Transfemsplaining (utbruten från Försöker hitta en ny identitet)

Frågan är om ett barn överhuvudtaget är kapabel att fatta det beslutet. Vi har åldersgränser för väldigt många saker som vi anser att barn/tonåringar inte är kapabla att bestämma själva. T.ex. tatuera sig. Det är ett mycket mindre ingrepp och ångrar man sig är det bara estetiskt. Ändå finns en åldersgräns. Man kan säkert argumentera liknande dina argument för transvård om en ung tjej som tycker att hon har för små bröst och mår dåligt över det. Som känner att hon inte kan vara sig själv och känner sig okvinnlig med för, enligt henne, för små bröst. Hur dåligt ska hon må över det för att tillåtas en bröstförstoring betald av staten? Eller säger man åt henne att lära sig leva med det och ordna det för egna pengar när hon fyllt 18 år? Var går gränsen för vilka ingrepp ett barn ska få besluta om på sin friska kropp?

Som sagt, transvård ska finnas, men jag tycker att det är en väldigt svår och komplex fråga när det gäller barn och unga som inte är myndiga. En vuxen ska däremot få bestämma över sin egen kropp!
Vad tror du transvård för barn och ungdomar innebär? Det är lång, kämpig och ingående process att ens få börja med hormonblockerare, självklart gör vården sitt bästa för att säkerställa att det är verkligen den behandlingen som kommer att hjälpa barnet, det är ingenting som kastas ut som ett godisregn. För mindre barn handlar det oftast bara om social acceptans och transition, att få leva som pojke eller flicka. Det skadar absolut ingen och ger inga som helst bestående men i ett accepterande samhälle.
Det går inte heller jämföra skönhetsingrepp med vård och behandling.
 
Problemet är väl att de allra flesta kroppar genomgår en pubertet som ger permanenta förändringar utan att den som bor i kroppen hinner bli vuxen och godkänna det först. Transvården av barn går som jag förstått det ut på just att bromsa det förloppet, så att barnen hinner bli vuxna och kunna fatta mer permanenta beslut om sina kroppar. Jag har inte sett någon argumentera för operativa ingrepp på transbarn?
Operativa ingrepp på barn (främst mastektomier) är en del av transvården i flera länder. Vet inte hur det ser ut längre i Sverige men minst en transsexuell 14-åring har genomgått borttagning av brösten på Karolinska.

https://www.gp.se/ledare/könskorrigeringarna-vår-tids-neurosedynskandal-1.98136067
 
Argumentet att säkerställa att pasienten inte kommer ångra sig är förlegat och det är bara till för att dra ut på prossesen så att man kan försöka få personen att ångra sig.
En person som står mig väldigt nära (ex-partner som förblivit nära vän) har genomgått transition MtF. Hela processen, från det att hon började leva som kvinna tills hon var "klar" och hade genomgått könsbekräftande kirurgi, tog ca 2½ år. Inte någon endaste gång var det tal om någon typ av övertalningsförsök att låta bli transitionen eller avbryta processen. Min vän hade ju haft en egen, mental process i ett par år innan den "verkliga" transitionen inleddes, så hon var ju säker på vad hon ville och ATT hon ville. Som jag förstått henne så upplevde hon processen som bra och stöttande, men långsam. Hennes transition pågick 2014 - 2016 (men började väl tankemässigt någon gång 2012).
 
Operativa ingrepp på barn (främst mastektomier) är en del av transvården i flera länder. Vet inte hur det ser ut längre i Sverige men minst en transsexuell 14-åring har genomgått borttagning av brösten på Karolinska.

https://www.gp.se/ledare/könskorrigeringarna-vår-tids-neurosedynskandal-1.98136067
Det är ju det här som är faran.

" I praktiken har sjukvården ofta behandlat psykiatriska tillstånd med hormoner och kirurgi."

Risken att sjukvården söker den enkla lösningen med piller och kirurgi.
Snabbt och enkelt rent medicinskt.
 
(Inlägget hamnade i fel tråd, flyttar över det....)
Det är väl också få transpersoner som har just den "problematiken", med tveksam könstillhörighet rent fysiskt? De allra flesta har, vad jag förstår, en annan "problematik" som ligger på det psykologiska planet. En övertygelse om att ens biologiska kön inte är det man hör hemma i, ett starkt främlingsskap. Något som naturligtvis är näst intill omöjligt att förstå för en person som inte själv är trans.

När det gäller barn och ungdomar är det lite anmärkningsvärt att andelen unga flickor som vill "byta kön" har stigit kraftigt på senare tid, är i majoritet, och där måste finnas en bakgrund till detta som man kan oroa sig över. Att det idag är många som absolut inte vill vara en del av vår kultur där könsrollerna fortfarande är så rigida och det kan vara så svårt att leva som ung kvinna (eller kvinna överhuvudtaget). Där man ser bild efter bild av unga transpersoner som visar sina ärr efter sin mastektomi med en känsla av just stor befrielse. Det måste finnas en social bakgrund för många av dessa unga kvinnor. En anledning till varför man inte längre vill ses som kvinna och leva med hela den rollen och dess konsekvenser.
 
(Inlägget hamnade i fel tråd, flyttar över det....)
Det är väl också få transpersoner som har just den "problematiken", med tveksam könstillhörighet rent fysiskt? De allra flesta har, vad jag förstår, en annan "problematik" som ligger på det psykologiska planet. En övertygelse om att ens biologiska kön inte är det man hör hemma i, ett starkt främlingsskap. Något som naturligtvis är näst intill omöjligt att förstå för en person som inte själv är trans.
Det där har jag försökt att förstå och även försökt att fråga min vän som är trans. Hon säger ungefär det som du säger - att hon alltid känt sig "fel" som pojke och man, var avundsjuk på tjejerna som fick bröst och kvinnliga former i puberteten och alltid trivts bättre i kvinnors sällskap.

(och ja, de allra flesta transpersoner är ju "vanliga" biologiska kvinnor och män utan kromosomavvikelser eller fysiska avvikelser, som bara "sitter fast i fel kön")

När det gäller barn och ungdomar är det lite anmärkningsvärt att andelen unga flickor som vill "byta kön" har stigit kraftigt på senare tid, är i majoritet, och där måste finnas en bakgrund till detta som man kan oroa sig över. Att det idag är många som absolut inte vill vara en del av vår kultur där könsrollerna fortfarande är så rigida och det kan vara så svårt att leva som ung kvinna (eller kvinna överhuvudtaget). Där man ser bild efter bild av unga transpersoner som visar sina ärr efter sin mastektomi med en känsla av befrielse. Det måste finnas en social bakgrund för många av dessa unga kvinnor. En anledning till varför man inte längre vill ses som kvinna och leva med hela den rollen och dess konsekvenser.
Det där har jag funderat över en hel del och det här tycker jag att man måste kunna diskutera och försöka ta reda på orsakerna till, utan att ses som att man försöker minska antalet transpersoner eller övertyga transpersoner att inte göra någon transition. Men samtidigt - trans blir ju liksom inte till i ett vakuum, utan i ett samhälle och i ett socialt sammanhang. Jag har frågat min vän om hon fortfarande skulle vara trans om könsroller inte alls fanns - hon trodde det men var inte helt säker. För henne har det också varit en drivkraft i hela transitionen att få bli sedd som kvinna. Och det förutsätter ju ett samhälle och andra människor att "spegla sig i". Så att en viss person är trans är nog både ett resultat av inneboende egenskaper hos just den personen OCH den kultur och det samhälle man lever i.
 
Nej, det måste det inte.
Det finns väl någon sorts orsak till allting. Att man skulle behöva oroa sig är väl inte säkert, dock.

Jag tänker att OM det nu är så att antalet unga som är FtM transsexuella har ökat väldigt på senare år, så ÄR det kanske en bra idé att ställa sig frågan varför. Är det för att deras problematik först nyligen kommit till ytan och att de så att säga existerat i det fördolda "alltid", eller är det på grund av något annat? KAN det vara så att de har andra problem som borde behandlas först, innan de får transvård? Jag är helt för att unga får både stopphormoner och annan transvård, men tycker också att sjukvården har en skyldighet att utreda eventuell annan problematik också.
 
Det där har jag försökt att förstå och även försökt att fråga min vän som är trans. Hon säger ungefär det som du säger - att hon alltid känt sig "fel" som pojke och man, var avundsjuk på tjejerna som fick bröst och kvinnliga former i puberteten och alltid trivts bättre i kvinnors sällskap.

(och ja, de allra flesta transpersoner är ju "vanliga" biologiska kvinnor och män utan kromosomavvikelser eller fysiska avvikelser, som bara "sitter fast i fel kön")


Det där har jag funderat över en hel del och det här tycker jag att man måste kunna diskutera och försöka ta reda på orsakerna till, utan att ses som att man försöker minska antalet transpersoner eller övertyga transpersoner att inte göra någon transition. Men samtidigt - trans blir ju liksom inte till i ett vakuum, utan i ett samhälle och i ett socialt sammanhang. Jag har frågat min vän om hon fortfarande skulle vara trans om könsroller inte alls fanns - hon trodde det men var inte helt säker. För henne har det också varit en drivkraft i hela transitionen att få bli sedd som kvinna. Och det förutsätter ju ett samhälle och andra människor att "spegla sig i". Så att en viss person är trans är nog både ett resultat av inneboende egenskaper hos just den personen OCH den kultur och det samhälle man lever i.
Vad bra att du har en transperson i din närhet att fråga, så hon kan få vara token åt alla oss andra. Och vad skönt att din tolkning av hennes upplevelse gör att man "måste kunna diskutera" orsaken till utsatta människors rätt till sin identitet.
 
Det finns väl någon sorts orsak till allting. Att man skulle behöva oroa sig är väl inte säkert, dock.

Jag tänker att OM det nu är så att antalet unga som är FtM transsexuella har ökat väldigt på senare år, så ÄR det kanske en bra idé att ställa sig frågan varför. Är det för att deras problematik först nyligen kommit till ytan och att de så att säga existerat i det fördolda "alltid", eller är det på grund av något annat? KAN det vara så att de har andra problem som borde behandlas först, innan de får transvård? Jag är helt för att unga får både stopphormoner och annan transvård, men tycker också att sjukvården har en skyldighet att utreda eventuell annan problematik också.
Prova att byta "trans" mot "lesbisk" och se hur fräsha dina funderingar verkar.
 
Det finns väl någon sorts orsak till allting. Att man skulle behöva oroa sig är väl inte säkert, dock.

Jag tänker att OM det nu är så att antalet unga som är FtM transsexuella har ökat väldigt på senare år, så ÄR det kanske en bra idé att ställa sig frågan varför. Är det för att deras problematik först nyligen kommit till ytan och att de så att säga existerat i det fördolda "alltid", eller är det på grund av något annat? KAN det vara så att de har andra problem som borde behandlas först, innan de får transvård? Jag är helt för att unga får både stopphormoner och annan transvård, men tycker också att sjukvården har en skyldighet att utreda eventuell annan problematik också.
Fast det är ju precis det sjukvården gör. Enligt min andrahandserfarenhet är undersökningarna omfattande innan någon beviljas annan vård än social transition.
 
Vad bra att du har en transperson i din närhet att fråga, så hon kan få vara token åt alla oss andra. Och vad skönt att din tolkning av hennes upplevelse gör att man "måste kunna diskutera" orsaken till utsatta människors rätt till sin identitet.
Vad man bör och inte bör kunna diskutera i ett samhälle är helt min egen åsikt, och baseras inte på min tolkning av vare sig min väns åsikter eller det faktum att hon är trans. Min helt egen uppfattning är att om det plötsligt dyker upp en grupp som behöver en viss typ av vård och den gruppen inte förekommit tidigare, måste det ju vara rimligt att undra varför? Till och med forska på varför! Annars gör man ju saker i blindo? Vetenskap och beprövad erfarenhet ska vara grunden till all vård och om den ska kunna vara det så behövs det forskning på varför ett tillstånd uppstår och hur det i så fall bäst behandlas. Eller du menar att så fort någon säger att den är transsexuell ska man bara behandla på det sätt personen önskar, inte göra någon utredning alls?
 
Prova att byta "trans" mot "lesbisk" och se hur fräsha dina funderingar verkar.
När jag var ung var det "inne" att vilja hitta tex genetiska förklaringar på homosexualitet. Det har man sedan länge släppt i civiliserade länder.

I övrigt funkar ju inte jämförelsen eftersom man inte behöver någon sjukvård för att leva som homo. Vid tillstånd som kräver vård - personen mår dåligt oavsett varför - så är det väl i högsta grad rimligt att förutom att försöka hjälpa personen också analysera orsaker och att tex hålla lite koll på om antalet personer med samma lidande blir fler eller färre?
 
Fast det är ju precis det sjukvården gör. Enligt min andrahandserfarenhet är undersökningarna omfattande innan någon beviljas annan vård än social transition.
Ja, det jag skrev var inte menat att säga att sjukvården inte gör så? Jag vet att det är rätt omfattande undersökningar även för vuxna som söker vård för könsdysfori, om jag minns rätt även en hel del undersökningar innan man beviljas att byta juridiskt kön.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
I övrigt funkar ju inte jämförelsen eftersom man inte behöver någon sjukvård för att leva som homo. Vid tillstånd som kräver vård - personen mår dåligt oavsett varför - så är det väl i högsta grad rimligt att förutom att försöka hjälpa personen också analysera orsaker och att tex hålla lite koll på om antalet personer med samma lidande blir fler eller färre?
Det är precis så jag menar!
 
Dels så var det en fråga och dels så var det ett synliggörande av att vi som inte känner behov av antingen eller verkligen inte räknas i debatten.
Avsaknad av behov av könstillhörighet är den sort som verkligen ingen varken begriper eller räknar med.
Att kräva att jag skall begripa känslan är som att kräva av en man att den skall begripa att någon vill känna sig kvinnlig eller tvärt om.

Så det är verkligen Män, kvinnor och vi andra.
Det måste till varje pris delas upp på ett eller annat sätt.

Och om man som jag inte passar in i den binära mallen så skall man ha skit.
Här på Bukefalos likväl som i verkliga livet.
Du kan byta fack så länge som det är flicka eller pojke.
Det går att förstå.
Men att stå utanför dessa fack är tydligen helt obegripligt.
Det är inte det som dena här tråden handlar om. Att då behöva komma och än en gång tjata om att är det inte är viktigt att definiera kön bara för du inte har någon könstillhörighet Det tillför absolut ingenting.
Det går bra att diskutera utifrån perspektivet icke-binär och det är inte det minsta obegripligt. Det du gör är något helt annat. Varför gå in och ställa samma frågor om och om igenm som går ut på att det är onödigt med könstillhörighet. Förstår du inte att det är förminskande för den som gär något så känsligt som en transition? Vill du diskutera icke-binär, gör det men inte i trådar som handlar om könsdysfori eller där någon transiterar och resonerar utifrån det.
 
Nej, det måste det inte.
Man måste inte oroa sig. Och folk i allmänhet måste ju inte ens fundera på saken om de inte är intresserade.

Men om en viss typ av vårdbehov ökar relativt sett mycket på relativt kort tid, så är det väl i högsta grad rimligt att vårdapparaten och forskningen frågar sig varför?

Svaret kan inte vara någon sorts genetiskt fenomen, för så fort jobbar ju inte evolutionen. Svaret kan inte heller vara att steriliseringskravet har tagits bort, för man ser en liknande ökning i länder där det finns kvar.

Menar du att frågan om varför förändringen sker är i sig transfob?

(Att fråga sig varför förändringen sker är ju en helt annan fråga än den om varför en del är trans - jag är helt med på att den frågan kan vara transfob, eller kan ingå i en transfob kontext.)
 
Det finns väldigt gott om transpersoner som inte vill ha bekräftande vård. De måste ändå gå igenom utredning, stå i köer mm för att kunna tex ändra juridiskt kön.
Jag hade välkomnat en förändring som gjorde att det inte behövdes en massa utredningar för att byta juridiskt kön. Eller att juridiskt kön inte fanns.
 

Liknande trådar

Relationer Hej, jag skriver under anonymt nick på grund av ett mycket personligt problem. Jag skulle verkligen behöva era råd kring hur jag och min...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
12 107
Senast: Anonym_85
·
Övr. Hund Västgötska Brukskarlsklubben :devil: :devil: :devil: :devil: Till dig som tänkt skaffa karl...
Svar
7
· Visningar
1 668
Senast: oseriös
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp