Transport av föl

Sophia_

Trådstartare
Har verkligen försökt hitta ngt om detta i djurskyddslagen elr liknande, men ingenting.
Hur gammalt får ett föl vara innan man transporterar det? Har för mig att det finns någon regel om tre veckor och innan dess endast om det är akut.

Följande är det enda jag hittat:
"Sto får ej transporteras mindre än tre veckor före beräknad förlossning. Om transporten överskrider 24 timmar får stoet ej transporteras inom 6 veckor före beräknad förlossning. Efter förlossning får transport ske tidigast efter en vecka."

samt
"Föl medmodersto får transporteras i maximalt 18 timmar fördelade enligt 9 timmar + 9 timmar, där föl och sto efter de första 9 timmarna ges en timmes viloperiod med vattning och eventuell utfodring."

Om det inte finns några regler/bestämmelser vad tycker ni då är lämpligt?

Men det kan man ju tolka som om det är stoet man hänvisar till, inte fölet?

Ett föl får enl lag tidigast transporteras 1 vecka gammmal.Diande föl ska efter 9 tim transport vila minst 1 tim. Sen får de transporteras ytterligare 9 timmar.Vid undagtagsfall +2 tim. Max=21 tim.
Efter transport måste hästarna lastas ur,utfordras,vattnas och få vila i minst 24 tim.

Och vad skulle då grunden vara till att stoet inte fick transporteras?

Modern är såklart med fölet! Jag läste bara ordagrannt vad det stod i lagen.
Det står även att fölet ej får vara uppbundet och att det ska ha plats att ligga ned och vila. stoet får däremot vara uppbundet." Vid transporter över 8 tim måste hästen kunna lägga sig ner"
"Huvudregeln är att hästar får transporteras i högst 8 tin" slut citat.

Liknande trådar

Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
1 053
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man... 2 3
Svar
55
· Visningar
7 334
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 936
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa... 2
Svar
30
· Visningar
6 112
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Handdukar
  • Bilder från iPhone till Mac
  • Smart watch

Hund, Katt, Andra Djur