Transport i bucasgrimmor?

Sv: Transport i bucasgrimmor?

Då knäpper du inte i dom ordentligt för de går inte upp oavsett sort/märke såväl den smalare variant som den bredare som finns på marknaden, varken de som är köpta lösa eller de som är köpta sittande på transportgrimskaft av alla de olika sorter Har använt sådana i såväl uppbindingar som transporter sedan de kom ut på marknaden för 25-30 år sedan när de nu dök upp, så har blivit ett antal hästar genom åren som testat hållfastheten på dem. De är inte tillverkade för att gå upp av sig själv och rätt knäppta så gör de inte heller det även om 800 kg häst kastar sig handlöst baklänges. Deär inte tillverkade för att vara självutlösande, enbart för att ge den som står bredvid en möjlighet att ta loss hästen snabbt.

Sen blir jag minst sagt fundersam när du skriver att den går upp när hästen försöker kasta sig ur transporten, du har väl inte hästen sittande fast när du öppnar bakom den ? Alltid ta loss hästen innan man öppnar bak.

Jag sätter då fast dom som de ska, annars hade de ju inte suttit fast alls.
Jag har haft en hel del hästar i över 20 år och aldrig träffat på en panikhake som håller.
MIN erfarenhet.

JAG skulle aldrig i livet ha min häst eller någon annans häst heller lös när jag öppnar bakbommen det är förenat med livsfara.
Dock lastas han ALLTID ut framåt numera och då finns inte det problemet.
Däremot kan det bli en del kastningar bakåt när han ska gå in och då ryker det mesta i hakväg, det enda som håller då är rejäla klätterhakar med säkring på som ska klara ryck på över 50 ton.

Inte mkt lönt att kunna skära loss hästen med en kniv när den redan är död pga knäckt nacke för det är det som händer om hästen slungas iväg med huvudet fixerat vi vet nog alla hur klena hästars nackar är och samtidigt så tycker vissa att de skall ta ett par tons belastning på nacken, det enda som kan rädda hästen i den situationen är att grimman brister och den får loss huvudet.

Just därför binds våra hästar i framväggen i transporten, inte i frambommen/sidoväggen. Så pass långt grimskaft att de kan pendla och hålla balansen med halsen, men ändå inte så att de kan vända huvudet mer än lite bakåt.
De håller balansen bättre då. Ingen av dem hoppar över frambommen (ta i trä), men hade nog försökt lösa på annat sätt än att binda i frambommen in that case. Binder man dem så är risken att de knäcker nacken mindre.

Du behöver inte låta så nedlåtande för att jag delar med mig av min erfarenhet till TS. Men nog lossnar de, oavsett märke och trots att jag är fullt kapabel till att knäppa dem korrekt och ordentligt!

Jag sätter då fast dom som de ska, annars hade de ju inte suttit fast alls.
Jag har haft en hel del hästar i över 20 år och aldrig träffat på en panikhake som håller.
MIN erfarenhet.

JAG skulle aldrig i livet ha min häst eller någon annans häst heller lös när jag öppnar bakbommen det är förenat med livsfara.
Dock lastas han ALLTID ut framåt numera och då finns inte det problemet.
Däremot kan det bli en del kastningar bakåt när han ska gå in och då ryker det mesta i hakväg, det enda som håller då är rejäla klätterhakar med säkring på som ska klara ryck på över 50 ton.

Livsfarligt att ha hästen lös när man öppnar bakbommen ????? Är du sann ??
Naturligtvis skall man ta loss hästen INNAN man öppnar bakbommen är väl det första man får lära sig när man transporterar hästar. Finns det verkligen någon människa som är så korkad att de låter hästen sitta kvar och riskerar att de drar sönder nacken.

Om du nu påstår att dina krokar öppnar sig så skulle jag vilja att du ger en mekanisk beskrivning ang hur det går till skulle vara mkt intressant att höra då de inte är tillverkade för detta och där finns ingenting i hur de är tillverkade som gör att de kan göra det. Det råkar inte vara så att du står och håller vid/om kroken och utan att tänka på det drar i dem ? För utan hjälp att föras bakåt för att frigöra piggen så kan de inte öppna sig vilket inte är svårt att se bara genom att titta på dem. Något är det du gör konstigt eftersom du påstår att en krok har en funktion den inte har och att dina små islänningar skulle kunna dra loss den men inte stora halvblod.

Du behöver inte låta så nedlåtande för att jag delar med mig av min erfarenhet till TS. Men nog lossnar de, oavsett märke och trots att jag är fullt kapabel till att knäppa dem korrekt och ordentligt!

Då kan ju du också beskriva mekaniken bakom att de skulle kunna lossna eftersom där inte finns någon sådan, eftersom du hävdar att de lossnar så måste du ju kunna beskriva hur det går till.

För att göra det enklare för er att beskriva så har ni en bild här.
Allt på krokarna är solit fast gods utom det lösa stycke som man själv för bak för att frigöra sprinten. Väntar ivrigt på eran beskrivning hur kroken skulle kunna utlösa på egen hand
images

Nu har jag ju heller aldrig sagt något om klättra över bommar. Däremot har jag sett en som slitet sig loss och sedan försökt vända sig över mellanväggen, fastnat i mellanväggen och knäckt benet. De som fastnar i vändningen under körning - det är utommänskligt att inte trampa på bromsen när släpet börjar bära sig åt för att hästen vänder sig - olyckan förvärras.

Jag bryr mig inte om hur många som tycker det är bra att ha hästen lös - jag hör inte till dem. Jag kan förutse vad som kan hända om hästen sitter fast. Med hästen lös kan jag inte ens börja fantisera fram olika olycksscenarion. En fastsatt häst kan jag alltid ta loss (kniv), men en lös häst kan jag inte ens med kungens alla män få fast som den var innan den var lös - om något händer.

Har du varit med i en släpp olycka någon gång med vällt släpp eller med en häst som har panik i släppet. För inte kommer du in med kniv så du kan ta loss hästen. Och när vårat släpp välte kom vi inte in till hästarna alls för dem låg på dörren. Som tur var kunde vi klippa upp taket men kniv var inte att tänka på. Men tanke på hur våra hästar låg i släppet är jag glad att den ena grimman gick sönder, den andra hästen som där inte grimma gick av fick svåra skador i nacken.
Klart grimman inte ska vara så svag så den går sönder om hästen rycker med huvudet i släpet för då är den väldigt dålig med tanke på att platsen är begränsat. Men vid en olycka vill jag i alla fall att grimman går sönder.

Livsfarligt att ha hästen lös när man öppnar bakbommen ????? Är du sann ??
Naturligtvis skall man ta loss hästen INNAN man öppnar bakbommen är väl det första man får lära sig när man transporterar hästar. Finns det verkligen någon människa som är så korkad att de låter hästen sitta kvar och riskerar att de drar sönder nacken.

Mina hästar sitter fast medan jag tar ner bakbommen. Varför skulle de dra sönder nacken? De vet att de sitter fast och inte får gå ut förrän jag står vid bogen och säger "backa".

Hade jag haft ena hästen lös hade han snabbt lärt sig att det går att backa ur så fort bommen tas ned, och det vill jag inte eftersom han förr i tiden kastade sig ur transporten.

kl
Vart får man tag på panikhakar som löser ut av sig själv vid ett kraftigt tryck? Jag har frågat i ett antal butiker nu men ingen har hemma.

Pulkaskurk m fl, vart får ni tag på dem?

Hästar med panik har jag sett dussintals, och det hade blivit svåra skador om de kommer loss när de röjer i släpet. Sitter de fast händer inte mycket, de kan inte dra sönder sig, de kan inte komma fram eller bak. De måste acceptera att sitta fast, därefter kan man hantera dem.

Om släpet välter tror jag att det säkraste för ALLA (övriga trafikanter, räddningspersonal etc) är att hästarna är där de är, d v s inte kan flytta sig för egen maskin. Det underlättar räddningsarbete och det är ju inte så länge sedan en häst som låg i ett vält släp kom loss och trampade ihjäl den andra hästen som också fanns i släpet.

Sätter jag fast en häst - oaktat var - ska den vara fast där till jag släpper den. Sedan måste jag ta ansvar för hur och var jag sätter fast hästen, att det är säkert och inte innebär en risk för hästen. Men att inte ha kontroll på hästen anser jag alltid vara farligare.

Puttar tråden lite så jag förhoppningsvis kan få svar på vart jag kan få tag på självutlösande panikhakar. De ska ej användas till fastsättning i transport ;)

De panikhakar jag stött på som löst ut sig själva vid tryck har varit gamla, dvs lite smårostiga och allmänt slitna :p

Det verkar som att alla självutlösande är gamla, har de måhända slutat tillverkas?'

(men tack!)

Nej det handlar säkert om att de pga rosten inte stänger sig ordentligt och därför går upp så att säga av sig själv eftersom de aldrig var stängda ordentligt. Alla har nog varit med om att man stänger en sådan slarvigt och den inte går över ordentligt så vips är den öppen igen.
Kom på nu att jag ju hade panikhakar som gick upp gång på gång i vår brenderup trailer, fattade inte varför de förbaskade krokarna gick upp hela tiden och jag bytte transportgrimskaft flera gånger och ändå gick de upp. Fick förklaringen kort efter när jag var i transporten, det var varianten med sadelkammare framme vilket gjorde att den hade plyfakant för att man skulle kunna lägga saker ovanpå sadelkammartaket, vi hade alltid grimskaften på kortaste för att de inte skulle tjaffsa med varandra när vi körde två, och var hamnade då kroken när hästen sträckte sig fram för att ta hö i hönätet som hängde ovanför sadelkammaren, jo exakt så drog de i kroken i kanten naturligtvis precis där man skulle dra tillbaka för att öppna så de öppnade helt enkelt kroken själv mot kanten.

Mina hästar sitter fast medan jag tar ner bakbommen. Varför skulle de dra sönder nacken? De vet att de sitter fast och inte får gå ut förrän jag står vid bogen och säger "backa".

Hade jag haft ena hästen lös hade han snabbt lärt sig att det går att backa ur så fort bommen tas ned, och det vill jag inte eftersom han förr i tiden kastade sig ur transporten.

kl
Vart får man tag på panikhakar som löser ut av sig själv vid ett kraftigt tryck? Jag har frågat i ett antal butiker nu men ingen har hemma.

Pulkaskurk m fl, vart får ni tag på dem?

Att just dina hästar står kvar snällt när de sitter fastbundna i släpet är en sak. Hästar går emot tryck och många skulle få panik när de inte kan backa och försöka kasta sig vilket kan resultera i skador på nacken samt en häst som blir svårlastad.

Jag föredrar att träna hästen så att den väljer att stå kvar tills den blir ombedd att backa inte att den står kvar för att den sitter fast.

Att just dina hästar står kvar snällt när de sitter fastbundna i släpet är en sak. Hästar går emot tryck och många skulle få panik när de inte kan backa och försöka kasta sig vilket kan resultera i skador på nacken samt en häst som blir svårlastad.

Jag föredrar att träna hästen så att den väljer att stå kvar tills den blir ombedd att backa inte att den står kvar för att den sitter fast.

Du får gärna göra hur du vill bara du och dina hästar är nöjda. För jag lastar ur mina på det sätt som fungerar bäst för mig och mina djur där alla är nöjda, lugna och trygga :).

Ang tryck och panik när de inte kan backa så stämmer det inte in på min ena häst (vilket du även skrev att många , dvs inte alla, skulle göra), vill bara poängtera det.

Jo jag tror också på din teori ang rostiga, men det måste ju finnas nya att få tag på?

Alt. gamla -ej rostiga- med samma funktion.

Och efter den här diskussionen om panikhakar och huruvida grimmor går sönder eller inte smyger jag in och säger att jag transporterar i lädergrimma för att inte riskera brännsår av nylongrimmor. Kanske inte för att hästen är stökig men jag kanske måste göra en väjning eller något som får hästen ur bsalans.

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
532
Senast: Elo
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Honey07
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 529
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 482
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka