Transportera katt

Hur gör ni när ni ska åka någonstans med er katt? Till veterinären till exempel? Jag skulle kastrera mina katter idag, åtta månader gamla och småväxta. Den ena katten fick fullständigt spunk och efter x antal försök att fånga henne kröp hon in bakom soffan och vägrade komna ut (hon är ute och som vanligt nu) och den andra lyckades ta sig ur kattburen och komma lös i bilen! :eek: Som tur var hände det innan vi började köra, men vi vågade inte chansa, det är typ tre mil till veterinären så jag fick avboka.

Hur gör man, de måste ju kunna åka till veterinären? De åkte i kattburen när vi hämtade dem och då gick det bra. Finns det större burar för hundar man kan använda? De är väldigt fästa vid varandra, så en bidragande orsak var säkert att vi särade på dem.

Stoppar in i en robust bur, ser till att stänga dörren ordentligt och sedan åker jag.
Men jo, buren måste vara robust.
 
Kan uppdatera med att den nya buren är en betydligt mer robust historia än den vi försökte med i måndags. Just nu står den med öppen lucka i köket, och katterna går glatt in och ut ur buren (jag stänger inte luckan utan de får gå som de vill). Hoppas att det kan avdramatisera ögonblicket när de ska in i buren tills det är dags för ett nytt försök att åka till veterinären, för jag tror och hoppas att de inte kommer kunna bryta sig ut ur den här historien.
 
Några av de katter jag haft ville gärna gömma sig och fick därför ha en relativt stor handduk i buren så de kunde bädda runt lite och efter lite spekande så höll de sig stilla
 
Jag har olika tillbehör i buren för vem som ska åka. Chloe som är blyg får en extra fleecefilt att gömma sig bakom. Seven har sin åkpåse med. Alla har en filt över buren. Ska Seven och Chloe åka, åker dom ihop. Men det gör jag vanligtvis inte, risken för bråk är rätt stor i stressade situationer. De andra 2 åker i varsin bur men med öppningarna emot varandra, så dom ser varandra om dom vill.
Jag har alltid en bur framme så det avdramatiserar lite, tror det kan hjälpa. Testa det även efter kastreringen.
Hoppas det går bra!
 
Kan uppdatera med att den nya buren är en betydligt mer robust historia än den vi försökte med i måndags. Just nu står den med öppen lucka i köket, och katterna går glatt in och ut ur buren (jag stänger inte luckan utan de får gå som de vill). Hoppas att det kan avdramatisera ögonblicket när de ska in i buren tills det är dags för ett nytt försök att åka till veterinären, för jag tror och hoppas att de inte kommer kunna bryta sig ut ur den här historien.
Skulle det vara så att dom vägrar gå in igen kan du prova att ställa buren på högkant lutad mot en vägg. Det funkar absolut bäst här hemma. Jag samlar ihop bakben och svans i ena handen och framtassarna i den andra och stoppar ner katten med rumpen först och lägger kvickt över gallret. Håller kattens rygg mot mig, ganska tryckt så den inte kan slingra sig eller kasta sig bakåt och komma loss. Gör nån slags fällning i höften kombinerat med en knäböj för att ha stödet av min överkropp så långt det är möjligt. Släpper inte förrän katten är nere på botten, sätter ner ordentligt, dom ska inte ramla ner. Dom har ju iom detta inget golv att spjärna mot och alla ben är ju under kontroll så dom klamrar sig inte fast i bursidorna heller. Och gravitationen är till stor hjälp :p sen jag började göra så är det helt odramatiskt, är så himla skönt att slippa bli osams varje resa.
 
Kan uppdatera er med hur det gick. Katterna har varit inne i buren ganska mycket under tiden från att jag skaffade den till den nya tiden idag, först när buren var öppen och sen även när den har varit stängd. Och det har gått bra.

Gick upp tidigt, sprayade med det där lugnande sprayet, kelade lite i soffan och satte sen ner båda i buren. Inga problem. Tills de lyckades bryta sig ut ur den också. Slutade med att vi fick ta ena katten till veterinären (då gick både dit- och hemresan bra) och den andra fick en ny tid. Det som oroar mig är att den som ännu inte är kastrerad är den som båda gångerna tagit sig ut, hon är även fysiskt större än sin syster. Och räddare av sig. Det har exempelvis varit en reparatör här ett par gånger den här veckan (besvärlig installation som inte blev klar) och katten har legat bakom soffan tills han gått varje gång. Jag vill ju absolut inte att det här ska bli ett trauma för henne.

Den katten som kom iväg är lugn nu och hemresan var väldigt lugn, hon var vaken men aldrig orolig. Men hon är alltså mycket tuffare och har varit sen dag ett.
 
Nikita är lite speciell. Jag har inte en bur utan en mjuk kattväska med axelrem och så fort den kommer fram så går hon direkt in i den och lägger sig. Några gånger har jag fått hälla ut henne. :cautious: Trots att vi åkt till vet ett ganska stort antal ggr där hon blivit stucken och sövd och ouch när hon vaknat och vinglat runt hög som ett hus.

Alt åkt tåg och buss och pendeltåg och tunnelbana med lång väntan på tåg och busstationer. Eller långa bilfärder. Tror den längsta tiden var 10 timmar när allt var försenat och vi dels stod och frös i Tierp och dels satt i Gävle och väntade i två timmar :meh:Stackars älsklingen. Men ändå fortsätter hon att gå in. Om hon inte är det redan så bara lyfter jag in henne, lägger in svansen och drar upp dragkedjan, klart. Ibland blir det en del klagande mjau när vi är på resa särskilt om det är kallt.
 
Hur gör ni när ni ska åka någonstans med er katt? Till veterinären till exempel? Jag skulle kastrera mina katter idag, åtta månader gamla och småväxta. Den ena katten fick fullständigt spunk och efter x antal försök att fånga henne kröp hon in bakom soffan och vägrade komna ut (hon är ute och som vanligt nu) och den andra lyckades ta sig ur kattburen och komma lös i bilen! :eek: Som tur var hände det innan vi började köra, men vi vågade inte chansa, det är typ tre mil till veterinären så jag fick avboka.

Hur gör man, de måste ju kunna åka till veterinären? De åkte i kattburen när vi hämtade dem och då gick det bra. Finns det större burar för hundar man kan använda? De är väldigt fästa vid varandra, så en bidragande orsak var säkert att vi särade på dem.
Jag har en bur där halva är täckt så att missen har lite skydd och kan krypa in o gömma sig
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 611
Senast: Hyacinth
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
2 991
Senast: MJLee
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 150
Katthälsa Jag förstår ingenting av min katt just nu. Hon blir 12 år i april, märks att hon är en senior men enligt en djurskötare jag träffade...
Svar
10
· Visningar
3 556
Senast: Michellan95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp