt bankengagemang.

Både jag och sambon är kontantivrare som anser att detta fortfarande är ett viktigt betalmedel i samhället, så vi betalar gärna med kontanter där det går. I snitt rör det sig om ca 4500 som vi tar ut i kontanter varje månad som används i matkassan. Inte tusan sparar vi några kvitton på det? :crazy: Känner mig smått bestört över hela situationen. Det känns på något vis obehagligt att som vanlig enkel konsument bli ifrågasatt på det här viset.

Vad gör vi nu? Har mailat banken och fick ett automatsvar tillbaka om att transaktionsförfrågan enbart besvaras genom det bifogade kuvert vi har fått. Kan de verkligen avluta vårt konto för att vi inte sparat Ica-kvitton sen över ett år tillbaka? :arghh:

Hotbrev är väl att ta i. Jag har fått samma fråga flera gr när jag sålt häst utomlands att dom vill se underlag för vad det är när det är en större summa och då har dom även frågat om mindre summor som regelbundet tas ut (sparar i annan bank).
Det enklaste är bara att tex skicka in underlag/förklaring för det, går att göra via appen på min bank iaf.
Och ja dom kan avsluta ert konto om ni inte hör av er men det är inte så att dom bara stänger ner kontot utan förvarning eller att ni får en chans att reda ut detta.
 
Organiserad människohandel och annan global handel kan nog inte bry sig mindre om den svenska kronan går att handla med kontant eller inte.
Gömda människor som borde ha avvisats för länge sedan använder kontanter.
Om vi har okontrollerade kontanter så har skuggsamhället, som vi inte vill ha, bättre möjligheter att fungera.
 
Intr svar på dina funderingar. Men är det så viktigt att vara kund hos dem? Jag hade blivit så förbannad och kränkt att jag hade avslutat mitt konto hos dem. Vad tror banken att ni gör med pengarna? Tvättar vita pengar? Köper knark? Måste finnas någon form av motivering till deras begäran?
Självklart finns det en motivering och det är ju ngt (regelbundna uttag på samma summa) som har fångar deras uppmärksamhet. Detta gör dom inte för att hålla på och jävlas utan dom måste fråga kolla om det finns ngt som ser misstänksamt ut. Det är inte bankens egna regler som gör att dom måste fråga detta. Konstigt att man blir upprörd av det.
Läs gärna lagen om penningtvätt.
 
Ifall tanken med systemet ska fungera så borde den som blir utslängd av banken ha någon grundläggande rättighet att få typ ett specialkontrollerat konto under någon myndighet eller liknande för att fortsatt kunna behålla basala livsfunktioner som att ta emot lön och köpa mat.
Och BankId.
Men har det verkligen hänt på riktigt att någon människa har blivit utan Bank?
 
Ursäkta? Jag verkar inte vara ensam över att bli upprörd om du läser tråden. Varför skulle jag inte få reagera, menar du? Ska jag bara bocka och buga snällt inför att banken vill att jag ska redovisa våra ören?
Ja, jag blir jätteprovocerad, trots att jag själv tycker det är väldigt bekvämt utan kontanter och det generellt digitaliserade samhället vi har - men det är ju för att jag personligen inte har "problem" med det. Jag vet ju att det inte är så för alla, och oavsett anser jag att jag ska ha rätt att plocka ut (mindre summor) kontanter från mitt konto utan att behöva redovisa vart pengarna går. Som sagt, jag har fått frågan från min bank om jag brukar ta ut kontanter och mängd - that's it. Dvs de ville bara veta vad som var "normalt" beteende för mig. Vad jag använde pengarna till frågade de aldrig om.
 
Självklart finns det en motivering och det är ju ngt (regelbundna uttag på samma summa) som har fångar deras uppmärksamhet. Detta gör dom inte för att hålla på och jävlas utan dom måste fråga kolla om det finns ngt som ser misstänksamt ut. Det är inte bankens egna regler som gör att dom måste fråga detta. Konstigt att man blir upprörd av det.
Läs gärna lagen om penningtvätt.
Men det är banken som tolkar reglerna. Som sagt, kundkännedom ska de ha, det är inte samma sak som att veta vad varenda öre av kundens pengar används till.
 
Senast ändrad:
"Säkert att lösa på annat sätt"? Säg det till de kvinnor som blivit röjda av myndigheter (som INTE hanterat deras uppgifter korrekt) och fått lov att fly igen pga det.

Det är enkelt att säga att det går säkert att ordna när en inte är i den (hotade) situationen själv.
Men där så är ju problemet ett annat.
Att myndigheterna inte lyckas med att sköta sig är inte ett problem som kontanter skall lösa.
Jag är inte ens säker på att kontanter löser det problemet.
Men ett alternativ till kontanter är ju t.ex. att handla på någon annans ICA-kort.
Det finns metoder.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp