Bukefalos 28 år!

Transportsjuka och hypokondriker till ryttare!

Välkommen hit i sommar! :)

Jag kan inte hjälpa dig ang elektrolyter men jag skulle säga att undvik att åka på söndagar. Söndagar är stora stugbytardagen och orsakar låååånga köer på bron in till fastlandet under em/kväll, ibland är köerna ett par km innan bron också. :crazy: Om det är så att du måste åka hem en söndag så åk tidigt så att du slipper sitta en timme i kö bara på bron.

Hit, dvs till Öland, brukar det inte vara kö i samma omfattning även om trafiken dagarna innan midsommar kan orsaka kö på bron till ön.
 
Om du ger vanligt salt så är normal rekommenderad dagsdos 50 g för en storhäst. Om det är varmt kan du ge upp till 80-100 g i dygnet.
 
Välkommen hit i sommar! :)

Jag kan inte hjälpa dig ang elektrolyter men jag skulle säga att undvik att åka på söndagar. Söndagar är stora stugbytardagen och orsakar låååånga köer på bron in till fastlandet under em/kväll, ibland är köerna ett par km innan bron också. :crazy: Om det är så att du måste åka hem en söndag så åk tidigt så att du slipper sitta en timme i kö bara på bron.

Hit, dvs till Öland, brukar det inte vara kö i samma omfattning även om trafiken dagarna innan midsommar kan orsaka kö på bron till ön.
Hej! Jo vi har ju lärt oss hur vi ska göra med åren. Detta blir vårt 6:e eller 7:e år på Öland inkl. dit och hemresor.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Så här tänker jag att det går att förhålla sig till sommar flytt till landet.

Före transporten så är det bete och grovfoder - inget annat.
Under transporten så är det grovfoder att plocka med. Stanna och erbjud vatten! Då och då, vatten hemifrån som smakar "hemma". Vänj hästen att dricka vatten som varit i dunk i god tid.
Fråga efter någon trevlig Bukefalist att stanna och ta ut hästen hos med lite långrast. Gärna närmare bron då jag tänker på att det är där det kan bli igenkorkat och köer.
Åk tidigt (eller sent om man så vill) Jag hade tuffat iväg vid midnatt och tagit långrast i kanske nån eller timme som frukost efter ca sex timmar samt en hyggligt ordentlig kortare rast på en halvtimme tidigare.
Väl framme så bara vänja in på betet - inget tillskott om nu hästen i alla fall vill lägga på sig.

Och så en sak till - kör lugnt! Sett på mina när jag åkt långt att de är märkbart mycket piggare om vi sölat på resan och tagit en timme extra på oss att komma fram.
 
Så här tänker jag att det går att förhålla sig till sommar flytt till landet.

Före transporten så är det bete och grovfoder - inget annat.
Under transporten så är det grovfoder att plocka med. Stanna och erbjud vatten! Då och då, vatten hemifrån som smakar "hemma". Vänj hästen att dricka vatten som varit i dunk i god tid.
Fråga efter någon trevlig Bukefalist att stanna och ta ut hästen hos med lite långrast. Gärna närmare bron då jag tänker på att det är där det kan bli igenkorkat och köer.
Åk tidigt (eller sent om man så vill) Jag hade tuffat iväg vid midnatt och tagit långrast i kanske nån eller timme som frukost efter ca sex timmar samt en hyggligt ordentlig kortare rast på en halvtimme tidigare.
Väl framme så bara vänja in på betet - inget tillskott om nu hästen i alla fall vill lägga på sig.

Och så en sak till - kör lugnt! Sett på mina när jag åkt långt att de är märkbart mycket piggare om vi sölat på resan och tagit en timme extra på oss att komma fram.
Tack så jättemycket! Jag har verkligen fått så mycket hjälp via den här tråden och tror mig ha fått en plan som ska fungera!! Bra idé med att försöka hitta en hage att släppa hästen i!
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Nja, eller en stunds gräsätande i grimskaft på någons gräsmatta. Mest att hästen får röra lite på sig och stå på fast mark en stund innan man åker vidare.
Åkte ett antal resor till Skåne med mina från Skaraborg, men vi var inte ut utan rastade bara två gånger på minst en halvtimme. Men de hade nog mått bra av att komma ut en stund.
 
Nja, eller en stunds gräsätande i grimskaft på någons gräsmatta. Mest att hästen får röra lite på sig och stå på fast mark en stund innan man åker vidare.
Åkte ett antal resor till Skåne med mina från Skaraborg, men vi var inte ut utan rastade bara två gånger på minst en halvtimme. Men de hade nog mått bra av att komma ut en stund.

Ja, förstår vad du menar!
Jag tvekar lite på att ta ut henne eftersom hon har ett väldigt humör, men hon ska få stå still i nån halvtimme 45 minuter varannan timme eller så och sedan bara småstopp ;):)
 
Det viktiga ang transportsjuka är att de får möjlighet att sänka ner huvudet till marknivå och frusta ur sig slem. Har du en transport där du kan ta bort halva frambommen går det bra att göra det i kärran. (när du står still, så klart. Inte köra utan frambom....
 
Vilken väg kör du om det tar åtta timmar Stockholm-Öland? Jag har kört den vägen och tillbaka många vändor med häst och det brukar ta ca sex timmar...
 
8 timmar inkl paus är inte jättelångt. God ventilation är viktigt. Öppna upp så gott det går, öppet bak om det funkar.

Fodra på marknivå om det går, men bara i pauserna. Ta bort bommen om det funkar.
Och skit i kraftfodret, den verkar knappast behöva det. Morot eller äpple tillför lite glädje och även lite vätska istället.
 
Vi tänker 8 timmar just för att vi måste köra långsammare pga. tngt släp :heart
Ni behöver inte köra långsammare än 80 km/h vilket är laglig fart. I den farten brukar de flesta lastade släp ligga fint på vägen. Enda man får planera för nör man kör med släp är att hålla avstånd, planera inbromsning i tid och rasta varje 1,5h-2h för att vattna o titta till häst. Perfekt intervall för glass o toabesök på bensinmacken ändå.
 
Ni behöver inte köra långsammare än 80 km/h vilket är laglig fart. I den farten brukar de flesta lastade släp ligga fint på vägen. Enda man får planera för nör man kör med släp är att hålla avstånd, planera inbromsning i tid och rasta varje 1,5h-2h för att vattna o titta till häst. Perfekt intervall för glass o toabesök på bensinmacken ändå.

Just precis, 80 km/h och till Öland är det ju motorväg så då måste jag ju sänka farten jämt de andra som kör i 100 ;):D

Vi brukar vara väldigt snabba med toabesök etc. kanske bara är vi, men om du frågar mig är det pas på minst 20 minuter varannan timme för att hästen ska få återhämta sig och sedand + det toapauser :p:heart
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp