transfetter

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Dextrosol
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 371
D

Dextrosol

Var på ett VV-möte i går och där berättade kursledaren att väldigt mycket transfetter som alla vet finns i chips finns även i de små runda kexen med chokladkräm i mitten (vågar inte skriva namnet med risk för att göra reklam). Kan vara värt att veta för alla föräldrar som köper dessa till sina barn.

Sv: transfetter

Det är ingen nyhet och på vilket sätt skulle det vara mindre reklam att skriva ballerina än att skriva "de små runda kexen med chokladkräm i mitten"?

Jag trodde transfetter fanns i det mesta så att det finns i Ballerina förvånar mig inte alls. Visserligen blev det väl en debatt förut och vissa varumärken har väl ändrat sig men det finns väl fortfarande i väldigt mycket?!

Jag vet att smörgåsrån som är kravmärkta är utan transfetter (medan de vanliga är med. Åtminstone var det så för några år sedan - köpte dessa när min dotter var liten och hon är 3 idag).

Är det inte Göteborgs kex som gör Ballerina?
Dom säger iaf att deras kex är utan transfetter, efter att det blev väldigt uppmärksammat för ngt (ngr) ar sen.

Även smörgasran ska vara utan transfetter.
Men att transfetter finns i mkt är väl allmänt känt?

Ja, helt rätt, transfetter finns i det mesta som vi inte ska äta. Skräpmat, godis, kakor, billo billo... Kolla tex efter härdat vegetabiliskt fett.

Göteborgskex verkar ha tagit bort de de delvis härdade vegetabiliska fetterna och därmed minimerat/fått bort transfetterna efter att det uppmärksammades för några år sedan.

Var på ett VV-möte i går och där berättade kursledaren att väldigt mycket transfetter som alla vet finns i chips finns även i de små runda kexen med chokladkräm i mitten (vågar inte skriva namnet med risk för att göra reklam). Kan vara värt att veta för alla föräldrar som köper dessa till sina barn.

Då var den kursledaren nog inte uppdaterad eller ville skrämma er från kex i största allmänhet och så tog hon till med det kända företaget. Trist när folk inte ids informera/uppdatera sig fastän de ska gå ut och föreläsa för en samling människor.

http://www.goteborgskex.se/halsa/fragor-svar

Kanske blandade hon/du ihop det med härdat fett? :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 546
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 777
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
20 171
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill... 2
Svar
32
· Visningar
2 978
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka