Transportera häst långt

Grålly

Trådstartare
Jag har funderat på detta med att transportera en häst längre sträckor, t.ex. Luleå-Stockholm. Nu vet jag inte exakt hur långt det är, men vad kan det vara.. kanske 100-120 mil nånting?

Eller kanske Sverige-Tyskland, eller ännu längre, Sverige - Spanien. Hur klarar hästarna det? Blir det inte oerhört jobbigt för dem att åka så långt? Jag förstår att de får vila emellanåt osv., men ändå.

Och vad kostar det? Mellan tummen och pekfingret.

Jag är nyfiken hur det funkar och hur hästarna brukar tycka om det, är de som fraktar hästarna << utbildade>> inom häst, eller är det bara vem som helst som kan köra dessa bussar?

Sv: Transportera häst långt

Kostnaden är lite olika men jag har själv skickat häst mellan Tomelilla och Kalix för 6 000. Det var med lastbil och övernatting med omlastning i Stockholm och om jag inte minns fel även någonstans en bit från Kalix.
De som hämtade hästen hos mig var och är en mycket duktig och van hästmänniska som kör hästar var vecka mellan Skåne och Stockholm. Men det är nog inte helt fel att kontrollera innan man beställer transporten. För jag har också haft en här för att hämta häst som var så dålig att jag ställde in den transporten. Fanns helt enkelt risk att min häst skulle fara illa.

Man brukar säga att det normalt är lättare att lasta häst på lastbil/buss än i släp och hästarna åker betydligt bättre på bilen än i släpen.

Sv: Transportera häst långt

Det finns ju regler för hur länge hästen får åka och hur långa raster hästarna ska ha. Idag ska väl hästtransportörer lämna in färdplan med resväg och inplanerade raster.
Jag har tyvärr varit med om en hästtransportör som lät hästarna stå i lastbilen över natten efter att ha åkt hela dagen utan vatten medans han låg och sov på hotell. Men det är några år sen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Eventuellt kommer jag att få ett jobb under en längre period på annan ort i Sverige. Givetvis vill jag ta med mig min häst. Då det är en... 2
Svar
25
· Visningar
3 491
Senast: Kristall10
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
2 041
Senast: kryddelydd
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 317
Senast: As_Vegas
·
Hästhantering Haha visste inte vad jag skulle skriva för rubrik, och vet inte om tråden ligger rädd heller :p Men såhär är det iallafall. Jag ska...
Svar
4
· Visningar
1 376
Senast: Flaekja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka