Bukefalos 28 år!

Transaktionsförfrågan från banken

Det är nog mest så att de makthavare som jag ser är människor av kött och blod med mänskliga känslor och de är inte det minsta farliga. De rasistiska högerextremistiska krafter som du är rädd för kommer att bli motarbetade därför att de andra är som du på olika vis. Några är queer och några är invandrare. En smugglades som bebis in till Sverige i en kartong.
De kommer inte att låta det som du är rädd för hända, det vore ju självmord.



Det finns oändligt med småfifflare som inte är det minsta utsatta. De har det egentligen jättebra men det duger inte. De vill ha bättre bil, större lyxkryssare och ballare motorcykel. De bor i villa, på gård eller i lägenheten och de fifflar för att få mera i livet. Deras fifflande kostar massor av de pengar som borde gå till skatter för att betala för ett bättre liv åt de utsatta.


Därför att de ovan nämnda småfifflarna utnyttjar möjligheten att undanhålla pengar från den gemensamma kassan. Pengar som behövs åt dem som inte kan ordna upp sina liv själva.

Jag håller alltså inte med dig om metoden att komma till målet.
Vadå "kommer inte låta det du är rädd för hända"? De låter ju det hända här och nu, vilket tråden är ett bevis på. Lite i taget demonteras demokratin, och lite i taget tar sig antidemokraterna in i maktens rum. Inte har jag sett några myndigheter eller politiker få stopp på det, tvärt om förespråkar de, precis som du, utbyggnad av den antidemokratiska övervakningen.

Absolut att de finns, men de kallar jag inte småfifflare. Jag tycker absolut att de ska stoppas, men det får inte göras genom att bygga upp en övervakningsstat och rasera demokratin. Det finns många andra sätt att ta itu med dem, allt från riktat polisiärt arbete utan allmän övervakning till att stötta samhällsförändring i riktning mot mindre girighet och statushets. Då undviker vi också att göra situationen värre för de mest utsatta, som utnyttjas av de som anlitar svartarbetare, traffickar, tvättar pengar etc.

Nej, du menar att det är helt okej att rasera människors tillit, rasera demokratin, och rasera utsatta individers liv i jakt på pengar, verkar det som. Metoderna du förespråkar för statsmakten är inte så långt ifrån metoderna som organiserad brottslighet använder sig av (total övervakning och tvång). Det säger en del.

Om det nu är så att den här övervakningsapparaten enligt dig inte utsätter någon för risk, kan du inte tydligt och utförligt förklara exakt hur du och dina vänner i "staten" kommer se till att den inte används för att göra de utrensningar SD förespråkar? Finns det ingen risk för att det görs först mot alla utsatta som inte råkar vara i maktens rum? För det är ju så det ser ut nu, att vi faktiskt utsatta slängs under bussen på grund av att makthavare glömmer allt utom sin egen makthunger. Hur hindrar ni andra om 10, 30, 50 år att inte utnyttja den på fel sätt?

Tillägg: De högerextrema är också människor av kött och blod. Som säkert är trevliga och snälla. Alla människor kan göra hemska saker. Tyvärr.
 
Senast ändrad:
Absolut att de finns, men de kallar jag inte småfifflare.
Vad kallar du dem för då?
Mellanfifflare?

Jag är övertygad om att den typen av övervakning behövs för att vanliga, hederliga människor skall kunna leva sina liv i säkerhet och att skatter som behövs till människor som inte klarar sig själva skall komma in.


Om det nu är så att den här övervakningsapparaten enligt dig inte utsätter någon för risk, kan du inte tydligt och utförligt förklara exakt hur du och dina vänner i "staten" kommer se till att den inte används för att göra de utrensningar SD förespråkar?
SD kommer inte att tillåtas att få den makten som de behöver för att kunna genomföra det. Det är helt enkelt för många som inte vill ha det så.


För det är ju så det ser ut nu, att vi faktiskt utsatta slängs under bussen på grund av att makthavare glömmer allt utom sin egen makthunger. Hur hindrar ni andra om 10, 30, 50 år att inte utnyttja den på fel sätt?
Och om de mörka krafterna mot all förmodan skulle ta makten (med våld då antagligen) så skulle de ju själva omedelbart ändå införa den kontrollen som de vill ha.
Så att låta bli att jaga "mellanfifflare" nu hjälper inte mot det skräckscenariot då.

Just nu så tror jag att det hjälper mot de mörka krafterna att jaga just "mellanfifflare".
Dels därför att oerhört många av dem som jag känner till på den "mörka sidan" fifflar.
Och dels därför att resten av dem skriker på "lag och ordning".
Att fånga brottslingar hjälper mot båda dessa.
Och de får det nog rörigt internt också när partikollegan "åker dit".
 
Anledningen till att banken ska kontrollera penningtvätt är bla att banken tjänar pengar på överföringar. De blir alltså ganska sugna på att stötta diverse lukrativa lösningar för krösus där pengar slussas mellan bolag och länder för att undvika skatt. Därför finns det krav på att banken ska kunna redovisa vad deras kunder gör.

Sen är en fråga vilken nivå som är rimlig, den senaste laguppdateringen tycker jag drog det till absurdum men den gäller just nu.
 
Det är nog mest så att de makthavare som jag ser är människor av kött och blod med mänskliga känslor och de är inte det minsta farliga. De rasistiska högerextremistiska krafter som du är rädd för kommer att bli motarbetade därför att de andra är som du på olika vis. Några är queer och några är invandrare. En smugglades som bebis in till Sverige i en kartong.
De kommer inte att låta det som du är rädd för hända, det vore ju självmord.

Lever vi i samma verklighet? Är du inte alls med i vad som händer runt om i världen?
 
Vad kallar du dem för då?
Mellanfifflare?

Jag är övertygad om att den typen av övervakning behövs för att vanliga, hederliga människor skall kunna leva sina liv i säkerhet och att skatter som behövs till människor som inte klarar sig själva skall komma in.



SD kommer inte att tillåtas att få den makten som de behöver för att kunna genomföra det. Det är helt enkelt för många som inte vill ha det så.



Och om de mörka krafterna mot all förmodan skulle ta makten (med våld då antagligen) så skulle de ju själva omedelbart ändå införa den kontrollen som de vill ha.
Så att låta bli att jaga "mellanfifflare" nu hjälper inte mot det skräckscenariot då.

Just nu så tror jag att det hjälper mot de mörka krafterna att jaga just "mellanfifflare".
Dels därför att oerhört många av dem som jag känner till på den "mörka sidan" fifflar.
Och dels därför att resten av dem skriker på "lag och ordning".
Att fånga brottslingar hjälper mot båda dessa.
Och de får det nog rörigt internt också när partikollegan "åker dit".
Jag kallar dem för kriminella. Det gör inte att jag tycker att övervakning av oskyldiga är okej.

Vi har klarat av både välfärd och säkerhet väldigt bra väldigt länge utan övervakning av oskyldiga. Det är inte skattebrott som demonterat välfärden, utan högerpolitiken.

Väldigt naivt tycker jag att säga att inte tillräckligt många vill ge SD makt när de bara växer och växer, ges mer plats av nuvarande makthavare, samt blir mer extrema i sitt budskap. Och det är inte något svar på hur de ska stoppas från att utnyttja övervakningsapparaten.

Nej, det går faktiskt inte till så att de omedelbart hade infört egna kontroller. Som historiker kan jag säga att utbyggnaden av övervakning och byråkrati med många mellanhänder INNAN antidemokrater kommer till makten är avgörande för att de ska kunna genomföra förföljelser och diskriminering utan att stoppas. Refererar till till exempel Brownings bok Helt vanliga män, men det finns väldigt mycket skrivet på ämnet.

Jag har inte någonstans skrivit att vi inte skall jaga dem. Det får bara inte ske genom antidemokratisk övervakning utan tydlig brottsmisstanke från polisen.
 
Jag kallar dem för kriminella. Det gör inte att jag tycker att övervakning av oskyldiga är okej.
Det är ju vad de är.
Och då så är det ju verkligt kriminella som jagas.

Vi har klarat av både välfärd och säkerhet väldigt bra väldigt länge utan övervakning av oskyldiga. Det är inte
Nej det har vi inte.
De "mellanfifflare" som du kallar kriminella har kunnat flyga under radarn och välfärden har finansierats med lån från andra länder.
Socialdemokraterna har haft som vana att bygga stora och dyra monument över sig själva för skattepengar.
Monument som har dränerat kommuners ekonomi på bekostnad av skola och omsorg om dem som behöver hjälp.
Det behövs pengar för att kunna ta hand om samhällets utsatta.
 
De högerextrema är också människor av kött och blod. Som säkert är trevliga och snälla. Alla människor kan göra hemska saker. Tyvärr.
De som jag känner närmare till är inte trevliga och snälla.
De gillar t.ex. att hävda sina egna lagar och se till att de efterföljs.
Våra lokala ordnade biljakt på mig för att "ordna upp" min konflikt med deras vänner, mina dåvarande hyresgäster.
D.v.s. skrämma mig till eftergifter.
Hyresgästerna fick flytta med hjälp av Hyresnämnden.
 
Det är ju vad de är.
Och då så är det ju verkligt kriminella som jagas.


Nej det har vi inte.
De "mellanfifflare" som du kallar kriminella har kunnat flyga under radarn och välfärden har finansierats med lån från andra länder.
Socialdemokraterna har haft som vana att bygga stora och dyra monument över sig själva för skattepengar.
Monument som har dränerat kommuners ekonomi på bekostnad av skola och omsorg om dem som behöver hjälp.
Det behövs pengar för att kunna ta hand om samhällets utsatta.
Hellre dålig ekonomi än att leva i ett land utan demokrati. Med det inte sagt att allt som sossarna gjort har varit rätt och riktigt, men det står inte i proportion till att montera ner välfärd och demokrati för att övervaka medborgare, samtidigt som det ges skattelättnader som aldrig förr till storföretag och de allra rikaste. Det finns pengar redan nu, som bör investeras på att minska kriminaliteten, vilket, som jag upprepar för tusende gången känns det som, görs bäst genom att understödja de utsatta eftersom det är deras desperation som utnyttjas av de kriminella. Detta i linje med kriminologin. De har inte flugit under radarn, och de är inte orsaken till att vi har tagit lån. Du skyller på dem och kommunpampar i samma veva, och visst är de ibland överlappande; men detta är inget nytt, och det finns tusen sätt att komma åt dessa kriminella som inte medför övervakning av oskyldiga människor. T.ex. utredningar kring svartarbete där de utsatta arbetarna hjälps och får stöd till vitt arbete, insatser mot trafficking och droger som sker med hjälp till de utsatta, insatser och lagar kring skatteflykt för stora företag etc.

Jag upprepar mig in absurdum, du hasplar ur dig något om att de är kriminella och att vi behöver pengar (båda är jag med på), men ignorerar totalt att försvara den nedmontering av demokrati och frihet som du förespråkar. Återigen hur ska ni se till att denna övervakningsapparat ALDRIG vänds mot oskyldiga? Jag vill ha ett konkret och tydligt svar. För det är inte värt det att sätta våra grundläggande friheter på spel för pengar. Jag är hellre fattig än död, utvisad, eller liknande.
De som jag känner närmare till är inte trevliga och snälla.
De gillar t.ex. att hävda sina egna lagar och se till att de efterföljs.
Våra lokala ordnade biljakt på mig för att "ordna upp" min konflikt med deras vänner, mina dåvarande hyresgäster.
D.v.s. skrämma mig till eftergifter.
Hyresgästerna fick flytta med hjälp av Hyresnämnden.
De kan vara trevliga och snälla när de vill, därav att så många röstar på dem och de fortsätter växa. Och om du är medveten om vad de är kapabla till, varför då hjälpa dem genom att så snällt bygga upp precis de strukturer de behöver för att förfölja människor? Du får nog förklara för mig som om jag är dum i huvudet, för jag förstår faktiskt inte hur du kan så totalt ignorera det enorma hot av högerextremism som är på frammarsch i Sverige och världen just nu.
 
Jag kallar dem för kriminella. Det gör inte att jag tycker att övervakning av oskyldiga är okej.

Vi har klarat av både välfärd och säkerhet väldigt bra väldigt länge utan övervakning av oskyldiga. Det är inte skattebrott som demonterat välfärden, utan högerpolitiken.

Väldigt naivt tycker jag att säga att inte tillräckligt många vill ge SD makt när de bara växer och växer, ges mer plats av nuvarande makthavare, samt blir mer extrema i sitt budskap. Och det är inte något svar på hur de ska stoppas från att utnyttja övervakningsapparaten.

Nej, det går faktiskt inte till så att de omedelbart hade infört egna kontroller. Som historiker kan jag säga att utbyggnaden av övervakning och byråkrati med många mellanhänder INNAN antidemokrater kommer till makten är avgörande för att de ska kunna genomföra förföljelser och diskriminering utan att stoppas. Refererar till till exempel Brownings bok Helt vanliga män, men det finns väldigt mycket skrivet på ämnet.

Jag har inte någonstans skrivit att vi inte skall jaga dem. Det får bara inte ske genom antidemokratisk övervakning utan tydlig brottsmisstanke från polisen.

Här är det ju vid brottsmisstanke. Överföringar som har suspekta summor eller mönster ifrågasätts.
 
Här är det ju vid brottsmisstanke. Överföringar som har suspekta summor eller mönster ifrågasätts.
Det är inte ett brott att ta ut kontanter. Jag tror egentligen att du förstår vad jag menar när jag säger "tydlig brottsmisstanke från polisen": Ett brott ska ha skett, och personen i fråga skall vara misstänkt. Inte att privatpersoner övervakas för "suspekt beteende" och ska redovisa sin privatekonomi in i minsta krona utan att ett brott faktiskt konstaterats.

Ska allt få passera under radarn? Nej, jag har själv blivit tillfrågad av banken att förklara varför ~15000 i månaden helt plötsligt började skickas utomlands. Jag förklarade, inte mer med det. Min diskussion med @Inte_Ung handlar om att det förespråkats att ta bort kontanter så att allas inkomster och utgifter ska kunna spåras i detalj. Vilket är en grotesk kränkning av individens rätt till privatliv, som är en mänsklig rättighet.
 
För mig så är det miljön som jag lever i. Det är riksdagsmännen som jag har i bekantskapskretsen och beslutsfattare på olika myndigheter. För mig så består staten av människor som jag känner till. Vad är egentligen staten för dig?
Det här blir lite overkligt och konstigt för oss alla andra som inte har känningar uppe i makten. För oss andra så är staten mer något perifiert och overkligt, någon som övervakar och försöker kontrollera. Inte vänner och grannar.
Inte alla har vänner i riksdagen eller på myndigheter.
Inte ett viktigt inlägg, men jag ville bara poängtera skillnaden.
 
Det här blir lite overkligt och konstigt för oss alla andra som inte har känningar uppe i makten. För oss andra så är staten mer något perifiert och overkligt, någon som övervakar och försöker kontrollera. Inte vänner och grannar.
Inte alla har vänner i riksdagen eller på myndigheter.
Inte ett viktigt inlägg, men jag ville bara poängtera skillnaden.

Nu bor ju inte jag i Sverige, men om jag gjorde det skulle det inte spela nagon roll hur manga vanner och bekanta jag hade innom "staten" ... Jag skulle fortfarande inte vilja att de kunde kontrollera och overvaka vad jag anvander mina pengar till och nar ... utan att brottsmisstanke foreligger.
 
Återigen hur ska ni se till att denna övervakningsapparat ALDRIG vänds mot oskyldiga? Ja
Det kan vi inte.
Å andra sidan så kommer det ju inte att spela någon roll om det, vilket inte får hända, går fel.
Det går snabbt och lätt att bygga upp då.
Att låta bli att jaga brottslingar nu hjälper alltså inte mot det.
De har inte flugit under radarn, och de är inte orsaken till att vi har tagit lån
De har flugit och flyger delvis fortfarande under radarn. De är (ännu) inte med i den där statistiken.

Det finns pengar redan nu, som bör investeras på att minska kriminaliteten,
Vilka pengar?
Och var?

Hellre dålig ekonomi än att leva i ett land utan demokrati. Med det inte sagt att allt som sossarna gjort har varit rätt och riktigt, men det står inte i proportion till att montera ner välfärd och demokrati för att övervaka medborgare, s
Det är faktiskt Socialdemokraterna som gör allt detta.
"I allmänhetens intresse".
Den individualistiska högern gillar inte att andra lägger sig i deras förehavanden.
 
Det här blir lite overkligt och konstigt för oss alla andra som inte har känningar uppe i makten. För oss andra så är staten mer något perifiert och overkligt, någon som övervakar och försöker kontrollera. Inte vänner och grannar.
Inte alla har vänner i riksdagen eller på myndigheter.
Inte ett viktigt inlägg, men jag ville bara poängtera skillnaden.
Precis så.
Och jag tror att det skrämmer för att det är okänt och känns obegripligt.
En nog så viktig aspekt i sammanhanget.
 
Och om du är medveten om vad de är kapabla till, varför då hjälpa dem genom att så snällt bygga upp precis de strukturer de behöver för att förfölja människor? Du får nog förklara för mig som om jag är dum i huvudet, för jag förstår faktiskt inte hur du kan så totalt ignorera det enorma hot av högerextremism som är på frammarsch i Sverige och världen just nu.
Jag tror inte att kontanternas vara eller inte vara på något sätt kan påverka just det alls.
Det krävs helt andra åtgärder för det.
Och nej, jag är varken oberörd eller ohotad.

Men kontanter går snabbt att göra ogilltiga.
Typ sätt in era pengar på banken eller förlora dem.
Jag rekommenderar Dollar eller guld.
 
Det kan vi inte.
Å andra sidan så kommer det ju inte att spela någon roll om det, vilket inte får hända, går fel.
Det går snabbt och lätt att bygga upp då.
Att låta bli att jaga brottslingar nu hjälper alltså inte mot det.

De har flugit och flyger delvis fortfarande under radarn. De är (ännu) inte med i den där statistiken.


Vilka pengar?
Och var?


Det är faktiskt Socialdemokraterna som gör allt detta.
"I allmänhetens intresse".
Den individualistiska högern gillar inte att andra lägger sig i deras förehavanden.
Återigen, det handlar inte om att inte jaga brottslingar, det handlar om att göra det på fel eller rätt sätt. Att övervaka oskyldiga och därmed bryta mot mänskliga rättigheter är fel sätt. Det enda jag hör dig säga är i princip "men det är ju inte fascism om vi gör det!" men jo, det är det. Ändamålen helgar inte alltid medlen, och som jag sade när jag klev in i den här diskussionen så kan vi inte låta möjligheten att det existerar dåliga människor i världen göra att vi själva beter oss dåligt. Du skrev innan att du menar att kriminella måste tas till varje pris så att människor inte tror det är okej att härma dem, samtidigt som du vill härma totalitära regimers övervakning. Hur tänker du där?

Det handlar ju om att övervakningen i sig är fel, den i sig är en grov kränkning av mänskliga rättigheter oavsett uppsåt. Och ska du gå emot både kriminologi, samhällsvetenskap, och historievetenskap vad gäller byråkrati och övervakningsstrukturer i framväxten av totalitära regimer så måste du underbygga dina argument eller hänvisa till vetenskapliga källor. Det GÖR skillnad, stor skillnad, eftersom motståndet mot övergrepp från staten kommer just av att människor som jobbar för den sen innan agerar emot i gott samvete; de gör inte det om strukturerna byggts upp och godkänts av "demokratiska" partier sedan innan. Detta är till exempel en anledning till att Tyskland numer dömer alla som varit på något sätt delaktiga i förintelsen: Om du och dina makthavande vänner bygger upp strukturen och stöttar den så är ni lika skyldiga.
Precis så.
Och jag tror att det skrämmer för att det är okänt och känns obegripligt.
En nog så viktig aspekt i sammanhanget.
Tillåt mig att skratta. Jag har också vänner om än inte i riksdag så hos myndigheter, jag har varit involverad i aktivism och NGOs i över ett decennium. Jag är inte rädd för människorna, jag är orolig med god grund för vad många av dem för för politik och vad det får för konsekvenser. Att tala om att "det okända är läskigt" och att gemene man skulle vara rädda för makthavare i sig är fruktansvärt förminskande och ringer väldigt i klang med den förminskande och dehumaniserande politik du vill föra. Ett kort tramp åt sidan från den typ av dehumanisering som leder till aktiv diskriminering och än värre "för de vet ju ändå inte sitt eget bästa".
 
Jag tror inte att kontanternas vara eller inte vara på något sätt kan påverka just det alls.
Det krävs helt andra åtgärder för det.
Och nej, jag är varken oberörd eller ohotad.

Men kontanter går snabbt att göra ogilltiga.
Typ sätt in era pengar på banken eller förlora dem.
Jag rekommenderar Dollar eller guld.
Kontanter eller inte: Du förespråkar övervakning som bryter mot mänskliga rättigheter. Du måste försöka bättre för att övertala mig att det är okej på något plan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp