Transport i bucasgrimmor?

Sv: Transport i bucasgrimmor?

Jag har nog varit med om min beskärda del av "olyckor" vad det gäller saker som gått sönder.

Jag har inte haft en enda (mest nylon och några läder) grimma som INTE gått sönder i spännena när hästen kastat sig där den varit uppbunden. Jag har haft både de tunna platta, och de lite grövre som är gjutna. Båda har ploppat av som inget alls... Kan väll tillägga att de flesta hänt med små B-ponnyer men några av D-ponny. Den enda grimman som inte gått sönder är en grov dubbelsydd lädergrimma med grova spännen (det är väll då iofs förståeligt).

Har även varit med om att en kedja (själva pistolhagen) gått av, men det var vid en uppbindning och hästen tröck på lite bara (något intressant att tita på). Inget panikkastandes där inte. Och det sa bara tjoff...

På det har jag dessutom haft pistolhakar lossnat tre gånger.

Så numera är det endast läder som gäller för min del del - som man knäpper ihop och inte med någon form av hake. Det är det enda jag litar på då jag leder min hingst mitt bland ston på en utställning t.ex...

Jag anser också att det är värre att få en häst lös när man inte vill, efter som det sannolikt händer oftare för mig i.af. Fler oyckor sker garanterat med en lös häst än med en icke lös.

Däremot så använder jag tots detta lädergrimmor vid uppbindning, men det är för att OM nu spännena mot förmodan inte skulle gå sönder (vilket kanske kan händai en transport där hästenhamnar lite tokigt med benen eller så och de inte har "kastat" sig. Och det är för att läder är MYCKET lättare att skära i. En helt ny kniv sitter alltid i transporten vid behov.

Men vill man nu ha en grimma som faktiskt går sönder, då skulle jag köpa en riktigt smal lädergrimma (typ inte allt för grovt träns-tjocklek) om jag har har stor häst, eller till lite mindre hästar skära ett jack i lädergrimman och p så vis försvaga den.

Nylon är hållbarare än läder - JA, men det är 99% av gångerna som spännena går sönder före lädret (räknat med en "nomal" lädergrimma som ofta bruka vara lite mer robusta än nylonen till storlek)...

Jag vet inte hur folk gör för att få sina hästar transporträdda, men av de drygt 30 hästar vi haft som jag hunnit uppleva så har inte en enda haft någon panik när de varit i transporten. Några få som tyckt det varit läskigt att backa neråt (men gladerligen gått på) är allt jag upplevt.

Då kanske en del säger "men om man har en häst som kastar sig osv osv"...? Då sätter man inte fast dem helt enkelt *punkt*

Och för er som undrar om det är dubbelmoral jag kör med, så nej. När jag var liten och hade en aktiv men inte allt för förstående hästmamma så har jag hunnit se det mesta när vi hade stuteri. Idag skulle jag själv aldrig sätta fast en häst som inte accepterar det, men måste jag av någon anledning så brukar vi köra med balsnören som jag klipper lite mellan grimma och skaft vilket fungerar väldigt bra som säkerhetsgrej och som skonar grimman istället. Ett tipps för att börja träna en häst som kan finna det obehagligt till en början (unghästar t.ex) är grimmskaft med ressår och panikhake. Då hinner man lösa ut hakarna innan hästen riktigt känner att den sitter helt fast.

Sedan får man givetvsi ha andra åsikter, och man kan ha haft väldig otur med hästar som gjort illa sig just för att grimman INTE gått sönder. Sedan är hästar individer, och för vissa funkar inte vissa saker helt enkelt, så är det bara. Men preis som med allt annat (t.ex köra bil) så finns det fördelar och det finns risker. Men då får man väga dem mot varandra. T.ex så är det givetvis värre att en hingst (eller kanske sto) kommer löst än en valack. Och självklart ska man inte sätta fast en häst stenhårt med don som håller när man vet de får panik ofta, medan det kan finnas andra som "testar" då och då och därför behöver något hållbart för att inte göra saken värre.

Don efter person...

??? Vad hade det svaret med det som diskuterades att göra ??
Vi diskuterade om man skall ha grimma som går sönder eller inte vid kraftigt våld om tex en transport välter och hästen slungas omkring i släpet. Ingen har diskuterat någonting om någon vanlig uppbindning eller om att leda hästar så hur det du skriver om skulle tillföra diskussionen något förstår jag inte.

Jo jag tror också på din teori ang rostiga, men det måste ju finnas nya att få tag på?

Alt. gamla -ej rostiga- med samma funktion.

Har aldrig funnits några panikhakar som utlöser av sig själv utan de som folk tror har utlöst av sig själv är vanliga som inte varit knäppta ordentligt.

Skulle bli ganska avancerade krokar om de skulle ha utlösningsmekanism som skulle släppa vid en viss belastning sen är frågan vilken nytta man egentligen skulle ha av dem, hästar är ju tyvärr smarta och lär sig snabbt om det går att ta sig loss därav att man bara skapar problem om man binder med bala snöre odyl iom att de snabbt lär sig att ett ryck sen är man lös. De hästar som lärt sig det är ju de som sen är störst risk att de skadar sig den gången de verkligen sitter fast. Så tvärtom ökar man ju risken för skador genom att lära dem sådana dumheter, skulle ju bli samma sak med en krok som går upp.

Jag har alltid transporterat i nylongrimma, fram tills jag tog gröna kortet och dom hävdade att vissa försäkringar inte gällde om man inte hade lädergrimma. jag har pratat med försäkringsbolaget och dom förstod inte alls vad jag pratade om, det spelade ingen roll vad jag hade för grimma på hästen, dom mena på att jag kan transportera i vad jag vill. Så jag kör med min nylongrimma, balsnöre och panikhake i transporten, möjligen att jag tänker om när jag har en unghäst, men nu har jag en klok herre som åker med förstånd och vet att man står still i transporten.

Speciellt avancerade tror jag inte att de behöver vara.
För att förtydliga. Jag har inte för avsikt att använda en självutlösande panikhake för uppbindning av häst.

Alltså, är inte anledningen till att man har lädergrimma att hästen inte ska göra sig illa om den får panik. Eftersom läder inte bränns som syntet gör. Det har väl typ alla hästmänniskor varit med om när man haft longerlina/grimskaft i fel matrial och hästen drar = brännskador i händerna.

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
532
Senast: Elo
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Honey07
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 529
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 482
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025