Transportdjungeln, hjälp!

Raggsocka

Trådstartare
Hej,

Jag är för första gången på väg att köpa en transport men känner mig vilsen i djungeln. Har försökt googla lite och läsa i gamla trådar men hittar inte riktigt det jag söker.

Mina krav:
Boggie
Transportens vikt max 900 kg
Bra och stabil
Totalvikt minst 1400 kg

Jag har lite löst tittat på märken som Umesläp, Thule, Cheval Liberte, Humbaur, Böckmann.

Vad ska man tänka på gällande material?

Tacksam för all input!
 
Du får vad du betalar för... Jag gillar Ume, Boj och Thule. Tycker dom går väldigt bra bakom bilen. Skulle inte köpa ett cheval... Böckmann verkar vara bra, och hållbara. Har sett ett par tidigt 90-tal som är hur fina som helst, trots flitigt använda.
Sen beror det ju lite på vad man ska ha den till, jag kör ett par gånger veckan, både unghästar och sto med föl. Hade jag haft bara någon mindre häst och inte kört så mkt, då hade jag nog nöjt mig med en enklare transport. Har en Boj idag, hade en värmlandsvagn innan, den som gjorts ihop med Christ.. och den var dålig kvalité på, elen krånglade, och mkt detaljer som inte var bra, tex muttrar och skruvar i luckan rostade efter 1 år.
 
Tack för ditt svar!

Jag kommer att köra en häst vid enstaka tillfällen, till träningar, tävlingar osv. Värderar såklart köregenskaper och komfort för hästen högt. Hur är det med Boj numera, säljs det nya och går det att få tag på reservdelar osv (har för mig att Boj gick i konkurs)?

Du får vad du betalar för... Jag gillar Ume, Boj och Thule. Tycker dom går väldigt bra bakom bilen. Skulle inte köpa ett cheval... Böckmann verkar vara bra, och hållbara. Har sett ett par tidigt 90-tal som är hur fina som helst, trots flitigt använda.
Sen beror det ju lite på vad man ska ha den till, jag kör ett par gånger veckan, både unghästar och sto med föl. Hade jag haft bara någon mindre häst och inte kört så mkt, då hade jag nog nöjt mig med en enklare transport. Har en Boj idag, hade en värmlandsvagn innan, den som gjorts ihop med Christ.. och den var dålig kvalité på, elen krånglade, och mkt detaljer som inte var bra, tex muttrar och skruvar i luckan rostade efter 1 år.
ditt
 
frågorna du ska ställa dig är:
1, hur ofta ska jag köra,
2, hur många hästar ska jag köra?
3, hur mycket ska jag ha med mig och behöver jag ha det i transporten?
4, hur ska hästen åka, dvs hur bred spilta behöver den, fönster, frontutlastning?
5, vad för bomlösningar tycker du är enklast att hantera? panik eller säkerhetsbom?
6, hur mycket är du villig att betala?

jag tycker t ex om, thules och stars bakbommar, bojs utseende, böckmanns sadelkammare, ifor williams mellanvägg och kombiramp och kylinges frontutlastning som öppnas uppåt. :p.
jag funderar att köpa en IW, med då kommer jag att byta ut bak bommarna och försöka hitta ett sätt att byta ut alla låssprintar på luckor osv till ngt mer lätthanterligt. för det har vikten, frontutlastning, hög mellanvägg, bra ljus och luftinsläpp.
så då får jag stå ut med de (i mina ögon) otympliga låsen. (som finns främst på de äldre släpen dock).
 
boj finns mer eller mindre fortfarande, samma fabrik och samma som tillverkar forzab. ser ut som boj släpen också :)
 
@Raggsocka
Det heter Forzab numera, och de säljer reservdelar till Boj. Dom nya "boj" ser inte riktigt likadana ut, men man ser att det är samma chassi. Lite nyare grejer som förbättrats, tex stängningen på rampen. Mitt släp har dörrar bak, jättebra tyckte jag när jag köpte det. Väldigt ivägen nu.. Såg dock att de ändrat så att dörrarna klickas fast när de är öppna, betydligt bättre än vad det är på mitt.
 
Tack för svar! Synd att man inte kan plocka lite från alla :) Ska försöka göra en lista på möjliga modeller från de märken ni skrivit om. Har mest varit inne på att köpa nytt men det är såklart bra om man skulle hitta ngnting i bra skick för ett bättre pris. Min känsla är dock att de ute sjunker supermycket i pris. Dessutom är jag lite rädd för att jag skulle få problem med saker som inte är uppenbara (golv i dåligt skick tex :S)
 
Jag tror jag har skalat ner till:
Umesläp B35
Thule Prestige

Är det någon som kan säga något om dessa, kanske till och med kan jämföra de två?
 
ja de är ju ganska likvärdiga basic släp, ume har jag hört har bättre väghållning dock.

skiljer också ca 20´000kr i priset
 
Vi hade ett Umesläp B45 (-08) innan vårt nuvarande B50.
B45 är i princip samma som B35 men har dessutom fronturlastning.

Ett kanonsläp med fantastiskt väghållning då den har samverkande boggi-axlar, utjämnar gupp och håligheter.
Isolerade väggar/tak, bättre temperatur samt ljudkomfort för hästen
Inga dörrar eller saker som "slår/låter" när man kör, gummilister och mekanik såsom gångjärn håller en mycket bra/bättre standard jmfrt med många andra släp på marknaden
Vi har inte hittat någon annan tillverkare som når ovanstående nivå.
Bra vikter (totalvikt 2000kg men kan beställas med 2400kg)

Skulle inte rekommendera Ume om du har en stökig häst som "lever" i transporten då de är något veka tyvärr.
Thule har bättre panikutlösning av bommarna.

Mvh Thomas
 
Just ja, såg på priserna att det diffar lite, ny kostar Umen 110nånting utan extrautrustning, Thule 70kanske?. Men enligt oss är Umesläpet värt varenda krona! Köp ett begagnat om du vill ha ljus inredning för den senaste är med svart sparkskyddsplyfa.

//Thomas
 
Jag tror jag har skalat ner till:
Umesläp B35
Thule Prestige

Är det någon som kan säga något om dessa, kanske till och med kan jämföra de två?
Jag har haft och sålt ett Thule Prestige.
Det är en jättefin, lättskött, lätthanterlig vagn på alla sätt och vis. Men..... spiltlängden i golvnivå är kort, strax över 160 cm har jag för mig eftersom rampen lutar väldigt mycket utåt (syns på bilder). Min förra häst (kallblodstravare ~154 cm hög) stod med bakbenen lite under sig i den. Den blev också väldigt lätt baktung och låg nära till att wobbla. Jag skutsade en lika hög men någit lättare connemara i den och hon stod helt brett utan mellanvägg och då var väghållningen beytdligt bättre. Nu beror ju detta även på hur bra bil och släp passar ihop men om man har en större häst bör man tänka på att den kan vara trång på längden. Likadant med äldre Thule Royal, de som inte heter XT.
 
Jag har ett Fautras Provan och är supernöjd.
Låg stepup och stor skötardörr som även kan användas som fronturlastning
Suverän väghållning, tyst och bekväm
Frambommarna fälls automatiskt vid tryck uppifrån
Aidsystem på bakbommarna så att jag kan öppna och stänga framme vid hästen
Livstidsgaranti på golvet
Bra ventilation
Tar bara några minuter att plocka ur hela inredningen om man ska köra annat
Enda nackdelen är att de är svåra att hitta begagnade och dyra, ingen säljer ett Fautras när man väl köpt ett:)
Jag har tidigare haft Trane och Boj och det är stor skillnad.
 
Har precis beställt ett Thiel Domino släp. Tycker det verkar vara ett riktigt bra och prisvärt släp. Tjänstevikt 710 kg vilket känns väldigt bra då totalvikten kommer ligga på 1400 kg. 15 års garanti på golvet. Väntar med spänning och hoppas jag kommer bli nöjd :) Har tidigare haft en Atec Centaurus vilket var ett helt ok släp.
 
Har precis beställt ett Thiel Domino släp. Tycker det verkar vara ett riktigt bra och prisvärt släp. Tjänstevikt 710 kg vilket känns väldigt bra då totalvikten kommer ligga på 1400 kg. 15 års garanti på golvet. Väntar med spänning och hoppas jag kommer bli nöjd :) Har tidigare haft en Atec Centaurus vilket var ett helt ok släp.
Det här var ett för mig nytt märke som verkar mycket intressant!
 
Har alltid haft Thule så kan inte säga något om något annat släp (Förutom när vi två gånger lånat en äldre halvsliten Värmlandsvagn men känner inte att den jämförelsen skulle ge något). Men jag känner mig säker på vägarna med frambommarna som man kan lösa ut fram och med bommar som snabbt knäpps på bak (enkelt och lasta själv, du nu måste slipper gå runt utan kan bara knäppa på bommen). Inte att jag någonsin behövt lösa ut frambommen utifrån på grund av att hästen får panik men även med de snälla hästar vi kört så är det skönt att de finns utfall att. Kan inte tänka mig något annat släp faktiskt.
 

Liknande trådar

Utrustning Okej, inte drömmen, men bästa tänkbara i nuläget. Vad jag vill ha: * Boggie (såklart) * Max totalvikt 1400 * Får lasta minst 650 * Gärna...
2
Svar
23
· Visningar
4 093
Senast: Jeps
·
Utrustning Jag måste byta min älskade Fautras JMS eftersom det börjar bli allt för krångligt att inte kunna köra båda hästarna på samma gång. Har...
2
Svar
23
· Visningar
2 490
Senast: Digbil
·
Utrustning Hej! Jag ska köpa min första hästtransport. Jag har BE-körkort. Söker en boggietransport som ska vara säker, stabil och minst 800 kg...
2
Svar
21
· Visningar
4 770
Senast: MissPopcorn
·
Utrustning Går i tankar att köpa egen transport i sommar, men har dålig koll på vad man ska ha och inte. Läst en del och vet vilka krav jag har...
Svar
8
· Visningar
1 749
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp