Transportera häst.

N

Nostalgitripp

Jag har ett stort problem. Det är så att jag precis flyttat till Umeå och i samband med detta så blev min drömhäst till salu så jag köpte henne. Nackdelen är att hon befinner sig i Morjärv och jag i Umeå.

Morjärv ligger ca 32mil norr om Umeå. Jag har körkort men ingen bil. Jag har hört med alla jag känner om dom kan tänkas köra från Morjärv till Umeå men antingen saknar dom dragkrok eller så har dom inte tid.

Jag har också hört med transportfirmorna Grens och Royal. Men det känns lite dyrt eftersom jag måste transportera hästen till Piteå/Boden vilket skulle kosta mig 6-700:- och sen betala 1200:- + moms för att få henne till Umeå.

Jag har helt enkelt inte råd med det. ÄR det någon som har något tips på hur jag kan lösa min situation? Jag kan ju inte gärna skicka henne med bussgods.
 
Sv: Transportera häst.

Lite märkligt att hela affären av en kanske inte så billig häst, ska stupa på ca 2000:- Finns väl inga andra möjligheter än att be säljaren kolla runt om nån ska neröver snart och kan ta med den.

Hade det varit i oktober och januari så skulle jag kunnat dra ner den till Umeå då jag hade släpet med. Men jag hade inte heller tagit med den helt utan ersättning.
 
Sv: Transportera häst.

Jag har ett stort problem. Det är så att jag precis flyttat till Umeå och i samband med detta så blev min drömhäst till salu så jag köpte henne. Nackdelen är att hon befinner sig i Morjärv och jag i Umeå.

Morjärv ligger ca 32mil norr om Umeå. Jag har körkort men ingen bil. Jag har hört med alla jag känner om dom kan tänkas köra från Morjärv till Umeå men antingen saknar dom dragkrok eller så har dom inte tid.

Jag har också hört med transportfirmorna Grens och Royal. Men det känns lite dyrt eftersom jag måste transportera hästen till Piteå/Boden vilket skulle kosta mig 6-700:- och sen betala 1200:- + moms för att få henne till Umeå.

Jag har helt enkelt inte råd med det. ÄR det någon som har något tips på hur jag kan lösa min situation? Jag kan ju inte gärna skicka henne med bussgods.





Hyr en bil med krok.
 
Sv: Transportera häst.

Givetvis kommer jag att betala för att få ner hästen men 2000:- har jag tyvärr inte råd med just nu.
 
Sv: Transportera häst.

Förstår att det känns mycket om man inte har pengarna. Men 2000 kr för att (slippa) köra minst 64 mil är inte mycket. Det är knappt att det ekonomiskt är lönsamt att köra med egen bil och transport om man räknar med de faktiskt kostnaderna det är att köra den sträckan.

Det du får hoppas på är att någon sponsrar körningen...
 
Sv: Transportera häst.

Nej, jag vet att det egentligen inte är så mycket. Skulle jag ha pengarna så skulle jag gladeligen betala! :)

Jag kanske lyckad övertala mamma (som i yngre dagar) att ge mig skjutsen till piteå i födelsedagspresent eller något. :)
 
Sv: Transportera häst.

testa sätt ut en annons och se om någon ska köra den sträckan eller närliggande?
Eller som annan föreslagit varför inte hyra bil med krok? Det behöver ju inte bli så hiskeligt dyrt.
Fast å andra sidan kostar ju bensin. När vi hämtade vår häst,sammanlagt ca 63 mil, så gick det åt 2 fulla tankar och då drar ändå vår bil ganska snålt med bensin.
Men när man köper häst så tycker jag nog ändå oxå litegrann att man ju borde ha en buffert för den händelse att det behövs veterinär,hovslagare eller annat som kan dyka upp utan förvarning. Hästen kanske trampar snett i hagen redan 2 dagen och skadar sig olyckligt vad gör du då?

Äsch, nu vill jag inte va sån, jag vet att man ibland gör saker trots att man VET att man kanske borde väntat lr dylikt så jag ska inte moralpredika;)

Kul att du hittat drömhästen iaf och du ska se att det löser sig med transport. Men jag tycker iaf du ska prova sätta ut annons. HUr länge kan hästen stå kvar i gamla stallet?

Lycka till, kram
 
Sv: Transportera häst.

Det är just för att jag vill ha lite pengar om något skulle gå fel som jag vill försöka komma billigt undan. Om jag transporterar hästen för 2000:- så har jag alldeles för lite pengar om något annat skulle krisa.

Jag hade hellre väntat och köpt häst vid ett helt annat tillfälle, är sämsta möjliga tidpunkt just nu. :) Hade inte en tanke på att köpa häst fören TIDIGAST till sommaren. :)

Men då kom annonsen, hästen jag velat ha i åratal var till salu. Vad gör man? :)

Jag har nu övertalat pappa att köra om han hittar någon att låna bil av. Pappas egen bil kan inte dra en hästtransport med några hundra kg häst i. :( Så nu är det bara bil-problemet att lösa :P
 
Sv: Transportera häst.

skönt att det verkar lösa sig:)

Jag hade nog gjort likadant. Det kan ju vara tillfället på en viss häst som bara kommer en gång och sen står man där och ångrar sig för att man inte tog tillfället:crazy:

Hitta en bil kommer ni nog göra. Glöm inte krama din pappa massor nu bara:laugh:

lycka till med nya pållen
 
Sv: Transportera häst.

men även om din pappa kör, så måste ni hyra en bil, har ni hästtransport? annars måste ni hyra dem med. sen kostar det en del i bensin o dra släp så långt, vart ska du få de pengarna ifrån då? det kostar nog 2000kr det oxå.
 
Sv: Transportera häst.

Hyra bil har aldrig varit en tanke.
Bensin fram och tillbaka kostar ca 840:- och transporten kostar 400:-
 
Sv: Transportera häst.

Kolla upp om det är nån travtävling i Umeå inom den tiden närmsta tiden så kanske du kan få en plats med någon av travproffsen från Piteå, Luleå eller Boden i deras hästbuss och kanske åka buss upp själv så du kan åka ned med pållen ned sen?
 
Sv: Transportera häst.

Bensin fram o tillbaka får du nog räkna med går på mer än 840:- när ni drar hästtransport. Men det beror ju på bil o förare.
// Linda
 
Sv: Transportera häst.

32 mil enkel = 64 mil T o R... normalt räknar man minst 25 kr milen för en bil = 64 x 25 = 1600 + att du behöver hyra släp för 400 (skrev du) = 2000 (ok, exkl moms) men då är ingen billåning inräknad... sen måste ni säkert stanna och äta när ni kör så långt... kostar pengar (om man inte brer egna mackor)... Bilen drar troligen mer dessutom när ni först kör med tomt släp och sen med häst i!!
tror nog du lurar dig själv att du ska kunna komma billigare undan än 2000 kr!! Jag hade lätt låtit firman köra hästen, då slipper du den tiden det tar också att ligga fram o tillbaka på vägen!!
Lycka till med din drömhäst =)
 
Sv: Transportera häst.

Hittat en som kör nu. Bensin upp och ner går på 845,50:- precis med hennes bil när man kör släp. :)
 
Sv: Transportera häst.

845,50:- precis blev bensinen, 400:- för transport. Hon som kör ville inte ha ngt för besväret men hon får 1300:- jämnt plus mat och boende över helgen.

Så nog kom jag under 2000:- alltid :)
 
Sv: Transportera häst.

Kommer garaterat skriva en tråd senare i ridning-tråden.

AAHHH! Känns pirrigt som fan nu, är visserligen femte egna hästen men första hästen på fyra år. OJOJ! :)
 
Sv: Transportera häst.

Vad är det för bil som e så pass stor så den får dra tarnsport men drar så lite bensin? sån bil vill jag oxå ha!

du får gärna visa bilder och berätta hur det går med hästen!
 

Liknande trådar

N
  • Låst
Träning Jag är i hästköpartagen och har löst allt utom det sista problemet. Hur jag ska frakta hästen från Morjärv (7,5mil norr om Luleå) till...
Svar
2
· Visningar
1 128
Senast: Nostalgitripp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp