Transportfråga

Bonita4

Trådstartare
Jag har en bil som får dra 1500 på B-körkort.

Mitt släps tjänstevikt är 810 kg.

Om min häst väger 400 kg blir det ju 1210 kg, får jag dra detta då?
Det står nämligen att totalvikten på släpet är 1700 kg, men det är väl om man har maxlast?

Sv: Transportfråga

Av det jag kan läsa av det du skriver är att nej du får inte dra detta ekipage på B kort, däremot på Ekort går det bra eftersom då är det bruttovikten som gäller. På b kortet är det det som står på registreringsbeviset som gäller. Om du typar ner släpet till en totalvikt på 1500 kilo så kör du lagligt. Det kostar inte många hundralappar och är inte krångligt :)

Nej, det är OLOVLIG KÖRNING! Lika illa som att du sätter dig i en tung lastbil å kör...... :o Du har alltså inte rätt körkort. Det ekipaget kräver BE-kort. Du får alltså inte ens köra det tomt!

B-kort= TOTALVIKTEN på släpet.

BE= BRUTTOVIKTEN (=tjänstevikt+last)

Om du ändrar totalvikten till 1500 så får du köra med det.

Så man behöver egentligen inte bry sig om vad släpet väger...? det är bara totalvikten som är det viktiga?

När du har B-kort är totalvikten det som räknas plus att du inte lastar i en för TUNG kuse i släpet, överlast är inte bra heller.

Så ut skaffa ett BEkort! Bums!

Det du måste tänka på är att totalvikten för släpet måste vara lägre än tjänstevikten för bilen för att få framföras med b-körkort.
Om man skulle ha ett BE-kort så gäller den faktiska totalvikten på släpet och inte den som står på pappret.
Hoppas du förstår vad jag menar?! ;)

Det finns ingen "faktiskt totalvikt". Totalvikten är alltid defintiv. Det du pratar om är bruttovikten.

Man behöver inte räkna själv, det som står på regbeviset för bilen är det som gäller.

Vad man ska vara försiktig med är att det KAN stå lägre vikt på bilens totala dragkapacitet än på B-körkortsgränsen. Då är det den lägre vikten som gäller som bruttovikt. Om det står att bilen får dra 1200 kg, men på B-kort 1300 kg, är det alltså bruttovikt 1200 kg som gäller, men du får (även med b-kort) koppla ett släp med totalvikt 1300 kg. Detta är ett undantag, en slamkrypare som skapas genom VV´s datorer. Men som sagt, det är ovanligt.

Med B-kort (som andra redan skrivit) får ts inte koppla ett släp med högre totalvikt än 1500 kg. Är totalvikten högre (även om bruttovikten är mindre än 1500 kg) är det olovlig körning vilket innebär att man får ställa av släpet, lasta om och blir i värsta fall av med körkortet.

Men jag hade väll inte fel med:
"totalvikten för släpet måste vara lägre än tjänstevikten för bilen för att få framföras med b-körkort." ?

Skrev fel med totalvikten för BE-kort. Menade självklart bruttovikten. Blandade ihop det väldigt mycket. Tack för att du klarade upp det ;)

Poängen är att du inte behöver hålla reda på det. Det behöver inte stämma. Även om den regeln säger att bilen ska få dra släpet, kan det mycket väl finnas andra parametrar som gör att bilen har begränsningar och INTE får dra släpet. Därför måste man ALLTID titta i och hålla sig till vad registreringsbeviset säger.

Regeln är alltså omöjlig att praktisera annat än som teori.

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 113
Senast: tara
·
Utrustning Hej! Ska byta bil och fundersr på en Tesla Y. Men osäker om det kommer funka med släpet.. Släpet har totalvikt på 1700, så max med last...
Svar
3
· Visningar
1 106
Senast: MissFideli
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 902
Senast: Murray
·
Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
903
Senast: lillan222
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka