Transportera häst.

Sv: Transportera häst.

Mysigt:)

Vad är det för häst?
Berätta lite:)

Hon är korsn halvblod/fullblod men är mer fullblod. Hela mammas släkt och delar av pappas släkt är fullblod.

Hon var tänkt som tävlingshäst i hoppning och är sjukt duktig på att hoppa men i samma veva som hon skulle börja tävlas så separerade gamla ägaren och hennes man så Mailan (hästen) fick hamna i avel istället.

Tyvärr så blev det bara två föl och det var mycket jobb innan dom ens lyckades få henne dräktig då hon kastar alla sina föl. Nu när Mailan blivit 14 så kände ägaren att det är synd att låta henne stå för några föl blev det ju inte.

Fick köpa henne för en fjärdedel av hennes egentliga värde! :D Jag hade min haflinger i samma stall som Mailan för massa år sen och har sagt sen dess att när hon blir till salu ska jag köpa henne. Och nu blev hon det, tror ni jag var glad? :)

Nu blir det dock en himla massa jobb med att rida igång henne när hon stått i flera år. Gamla ägaren har dock haft igång henne lite de sista veckorna så att jag skulle slippa börja helt från början nu när jag köpte henne. :)

I rid-forumet har jag kastat in en igångridningstråd. Det fanns en tidigare men den var så himla lång så jag gjorde en ny. :) Där kan ni läsa hur det går för mig och Mailan.

Såhär ser hon ut, ALLDELES för tjock! :d

tjockis_30162174.jpg
 
Sv: Transportera häst.

Vad är det för bil som e så pass stor så den får dra tarnsport men drar så lite bensin? sån bil vill jag oxå ha!

du får gärna visa bilder och berätta hur det går med hästen!

En V40 hade hon! :)
Jag svarade Kattah80 med bild :)
 
Sv: Transportera häst.

Jag har ett stort problem. Det är så att jag precis flyttat till Umeå och i samband med detta så blev min drömhäst till salu så jag köpte henne. Nackdelen är att hon befinner sig i Morjärv och jag i Umeå.

Morjärv ligger ca 32mil norr om Umeå. Jag har körkort men ingen bil. Jag har hört med alla jag känner om dom kan tänkas köra från Morjärv till Umeå men antingen saknar dom dragkrok eller så har dom inte tid.

Jag har också hört med transportfirmorna Grens och Royal. Men det känns lite dyrt eftersom jag måste transportera hästen till Piteå/Boden vilket skulle kosta mig 6-700:- och sen betala 1200:- + moms för att få henne till Umeå.

Jag har helt enkelt inte råd med det. ÄR det någon som har något tips på hur jag kan lösa min situation? Jag kan ju inte gärna skicka henne med bussgods.



Himmel och pannkaka!
När jag skickade mitt sto med wikströms från Umeå till Luleå betalade jag för 5 år sedan 500:-
Har det stigit något så vidrigt i pris?
Lider med dig men kan inte komoma på något svar just nu.

Kan du inte prata med säljaren om denna kan hjälpa dig?
 
Senast ändrad:
Sv: Transportera häst.

Kan du inte prata med ägaren om du får köpa henne på avbetalning, den delen som det kostar att transportera henne.
De vniner ju lätt på det om du kan ta hästen direkt, istället för att leta köpare och stå för stallplats i en månad eller mer...
Ex. Ska de ha 15000:- för henne, fråga om du får betala 13.000:- och sedan ta de sista 2000:- på avbetlaning, 500:-/månad kanske?
Och så lägger du de pengarna på transport?

Då vinner ju alla i längden. :)

Edited:
Såg att det löst sig nu iallfall. Vad bra. :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

N
  • Låst
Träning Jag är i hästköpartagen och har löst allt utom det sista problemet. Hur jag ska frakta hästen från Morjärv (7,5mil norr om Luleå) till...
Svar
2
· Visningar
1 128
Senast: Nostalgitripp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Att bjuda någon?
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp