Transport HJÄLP!!!

Seattle

Trådstartare
Hej alla goa hästvetare!

Har precis köpt häst efter ett långt uppehåll och behöver hjälp med transport! Jag har en stor häst 169cm, vet inte exakt vad hon väger. Jag har en bil som får dra 1340kg. Jag behöver egentligen inte få dra mer för att hon vill gärna stå brett, gärna helt utan mellanvägg har jag förstått.
Eftersom det har varit en hel del utgifter (minst sagt!!!) har jag inte jätte mycket pengar att lägga på transporten, men ända kravet jag har är att det är en boogie och inte mer än 50t!!

Vad säger ni? Hjälp mig!

Tack på förhand!

Sv: Transport HJÄLP!!!

Nästintill omöjligt med tanke på lastvikten kontra tjänsteviken. Har du tittat på enhästarstransporter?

Hej! Yes det har jag. Har hittat en thule equiliner, MEN har läst att den inte verkade bra....börjar fundera på be körkort men måste kolla hur mycket jag får dra då. Har en renault megane eco diesel...

Med tanke på att du har så lite dragkapacitet hade jag i dina skor absolut vägt hästen för att veta hur mycket lastvikt du behöver. Och även vägt släp du funderar på så du inte köper ett för tungt släp (tjänstevikten ljuger ofta i pappren).

Okej! Det ska jag göra! Jag visste ju att det var dyrt att ha häst (jag är inte dum i huvudet ;)) Men att det var som att skapa ett stort svat hål ekonomiskt var ju en annan sak, men så självklart värt varenda krona! Tack i gen dina du!

Okej! Det ska jag göra! Jag visste ju att det var dyrt att ha häst (jag är inte dum i huvudet ;)) Men att det var som att skapa ett stort svat hål ekonomiskt var ju en annan sak, men så självklart värt varenda krona! Tack i gen dina du!

Men är det jättebråttom med transport? Visst är det bra att ha men jag tror tyvärr inte du kommer att hitta ett bra alternativ med den låga dragvikten. Får du dra mer med BE skulle jag lägga pengarna på det först. alt. vänta tills nya körkortsreglerna träder i kraft och ta utökad B-behörighet om det hjälper?

Enhästars är ju ett bra alternativ, speciellt om hästen gillar att åka brett ändå.

Cheval och Böckmann har låga egenvikter i sig själv på enhästars. Ifor har enhästars, men de väger en hel del tomma.

Är 1,5 hästars smalare än andra transporter, eller varför kallas de 1,5? Har två ponnyer och funderar på om det går att klämma in dem i en 1,5 (skulle såklart aldrig göra det om det blir för trångt, är farligt eller obekvämt för hästarna).

Det finns inga mellanväggar, så nej, du ska inte lasta in 2 ponnyer. De är smalare, man kallar dem 1,5 för att man kan lasta sto + föl i dem. Dock vet jag inte som gjort det, jag lastar nog hellre dem i en vanlig och tar ut mellanvägg. Chevals Gold One är tex 140 cm bred, vilket inte skiljer så mycket från en vanlig VV tex, men som sagt så finns det inga mellanväggar.

De 1½ hästars jag har kollat på har varit runt 1.20 breda och har saknat mellanvägg så nej det går inte att köra två ponnyer. Eller kanske möjligtvis shettisar och man bygger om transporten men det känns lite överarbetat.

Nu har vi visserligen kört två utan mellanvägg men det låter ju onekligen som en väl snål tanke från min sida :angel:

Det finns bättre och sämre. Men sedan finns det ju olika typer av olyckor. Att hästarna kommer åt varandra och kan trampa på varandra får väl anses som ganska vårdslöst. Sedan när man snackar krocksäkerhet är det ju diskuterbart, själv har jag inte tagit del av sådan statistik, men de flesta transportolyckor skulle jag tro är orsakade av att folk inte tänker till och tar dåliga beslut, typ lösa hästar, dåliga släpar (golv, väggar, drag) lastar för tungt eller kör med hästar som inte är vana/tränade.

jag har en häst i samma storlek som din -2cm, och har en bil som får dra 13XX ngt på B kort, och har en enkelaxlad kylinge kärra 1300 med frontutlastning. den har ca 750 i max last så hästen går lätt in :p.

går lätt efter bilen och är allmänt trevlig för att vara en enkelaxlad.

Jag har funderat på en enkelaxlad, just för att de väger mindre, men många verkar tycka att det är djävulens påfund. Så jag vet inte om jag törs köpa det. Har två ponnyer så vill gärna kunna stoppa in båda lagligt :)

Har du ponnyer så hade inte jag hängt upp mig så jättemycket på att de är enkelaxlade faktiskt, det blir ju inte så mycket tyngd. Problemet är väl isf att man inte kan justera bomhöjder så mycket på en sån släp. Mitt tips är en Kylinge från sent 90-tal isf, jag har en Apollo och där kan jag justera både bak- och frambommar i 3 lägen.

Jag har inte heller planer på många längre turer, och framförallt inte med två hästar. Blir det längre turer lär det bara vara den ena som åker. Kanske kan funka med enkelaxlat då :)

hur stora ponnyer har du? är det 2 B ponnyer väger väll dom 3-400kg st? dvs ett släp med 800 i max last. de kylinge enkelaxlade jag har sett har haft högst 760kg i max last. blir nog svårt att hitta ett sånt släp som kan dras med B kort

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
423
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 223
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
992
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Vilken hundras?