Transport - Vart stannar man?

• Hästhantering
  • Trådstartare Trådstartare HallonDoft
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 412
H

HallonDoft

Nu har vi varit ute på semester och därmed åkt en hel del fram och tillbaka. Vi har mött en hel del hästtransporter på vägen.
Då började jag fundera. Man ska ju gärna stanna och ta ut hästen så den får sträcka på sig osv efter ett X antal timmar. Nu till frågan.
Vart stannar man och luftar sina hästar? Får man stanna vart som helst och ta ut hästen?

Sv: Transport - Vart stannar man?

När jag åkt långt med häst har vi stannat vid lämpliga bensinmackar, större rastplatser där hästen kan gå ut relatvit ostört. Dessutom finns det ofta också vatten man kan ta när man kommer till sånna ställen, slipper man släpa på det.

Tack tack! Kom på att man möter mycket transporter men aldrig ser några hästar!

Det kanske är så att de flesta är kortare transporter och hästen inte behöver rastas?

Det finns rastplatser där dom har gjort rastpaddockar för hästar! (Vet en vid Klippan-området.)

Yes, vilken bra tråd!
Jag ska snart köra en riktig långtur med hästen...80 mil. Men jag har tänkt övernatta på halva vägen också. Någon som känner till något bra ställe i Gävle trakten? :)

Nää det är klart det kan vara så att alla inte kör så långt, ville bara veta var man kan/inte kan stanna! ;)

över lag tror jag att väldigt få kör så många timmar att man måste ta ut den för att rasta den eller liknande, jag har aldrig gjort det, enbart vid transportbyte t.ex. om man köpt häst och möts halvvägs eller när jag åkt därifrån en transportör utgår från.

Kan vara så. Men ni som faktiskt gör det kan kanske dela med er av bra "stopp platser".

För att pausa o s v finns många bra rastplatser där man kan ställa sig i skuggan lite avskilt. När det gäller övernattningsställen sök på Bed & Box eller kolla på Bo på lantgård/ Bed & Breakfast. Vänd dig till ridanläggningar, saluhäststall eller helt enkelt ryttarkompisar i andra delar av landet. Kanske kan bukekompisar vara ett tips :idea:

se bara till att hästen är vaccinerad och att vaccinationspapper är med. :)

Jag tackar och bockar för alla fina tips! :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 204
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 184
Senast: Mint
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 412
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 306
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka