Transfemsplaining (utbruten från Försöker hitta en ny identitet)

Undrar lite om ni som verkar fått upp lite tvivelaktigt material i era flöden som ska vara från transpersoner (tex. @Otherside och @nullo-modo ), exempelvis om tamponger, har ni börjat få upp grejer rörande transmän och rakhyvlar nu?

Och @nullo-modo jag skulle tro att hela transkvinnor och tamponger egentligen kommer sig av reaktioner på när företag försökt vara mer inkluderande i sitt språk och understryk att det inte bara är cis-kvinnor som menstruerar, men då syftat på att transmän och ickebinära kan ha mens. Sedan har det snurrat några varv till i materialet som transfober ofta sprider.
Inget alls. Inte inom några områden, faktiskt. Men vad gäller rakhyvlar så "behövs" de ju, för en transman, då denne får skäggväxt. Så det är inget konstigt alls.
 
Inget alls. Inte inom några områden, faktiskt. Men vad gäller rakhyvlar så "behövs" de ju, för en transman, då denne får skäggväxt. Så det är inget konstigt alls.
Det verkar dock pågå ett liknande drev som det rörande bud light och det om tamponger, som rör rakhyvlar. Därför jag blev nyfiken!
 
Det verkar dock pågå ett liknande drev som det rörande bud light och det om tamponger, som rör rakhyvlar. Därför jag blev nyfiken!
Så märkligt, man kan väl inte ifrågasätta personer med skäggväxt huruvida de ska "få" raka sig eller ej? Det är ju en helt annan fråga än den kring tampongerna och resonemanget (jag läst) kring huruvida transkvinnor menstruerar eller ej.
 
Så märkligt, man kan väl inte ifrågasätta personer med skäggväxt huruvida de ska "få" raka sig eller ej? Det är ju en helt annan fråga än den kring tampongerna och resonemanget (jag läst) kring huruvida transkvinnor menstruerar eller ej.
I det här fallet, när det rör ett rakhyvelsmärke som publicerat ett reklaminlägg på instagram med en transman (för ett år sedan , men det har fått fart igen nu) så heter det nu att märket står för att "glamorisera stympning". Min poäng är dock att det är drev som kommer från lite samma håll, de som fått tuppjuck på transkvinnor och tamponger (som inte ens varit någon seriös reklam och ingen påstår liksom att transkvinnor kan få mens...).
 
I det här fallet, när det rör ett rakhyvelsmärke som publicerat ett reklaminlägg på instagram med en transman (för ett år sedan , men det har fått fart igen nu) så heter det nu att märket står för att "glamorisera stympning". Min poäng är dock att det är drev som kommer från lite samma håll, de som fått tuppjuck på transkvinnor och tamponger (som inte ens varit någon seriös reklam och ingen påstår liksom att transkvinnor kan få mens...).
Det finns förvisso de som hävdar att även transkvinnor menstruerar MEN dessa får läggas till kategorin personer som inte direkt tillför diskussionen något positivt. Annonsen du nämner försökte jag googla fram, men hittar den inte??
 
Det finns förvisso de som hävdar att även transkvinnor menstruerar MEN dessa får läggas till kategorin personer som inte direkt tillför diskussionen något positivt. Annonsen du nämner försökte jag googla fram, men hittar den inte??
Men är du SÄKER på att de hävdar det, och att det bara är tagit ur sin kontext dvs. någon som helt enkelt driver med fenomenet, men som lyfts fram som dödsallvarlig? Eller att transfobiska personer bara hävdar att transkvinnor påstår det, det finns liksom mängder. Skulle hemskt gärna vilja se åtminstone en skärmdump!

Här, en helt artikel om Instagram-inlägget https://www.thedailybeast.com/far-right-snowflakes-just-cant-get-over-woke-razor-brand-harrys
 
Lägger till att även om det helt givet är så att det krävs en livmoder för att menstruera, så förekommer det att transkvinnor som står på HRT upplever PMS/PMDS-symtom - utöver själva blödningen. Hormoner påverkar ju väldigt mycket, det kan väl random cis-kvinna som käkat p-piller vittna om tex. Men det är väl sådant som transkvinnor "gjort det stora misstaget" (jag tycker inte att det är ett sådant) att dela med omvärlden för det tas minst sagt inte väl emot och mängden hat som sprids är något alldeles extra.
 
Men är du SÄKER på att de hävdar det, och att det bara är tagit ur sin kontext dvs. någon som helt enkelt driver med fenomenet, men som lyfts fram som dödsallvarlig? Eller att transfobiska personer bara hävdar att transkvinnor påstår det, det finns liksom mängder. Skulle hemskt gärna vilja se åtminstone en skärmdump!

Här, en helt artikel om Instagram-inlägget https://www.thedailybeast.com/far-right-snowflakes-just-cant-get-over-woke-razor-brand-harrys
Jag sparar aldrig några sådana inlägg någonstans men dyker det jag minns tydligast upp igen så screenshottar jag. Hur som helst så är det väl inte märkligare än att det i alla områden av livet finns människor med konstiga åsikter och uppfattningar. Dessa får räknas dit. Att gå i taket och skriva hat är väl snarare att mata trollen isåfall.
 
Det finns hur mycket som helst på inte minst Twitter och Instagram, jag undviker dem i möjligaste mån då det bara är obehagligt och inte tjänar någon. Och jag vet att man inte ska ifrågasätta en persons verklighet, men i många fall tycker jag mig ana att det inte rör sig om verkliga transkvinnor utan om misogyni och autogynophili som är något helt annat. Och vars inlägg inte tjänar transpersonernas situation.
Efter att tyvärr ha blivit påmind om hur vanligt "autogynefili" är i anti-transkretsar kom jag att tänka på att jag läst att någon använder det här. Det är verkligen en hundvissla, och som typologi något som de flesta seriösa aktörer har invändningar emot.
 
Hade ni som som har problem (till viss del iaf) med att transkvinnor inte har en ciskvinnas levda erfarenhet pga. manliga privilegier kunnat acceptera någon som Molly om hon fått leva längre? https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EQggPK/molly-14-stod-i-ko-till-transvarden-tog-sitt-liv
Jag läste också den.
Så fruktansvärt och sorgligt. Viktigt att komma ihåg hur många det är i den gruppen som mår dåligt.

Jag följer några personer på sociala medier som pratar om transrättigheter. Och i tex USA så verkar hela diskussionen ha gått helt bananas! Jag tycker så galet synd om alla ungar som är trans och föds in i högerkonservativa familjer.
 
Hade ni som som har problem (till viss del iaf) med att transkvinnor inte har en ciskvinnas levda erfarenhet pga. manliga privilegier kunnat acceptera någon som Molly om hon fått leva längre? https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EQggPK/molly-14-stod-i-ko-till-transvarden-tog-sitt-liv
Jag läste den och det är så hemskt, jag har påtalat det för allt för många.
FFS länder som många som ser som utvecklingsländer behandlar Transpersoner bättre.
 
Jag läste också den.
Så fruktansvärt och sorgligt. Viktigt att komma ihåg hur många det är i den gruppen som mår dåligt.

Jag följer några personer på sociala medier som pratar om transrättigheter. Och i tex USA så verkar hela diskussionen ha gått helt bananas! Jag tycker så galet synd om alla ungar som är trans och föds in i högerkonservativa familjer.
Tycker att Irena Pozar skrev en väldigt bra text om det här tragiska fallet, där hon också tar upp debatten här där det snarare framstår som att barn och unga får vård för enkelt - vilket såklart inte stämmer. Det har snarare lett till att det blivit ännu svårare att få transvård i Sverige. https://www.aftonbladet.se/nyheter/...da-sags-det-att-transbarn-far-vard-for-enkelt
 
Lisen Räftegård skrev detta!

Det här är WPATH. Vill du ha evidensbaserad transvård? Den mest evidensbaserade i världen? Den som ska vara fucking standard?
Well: WPATH.
Eller varför inte EPATH? Den europeiska grenen.
Här är några skillnader jämfört med transvården som de lokala förmågorna i Sverige hittat på:
🔸
Grundad i vetenskap! WPATH utgår inte från att trans är en personlighetsstörning påhittad av nazister.
🔸
Inte transfobisk! WPATH utgår inte ifrån att antalet transpersoner ska minimeras.
🔸
Inte hatisk! WPATH rekommenderar transvård grundad i vetenskap och beprövad erfarenhet till ungdomar, istället för att förbjuda den med konstaterandet att då tar fler transpersoner livet av sig.
Det låter ju jättebra! Så vad beror då det svenska motståndet mot WPATH på? Jo: DET FINNS TRANSPERSONER I WPATH! Några av experterna på transvård som tar fram deras riktlinjer är själva trans! WPATH ÄR EXTREMISTER!!!
Nej jag skojar inte, detta är bokstavligen argumentet svenska "medicinska experter" använder. Att låta människor med rätt kompetens och dessutom transerfarenhet ha inflytande över transvården är, enligt svensk doktrin, extremism.
Det är där skon klämmer: Vi är undermänniskor.
Därför måste Socialstyrelsen ***bort*** från transvården. Inskränktheten från tvångssteriliseringarnas tidevar (dvs 2012) sitter fortfarande för djupt för att kunna tvättas bort med lindrigare lisor än kaustiksoda.
Varje politiskt parti borde driva:
att sjukdomsstämpeln av transidentiteter avskaffas, och
att svensk transvård åtminstone ska hålla internationell lägsta-standard och efterleva WPATH och EPATH riktlinjer.
 
Lisen Räftegård skrev detta!

Det här är WPATH. Vill du ha evidensbaserad transvård? Den mest evidensbaserade i världen? Den som ska vara fucking standard?
Well: WPATH.
Eller varför inte EPATH? Den europeiska grenen.
Här är några skillnader jämfört med transvården som de lokala förmågorna i Sverige hittat på:
🔸
Grundad i vetenskap! WPATH utgår inte från att trans är en personlighetsstörning påhittad av nazister.
🔸
Inte transfobisk! WPATH utgår inte ifrån att antalet transpersoner ska minimeras.
🔸
Inte hatisk! WPATH rekommenderar transvård grundad i vetenskap och beprövad erfarenhet till ungdomar, istället för att förbjuda den med konstaterandet att då tar fler transpersoner livet av sig.
Det låter ju jättebra! Så vad beror då det svenska motståndet mot WPATH på? Jo: DET FINNS TRANSPERSONER I WPATH! Några av experterna på transvård som tar fram deras riktlinjer är själva trans! WPATH ÄR EXTREMISTER!!!
Nej jag skojar inte, detta är bokstavligen argumentet svenska "medicinska experter" använder. Att låta människor med rätt kompetens och dessutom transerfarenhet ha inflytande över transvården är, enligt svensk doktrin, extremism.
Det är där skon klämmer: Vi är undermänniskor.
Därför måste Socialstyrelsen ***bort*** från transvården. Inskränktheten från tvångssteriliseringarnas tidevar (dvs 2012) sitter fortfarande för djupt för att kunna tvättas bort med lindrigare lisor än kaustiksoda.
Varje politiskt parti borde driva:
att sjukdomsstämpeln av transidentiteter avskaffas, och
att svensk transvård åtminstone ska hålla internationell lägsta-standard och efterleva WPATH och EPATH riktlinjer.
Vet inte vem Lisen är faktiskt?

Men jag antar att det för en utomstående kan låta som väldigt "emotionellt argumenterande", men det är faktiskt helt sjukt att läsa systematiska forskningsgenomgångar av av svenska forskare, som vården lutar sig mot, och hur de väljer att räkna bort studier som de anser vara partiska men som internationellt är välansedda.
 
Vet inte vem Lisen är faktiskt?

Men jag antar att det för en utomstående kan låta som väldigt "emotionellt argumenterande", men det är faktiskt helt sjukt att läsa systematiska forskningsgenomgångar av av svenska forskare, som vården lutar sig mot, och hur de väljer att räkna bort studier som de anser vara partiska men som internationellt är välansedda.
Lisen är aktiv inom Transfrågor och är baserad i Örebro takten om jag inte mins fel.
 
Lisen Räftegård skrev detta!

Det här är WPATH. Vill du ha evidensbaserad transvård? Den mest evidensbaserade i världen? Den som ska vara fucking standard?
Well: WPATH.
Eller varför inte EPATH? Den europeiska grenen.
Här är några skillnader jämfört med transvården som de lokala förmågorna i Sverige hittat på:
🔸
Grundad i vetenskap! WPATH utgår inte från att trans är en personlighetsstörning påhittad av nazister.
🔸
Inte transfobisk! WPATH utgår inte ifrån att antalet transpersoner ska minimeras.
🔸
Inte hatisk! WPATH rekommenderar transvård grundad i vetenskap och beprövad erfarenhet till ungdomar, istället för att förbjuda den med konstaterandet att då tar fler transpersoner livet av sig.
Det låter ju jättebra! Så vad beror då det svenska motståndet mot WPATH på? Jo: DET FINNS TRANSPERSONER I WPATH! Några av experterna på transvård som tar fram deras riktlinjer är själva trans! WPATH ÄR EXTREMISTER!!!
Nej jag skojar inte, detta är bokstavligen argumentet svenska "medicinska experter" använder. Att låta människor med rätt kompetens och dessutom transerfarenhet ha inflytande över transvården är, enligt svensk doktrin, extremism.
Det är där skon klämmer: Vi är undermänniskor.
Därför måste Socialstyrelsen ***bort*** från transvården. Inskränktheten från tvångssteriliseringarnas tidevar (dvs 2012) sitter fortfarande för djupt för att kunna tvättas bort med lindrigare lisor än kaustiksoda.
Varje politiskt parti borde driva:
att sjukdomsstämpeln av transidentiteter avskaffas, och
att svensk transvård åtminstone ska hålla internationell lägsta-standard och efterleva WPATH och EPATH riktlinjer.
Jag förstår inte riktigt vad hon pratar om.
Första punkten, ...WPATH utgår inte från att trans är en personlighetsstörning påhittad av nazister.
Vem utgår från att det är en personlighetsstörning påhittad av nazister?
Punkt två....WPATH utgår inte ifrån att antalet transpersoner ska minimeras.
Vem utgår från att antalet transpersoner ska minimeras?
Punkt tre....WPATH rekommenderar transvård grundad i vetenskap och beprövad erfarenhet till ungdomar, istället för att förbjuda den med konstaterandet att då tar fler transpersoner livet av sig.
Vem vill förbjuda transvården?
Jag fattar noll.
Däremot fattar jag det som kommer sen, det är lika tydligt som idiotiskt. Självklart ska människor med rätt kompetens ha inflytande över transvården, särskilt de som är trans själva.
 
Jag förstår inte riktigt vad hon pratar om.
Första punkten, ...WPATH utgår inte från att trans är en personlighetsstörning påhittad av nazister.
Vem utgår från att det är en personlighetsstörning påhittad av nazister?
Punkt två....WPATH utgår inte ifrån att antalet transpersoner ska minimeras.
Vem utgår från att antalet transpersoner ska minimeras?
Punkt tre....WPATH rekommenderar transvård grundad i vetenskap och beprövad erfarenhet till ungdomar, istället för att förbjuda den med konstaterandet att då tar fler transpersoner livet av sig.
Vem vill förbjuda transvården?
Jag fattar noll.
Däremot fattar jag det som kommer sen, det är lika tydligt som idiotiskt. Självklart ska människor med rätt kompetens ha inflytande över transvården, särskilt de som är trans själva.
Det sker nåt slags granskning av stopphormoner till barn och ungdomar, delvis som effekt av Uppdrag granskning etc. De som utför det här i Sverige verkar som jag skrev i något inlägg göra avvägningar som är märkliga baserat på vilka studier som de lutar sig på respektive förkastar. Det kokar väl ned till vad Pozar avslutar sin text med: ” Hade vården kunnat hjälpa Molly med det, nu när stopphormoner för att tillfälligt pausa puberteten har blivit svårare att få? När fler behöver vård? När kraven på evidens och forskning blir hårdare men underlagen saknas, och när etiken sätter stopp för efterfrågade studier?"

Och WPATH = The World Professional Association for Transgender Health
 
Lisen Räftegård skrev detta!

Det här är WPATH. Vill du ha evidensbaserad transvård? Den mest evidensbaserade i världen? Den som ska vara fucking standard?
Well: WPATH.
Eller varför inte EPATH? Den europeiska grenen.
Här är några skillnader jämfört med transvården som de lokala förmågorna i Sverige hittat på:
🔸
Grundad i vetenskap! WPATH utgår inte från att trans är en personlighetsstörning påhittad av nazister.
🔸
Inte transfobisk! WPATH utgår inte ifrån att antalet transpersoner ska minimeras.
🔸
Inte hatisk! WPATH rekommenderar transvård grundad i vetenskap och beprövad erfarenhet till ungdomar, istället för att förbjuda den med konstaterandet att då tar fler transpersoner livet av sig.
Det låter ju jättebra! Så vad beror då det svenska motståndet mot WPATH på? Jo: DET FINNS TRANSPERSONER I WPATH! Några av experterna på transvård som tar fram deras riktlinjer är själva trans! WPATH ÄR EXTREMISTER!!!
Nej jag skojar inte, detta är bokstavligen argumentet svenska "medicinska experter" använder. Att låta människor med rätt kompetens och dessutom transerfarenhet ha inflytande över transvården är, enligt svensk doktrin, extremism.
Det är där skon klämmer: Vi är undermänniskor.
Därför måste Socialstyrelsen ***bort*** från transvården. Inskränktheten från tvångssteriliseringarnas tidevar (dvs 2012) sitter fortfarande för djupt för att kunna tvättas bort med lindrigare lisor än kaustiksoda.
Varje politiskt parti borde driva:
att sjukdomsstämpeln av transidentiteter avskaffas, och
att svensk transvård åtminstone ska hålla internationell lägsta-standard och efterleva WPATH och EPATH riktlinjer.

Oj, det var en väldigt aggressivt skriven text. Och inte ens speciellt bra skriven. Jag blir direkt misstänksam på författarens fakta när texten är skriven så. Tyvärr.
 

Liknande trådar

Relationer Hej, jag skriver under anonymt nick på grund av ett mycket personligt problem. Jag skulle verkligen behöva era råd kring hur jag och min...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
12 226
Senast: Anonym_85
·
Övr. Hund Västgötska Brukskarlsklubben :devil: :devil: :devil: :devil: Till dig som tänkt skaffa karl...
Svar
7
· Visningar
1 722
Senast: oseriös
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp