Bukefalos 28 år!

Transportera liten hund

Är ni andra nöjda med era burar? Har ni något under buren?
Vi är supernöjda med MIM-buren! Stabil, tyst och hunden gillar den med. För oss var det aldrig fråga om något som inte är ordentligt krocktestat, vilket minskar utbudet rätt kraftigt. Att Agria, där vi har hunden försäkrad, dessutom "går i god" för MIM-burarna, samt goda omdömen avgjorde saken.
 
hur kör ni era små hundar i bilen? Bur i baksätet? Bur i bagaget? Lös i bilen? Funderar på hur jag ska lösa det med lilla tösabiten i bilen och är nyfiken på hur ni gör!

Jag har inga småhundar, men när jag kör valpar så åker de i tygbur i passagerarsätet första tiden, sen i tygbur bak i skåpet och till slut lös i skåpet med de andra.
 
hur kör ni era små hundar i bilen? Bur i baksätet? Bur i bagaget? Lös i bilen? Funderar på hur jag ska lösa det med lilla tösabiten i bilen och är nyfiken på hur ni gör!

Då bagaget upptas helt av Schäfrarna och deras dubbelbur åker den lilla hunden i bur i baksätet. Jag har fällt 1/3 av baksätet för att få en plan yta och köpt en bur som passar precis på den ytan. Buren sitter sedan fast med spännband, i lastöglor och liknande.
 
Vad för bur till baksätet? Samma @Kakis är det inte pilligt att ta bort buren? Är ju inte en så dum lösning.
Jag har två plastburar ovanpå varandra. Tre spännband, ett i vardera isofixfästet runt burarna och ett runt baksätet. Sen har jag paddat under så att de står rakt och fyllt ut bak åt ryggstödet så att det inte vinglar. Iom att burarna står inne i kupén så är ju bilens egen krocksäkerhet utnyttjad till viss del. Har man buren där bak som ju är en deformationszon så krävs en krocktestad bur så den inte skrynklas ihop med bilen vid eventuell krock.
Jag plockar bara bort burarna vid besiktning och när jag lämnar in bilen på städning så det är bara ett par gånger per år, inget ja tänkt på som jobbigt.
 
Mina 3 dvärgpinschrar åker i vanliga stålburar i baksätet. En större bur där 2 åker och en mindre till den 3:e. När vi ska åka långt så spänner jag fast burarna med säkerhetsbältena. Burarna är såpass stora att de varken kan åka över till framsätet eller ut genom sido/bakfönster. Båda burarna är hopfällbara och går att ta med, men den stora är för tung att bära, så det blir den lilla som används på utställningar o liknande.
 
Jag har en Allsafesele till min hund. Jag hade bur i bagaget tidigare men bagaget upptas numera av rullstolen så då fick det bli en sele eftersom jag inte hittade någon vettig bur till vettigt pris med tanke på att han bara åker med i bilen när han ska till veterinären typ. Allsafeselen är det enda selen som är krocktestad och godkänd och därför är det den enda selen jag kan tänka mig att använda. Alla andra selar är mest för syns skull, vid en krock går de sönder och hunden flyger iväg som en projektil. Med allsafeselen har han iallafall en chans att klara sig.
 
Min åker i bur i bagaget i min bil (combi) och de få gångerna han åker i mannens bil (sedan) så åker han i sele.
 
Den bur jag använde i baksätet är en Kombi-Buren och stod så att den öppnades likadant som bakdörren på bilen.

Fastsatt med spännband både i framsätet och i lastögla i bagageutrymmet (draget under bakre ryggstöd).
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och ska semestra i Sverige i år och det med tält. Det blir premiär för mig men det finns säkert flera vana campare här :). Jag har...
Svar
7
· Visningar
678
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Varulven börjar bli gammal och jag ger honom både ledpreparat och Onsilor då han har lite artros i tårna, men jag börjar även fundera på...
2
Svar
28
· Visningar
1 965
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 705
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Vi funderar lite på ny bil framöver. Det viktigaste är väl att det går att åka fler än två personer i bilen och idealt få plats med...
2
Svar
28
· Visningar
2 673
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • INK
  • IRAP vid hornhinnesår?
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp