Bukefalos 28 år!

transportsjuka?

Kivina

Trådstartare
vad har ni för erfarenheter av transportsjuka? hur lång tid tar tillfrisknandet? behandling? brukar ni isolera den sjuka hästen? smittsamt??
 
Jag har faktiskt för flera år sedan gjorde en uppsatts om det i har det kvar läs detta:

Transportsjukan hos hästar

Transportsjukan förekommer i anslutning till påfrestande resor i subakut, akut och kronisk form.

Detta är ett allvarligt problem för tävlingshästar som transporteras längre sträckor.

SYMTOM

Oro, svettning, kolikliknande symtom med snabbt stigande feber. Symtomen debuterar antingen redan under transporten, om denna är långvarig eller omedelbart efter transporten. Sjukdomen har ett mycket snabbt förlopp, är väldigt allvarlig och leder obehandlad som regel till döden.

ORSAKER Stress utlöser mekanismer som bland annat leder till att antalet vita blodkroppar sjunker, samt att det lokala cellburna immunförsvaret i lungparenkymet slås ut. I och med detta minskar motståndskraften för infektioner.

INFEKTIONEN KAN VARA ANTINGEN:

EXOGEN dvs tillförs utifrån, via luften från annan häst i transporten eller luftburna infektionsämnen från foder, strö mm

ENDOGEN dvs uppstå i individen genom t.ex. invandring av normalt icke sjukdomsframkallande bakterier från matsmältningsorganen eller luftvägarna. Sjukdomen kan även betingas av virus som tillförts hästen före eller under transport och som normalt inte skulle medföra någon allvarlig sjukdom.

Faktorer som bidrar till STRESS: " Långvariga transportresor utan rastning eller vila. " Trängsel, för små bås och för många hästar i samma transport. " Obekväm transport med sjögång, buller, ojämn eller ryckig körning. " För varm transport - hästen svettas - obehag. " Hästar från olika stall i samma transport. (Finns fler faktorer).

Vad kan vi göra ?

Eftersom hästen är ett vanedjur och en tävlingshäst sköts minutiöst i stallet, utfodras och rastas regelbundet. Samma rutiner ska ingå så långt det är möjligt, även gälla under långa transporter. Åtgärder vid transport " Använd eget transportfordon, som hästen är van att stå i, detta upplevs mindre stressande för hästen. " Små transportenheter är bättre än en stor enhet. Hästar som känner varandra bör stå bredvid varandra. " Vänj hästen vid transporter och att transporteras. Äldre hästar reser oftast mycket bättre och blir mer sällan sjuka. Detta kan bero på att äldre hästar har bättre immunförsvar. " Planera transportresan noga (färdväg, färdsätt båt, flyg eller bil ) " Gott om tid för vilopauser, rastning, övernattning mm, stressa inte det smittar av sig till djuret.

MEDICINSKA ÅTGÄRDER

" vaccinera mot influensa och virusabort var fjärde månad. " Vissa oroliga hästar kan behöva behandlas med lugnande medicinering före eller under transport, en kombination av två eller tre medel i lägre doser är oftast fördelaktigare. OBS!!! Kolla medicinering- doping bestämmelserna, rådgör med din veterinär."

Kontrollera hästens kroppstempratur både under resans slutskede och efter framkomst.
 

Liknande trådar

Hästvård min häst hade en svullnad som vi upptäckte för ett par veckor sedan och bestämde oss för att kolla upp. Det visade sig vara ett trauma...
Svar
7
· Visningar
537
Senast: NOC14
·
Ekonomi & Juridik Kanske en märklig fråga. Men anta att man, pga att man saknar förtroende för en veterinär av olika orsaker, bestämmer sig för att byta...
2
Svar
27
· Visningar
1 981
Senast: Sirap
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 802
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Har just sett på Lerin på Lofoten på SVT och de är så modiga de som är med. Idag pratade några om att de gått i behandling, och hur det...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 935
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp