Transport problem

urkella

Trådstartare
Har ett lite avigt problem med min häst, han har åkt transport endast fram & tillbaka till en tävling där vi märkte problemet, han har alltid tykt att rampen är like läskig så har tränat på lastningen men hade aldrig stängt bakom innan, men var inga större problem med det heller, men när vi var framme vid tävlingen så vägrar min häst ta sig ut ur transporten, försökte i 40 minuter att få ut honom men icke slutar med att jag få ge honom fri lina sen vände han sig ut och hoppar ut då han åter igen tyckte att rampen var läskig, tränade lite på att han skulle bara gå upp på rampen och sen backa var inga problem, men sen när vi skulle hem va det samma problem, så fort hela han är inne i transporten går det inte få ut honom, testade vänta ut honom men icke, släppte honom efter 1½ timme så han skulle få ta sig ut som han ville men då vände han sig åter igen i transporten. Hur ska jag göra för att få honom att kunna backa ut ?
Hans uppfödare hade lasttränat honom lite men hon hade en transport med step-up och till mig åkte han lastbil som han hoppade in i och även ut.

Sv: Transport problem

Har haft samma problem med min ena, började träna på att backa in och ut ur stallet. Dvs från mörkret ut i ljuset och sen tvärt om. Tränade att backa för handsignal med NO NO finger (pekfinger vickning från sida till sida) Var också noga med att hon lungt och stillsamt backade genom dörröppningen och sen ytterligare 1-2 meter. Noga med att hålla huvud och hals rak. Tränade också genom att gå på lite på transporten och sen backa av, gå på lite till och backa av, gå in lite och backa av, gå in helt och backa ut. Höll på så fram och tillbaka ett par gånger, under några dagar i följd.
Vet inte om det hjälper men hoppas att du fick lite tips iaf. Lycka till!

/Krisse

ett enkelt sätt att träna är att be honom att backa när du är på marken, tryck med handen på bogen och sajj kommandot backa. man kan också trycka med handen på nosryggen. var gång han backat nått steg, mycket beröm och kanske en liten godisbit!

sen gå över till släpet och gå upp med honom så han har framhovarna på rampen... sen backa honom av igen. gå upp igen en lite längre bit, backa av. få alla 4 hovar på rampen, backa av.
du fortsätter bitvis längre fram i transporten o backar ut efterhand som han känner sig trygg med den första lilla biten. första dagen kan du gå så långt till att han har alla 4 på rampen. Gå aldrig längre in om han inte känner sig trygg med att backa den distansen du hade sist. sen är det bara att fortsätta tills han gör det utan att bekymmra sig!

glöm inte att ge honom tid när han står på rampen, tänk bara att backa ett steg i taget.

har du möjlighet så sätt släpet på så vis att rampen får så liten lutning som möjligt.

lycka till

& till alke:
kan tyvär inte träna på att backa ut honom ur stallet då vi har världens största tröskel i öppningen så han skulle nog slå ihjäl sig då :p Men har tränat mycket att backa mellan bommar och mellan mig och staketet, ska även testa över pressening, utanför transporten backar han bara jag säger back och som du skrev vicka på pekfingrarna. Men är på rätt spår då jag tänkte med backa och gå upp bitvis. Har inte så att vinklen på rampen kan bli mindre heller, men vi får träna iaf :)

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 022
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem... 2
Svar
21
· Visningar
2 893
Hundträning Mina äldre hundar har av sig själva förstått att när vi tränar så kissar man inte, även om vi kanske står stilla utan att göra något en...
Svar
4
· Visningar
509
Senast: animalasia
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 844
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka