Transport lagarna from 1 April

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare LillJay
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 2 045
L

LillJay

Jag blir totalt överkörd, känns det som iaf. Och undrar om det finns fler som jag.

Allt här med lagar har jag aldrig riktigt läst mej in på, förutom när det behövs. Sambon läste idag, kollade upp, vad som gäller för transportering av hundar..

Bilens rutor ska vara tonade.
Sele eller bur.
Buren ska vara bogen x 2. Längden x 1½ O.o
HUR ska det få plats i bilen hade dem tänkt, jag räknade och min bilbur skulle inte få plats i bilen isf med min hund. Om man ska gå efter dem där.

Och hur seriösa är polisen om det här?
Och på toppen av tårtan: så har man en ovanlig bil (dvs special beställa bur), stor hund och dålig ekonomi.. *suck*

Sv: Transport lagarna from 1 April

Det enda som jag hittade som var nytt var tonade rutor och det ifrågasätter jag. Var har du/ni läst?

Du har ju fått bra svar på AoH?
Om det hade varit en ny lag så torde inte HundSport ha missat det, senaste nummret handlade ju bl a om hundars säkerhet i bur.

For sakerhet vid transport ar det ju ocksa battre om buren ar ganska trang. Det dar verkar vara allt for mycket utrymme att kastas runt pa.

Det är inte en rekommendation som har blivit misstagen för regel? Jag har märkt att det ofta händer när olika myndighetsinstanser kommer ut med information så tolkar många det som lag.

Här i huset har det inte hörts om det och har lite svårt att se hur man ska tvinga folk att sätta toning på bakrutorna på bilen. Det är som jag har förstått det som tidigare att du som förare har ansvar för att det du lastar bilen med ska vara ordentligt säkrat och inte riskera att förvärra situationen i händelse av en olycka.

Karln ligger sjuk och har därför inte lyckats få fram länken!

Vare sej jag fått svar på AoH eller inte är strunt samma för mej. Det är olika forum, olika människor. Olika åsikter / synpunkter / personligheter..

Antar att det är Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om transport av levande djur (SJVFS 2010:2), saknr L5 han menar eftersom det är den som trädde i kraft 1 april i år. Det är en föreskrift och ingen lag.

Där står det tex i 6 kap 3 §:
3 § Levande sällskapsdjur får transporteras i en personbils bagageutrymme endast om tillsyn kan ske från personutrymmet under den tid transporten pågår. Då djur transporteras i utrymme för personbefordran, ska åtgärder vidtas för att säkra djuren vid inbromsning.

Allmänna råd till 6 kap. 3 §
Djuren bör säkras genom att förvaras i säkrad transportbur eller, då det gäller hundar, i särskilt anpassat säkerhetsbälte.

Och 6 kap 34 och 35 §§:
34 § Då transporter sker i personbil eller lätt lastbil vid regelbundet återkommande yrkesverksamhet, ska fordonet ha ett utrymme, som är särskilt avsett för hundar. Utrymmet ska avskärmas mot personutrymmet med galler eller nät. Om hunden transporteras i personutrymme, gäller 3 §. Utrymmet där djuren vistas ska avskärmas mot solbestrålning och vara mekaniskt ventilerat med en fläkt som fungerar även då fordonets motor är avstängd. Utrymning ska kunna ske via mer än en utrymningsväg utan olägenhet eller dröjsmål.

35 § En behållare eller bur ska vara utformad samt placerad på ett sådant sätt att hunden får skugga och god ventilation.

I bilagan med måttbestämmelser för hund står dessutom bland annat:
För hundtransporter gäller följande utrymmeskrav :
1. längd: hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning minst gånger 1,10,
2. bredd: hundens bröstbredd minst gånger 2,5; hunden ska kunna ligga ned och vända sig obehindrat och
3. höjd: hundens höjd över hjässan i den ställning den är som högst.
Takets längd får vara högst fem procent kortare än det angivna längdmåttet.
Om flera hundar transporteras i en bur ska bredden för varje hund ökas med den största hundens bröstbredd.

Här är en länk till hela:
http://www.jordbruksverket.se/download/18.7caa00cc126738ac4e8800012169/2010-002.pdf

Alltså:
Bilens rutor ska vara tonade - Så specifika som att skriva att man ska ha tonade rutor eller liknande är det aldrig. Gissar att det är någon som gjort en egen tolkning av paragraferna gällande skugga.
Sele eller bur - Bur och bälte nämns i de allmänna råden som är just det; råd.
Buren ska vara bogen x 2. Längden x 1½ - Fel.

Lättast vid sådana funderingar är att gå till själva ursprungskällan då tolkningar inte alltid är så korrekta (min gissning är att det är en sådan han läst).

Nog för att det kan vara olika personer på olika forum, men djurskyddsbestämmelserna är desamma var du än frågar och du har fått länken till dessa i det andra forumet också.

Så du kan nog andas ut, de nya föreskrifterna är inte annat än sunt förnuft och något som man förhoppningsvis redan uppfyller :)

Antar att det är Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om transport av levande djur (SJVFS 2010:2), saknr L5 han menar eftersom det är den som trädde i kraft 1 april i år. Det är en föreskrift och ingen lag.

Där står det tex i 6 kap 3 §:

Och 6 kap 34 och 35 §§:

I bilagan med måttbestämmelser för hund står dessutom bland annat:

Här är en länk till hela:
http://www.jordbruksverket.se/download/18.7caa00cc126738ac4e8800012169/2010-002.pdf

Alltså:
Bilens rutor ska vara tonade - Så specifika som att skriva att man ska ha tonade rutor eller liknande är det aldrig. Gissar att det är någon som gjort en egen tolkning av paragraferna gällande skugga.
Sele eller bur - Bur och bälte nämns i de allmänna råden som är just det; råd.
Buren ska vara bogen x 2. Längden x 1½ - Fel.

Lättast vid sådana funderingar är att gå till själva ursprungskällan då tolkningar inte alltid är så korrekta (min gissning är att det är en sådan han läst).

Nog för att det kan vara olika personer på olika forum, men djurskyddsbestämmelserna är desamma var du än frågar och du har fått länken till dessa i det andra forumet också.

Så du kan nog andas ut, de nya föreskrifterna är inte annat än sunt förnuft och något som man förhoppningsvis redan uppfyller :)

Ahaa det var råååd! ja men dåså! :P trodde det var lagar

Och det om tonade rutor handlade inte om karo i buren eller selen, utan om yrkesmässig transport av djur.

Ja det som står i 34 § är vid yrkesverksamhet, dock nämns ju skugga i 35 § också och den gäller alla. Hade dock med 34 § eftersom den är mest detaljerad och kan vara bidragande till feltolkningen om man misst vilka den riktar sig emot.

Men tonade rutor? Det ger ju bara skyddad insyn, det blir fortfarande lika varmt i bilen, om det är det det handlar om.

Men tonade rutor? Det ger ju bara skyddad insyn, det blir fortfarande lika varmt i bilen, om det är det det handlar om.

Jag tror att man menar att under färd så slipper man strålningsvärmen, dvs själva solstrålen kan ju bli ganska varm även om man har AC på i bilen och kör och den slipper man ju med tonade rutor. Men det hjälper ju inte om man ställer bilen, då blir det ju lika varmt.

Karln sparade aldrig sidan han var inne på, det var iaf en pdf fil säger han. (segt svar jag vet)

Men har själv forskat lite, och troligen har det bara varit råd..

*KL*

Fast burmåtten är inga råd tyvärr ju. Det som är så himla dumt. Att jag kan slänga in hunden i bak i bilen och låta honom åka omkring som en pingpongboll vid en krock. Men stoppar jag in honom i buren, så bryter jag mot bestämmelserna då buren är för låg. (Och i en vanlig kombi går det inte få in en tillräcklig hög bur, oavsett bilmärke).

Sen har ju försäkringsbolagen sina önskemål/krav förvisso, men djurskyddsmässigt så kan jag låta hunden åka omkring som en vante, men inte sätta honom i buren som är många gånger säkrare =/

Hur kan dem inte räkna med att dem flesta med större hundar har en kombi?
Hur många hundägare av större raser, äger en van eller minibuss för att kunna transportera sina hundar? -.-

Sjukt!

De skiter ju fullkomligt i det tyvärr. Burmåtten och burreglerna är inte alls ur trafiksäkerhetssynpunkt eller liknande, utan för att ha hund i bur 'övrigt'. Och då är jag helt med på att de ska kunna stå med huvudet i normalhöjd och ha luft kvar etc. Skulle t ex tycka det var plågeri om en hund är i bur på utställning t ex, och den inte kan stå och sitta obehindrat i buren.

Men biltransportbur ur säkerhetssynpunkt är ju en helt annan sak, då ska de ju inte kunna åka omkring som ett popcorn därinne, dvs INTE ha alldeles för mycket plats. Men det tar inte JSV hänsyn till, för det är inte därför reglerna togs fram. Så för JSV så får du ha hunden lös i bilen, även om bilens takhöjd är lägre än minsta gdk burhöjd. Men stoppar du in en bur, då måste du följa lagen för 'burhållning'.

Sjukt är bara förnamnet ja, sen vet jag inte hur stor risk det är att man åker dit för bilburen är för låg i 'tak', men faktum kvarstår att det är buss eller minivan som gäller om jag ska ha min i laglig bur, han är ca 75 cm hög, men det är en bra bit under den mankhöjden det börjar bli problem med höjden i vanliga kombibilar, om man stoppar in en bur...

Ursch fy satan!

Min är runt 75 i höjd också, kanske närmare 80. Inte helt säker.. men 165lång, nos till svansrot. Dvs att, som du skrev, att man behöver en minibuss /van för en större hund.. -.-

idioti, att dem inte tänker?
eller gör personbilarna större?
Allting går ihop ..

Fast större personbilar. Det blir dumt tycker jag. Jag vill att hundar som är i bilen ska LIGGA ner. De kaaan få dispens att sitta om de nödvändigtvis är lugnast så. Men även när jag körde utan bur etc, så ramsan 'man ligger i bilen!' lär sig mina hundar snabbt. Jag drar mig inte för att visa på fördelarna av detta den hårda vägen om så krävs. (Lååångsam hastighet, sen en välplanerad, avvägs hastig inbromsning. Stående stor hund får det mycket obehagligt då, och brukar sen hörsamma 'ligg i bilen' mycket bättre..)

Så en bur som håller minimimått höjdmässigt (jag tycker breddmåtten är för snåla däremot..) skulle jag inte vilja ha trafiksäkerhetsmässigt för hundens skull ändå. Sen skulle jag inte vilja förvara hund i min bilbur heller, men jag tycker man måste just skilja på 'under transport, säkerhetsaspekt' och 'förvaring, rymlighetsaspekt'.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
896
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa hej jag måste bara få skriva av mig lite. Igår var jag med om något jag aldrig vill uppleva igen. Jag var på väg till Uppsala med bilen...
Svar
9
· Visningar
6 733
Senast: vallhund
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på... 2
Svar
31
· Visningar
6 884
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka