Transportskydd??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lord_Calvert
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 1 598
L

Lord_Calvert

Är det vanligt att man använder lidor istället för transportskydd? Kan man göra det?:confused:

Sv: Transportskydd??

Jag gör det, men det beror bara på att jag inte har hittat några bra transportskydd som passar än :)

Jag brukar linda när han ska åka riktigt långt, annars blir de transportskydd, har bucas höga o dom e helt suveräna :love:

använde alltid lindor när jag jobbade i travstall, tycker inte det ger lika bra skydd o blir stabilt. Men jag var tvungen eftersom de tyckte det var så löjligt o ridhästaktigt med transportskydd.....

Knapplån och trådkap ;)

Det finns ingen risk att hästen trasslar in sig och får panik om lindorna skulle gå upp?

Om man har "riktiga"(typ equality lines tjocka) paddar och lindor så funkar det minst lika bra som låga transport skydd... men man kan ju inte linda över hasen... Dessutom är det ju mer jobb..:smirk:

jo då, det funkar bra att linda. jag gör det på endel hästar, men tejpar alltid där jag fäst och har tjocka padds under. har även boots på, lidar ner över kotan så lindan möter bootsen. brukar ha boots på under vanliga transportskydd oxå, när inte passformen stämmer helt.

Jag använder oftast lindor och boots på mina hästar. Dom gillar inte de långa transportskydden. Särskilt när det är fråga om en längre resa. Har aldrig varit med om att lindorna trasslat upp sig, däremot att en häst trampat av sig transportskydden. Men visst är det smidigare med skydd än lindor...

ahh.. okej. Men rekommenderar ni vanliga fleecelindor då eller är det bättre med något elastiskt?

inte elastiskt om du ska åka långt och ha paddar under som går upp en bit över knät och boots...

jag kör med transportskydd mkt bättre än lindor (tycker jag)..
Hade en häst som vi lindade..

jag har först lindor (fleece utan paddar under) å sen höga transportskydd...
anledningen är att när jag köpte hästen och började åka till träningar så red vi direkt å då var det praktiskt att redan ha lindat benen... men sen har jag fortsatt å ha "dubbla skydd"... :)
åker oftast inte så långt, så det är ingen risk att det blir tryck å så...

har aldrig haft boots, å kommre nog aldrig ha det efter att min kompis häst fick årets skav å hade svårt å få bort det... :( (det var ändå sånna tjocka tyg-aktiga, inte gummi)

kl*

har paddar på bakbenen för min ponny gillar inte transportskydden som jag ahr bak, men han funkar super med paddar! :D

jag använder alltid boots (i gummi med kardborr) har haft en häst som trampade sig så illa att det tog flera mån. innan det blev bra.(den hade höga transportskydd, men dom "täckte" inte ner vid hovarna)

*lånar*
En travare jag skötte hade vi alltid höga transportskydd på för att han stod aldrig stilla med lindor. Det blev för tätt när man lindade benen nästan direkt efter duschen för att åka hem med honom och då blev han tokig i transporten. Det våtvarma omslaget gjorde huden irriterad och sårig, men med vanliga transportskydd blev det inte lika tätt.

Men min oskodda nordis har inga skydd. Han står bättre utan grejer på benen. Han har tjock hud och mycket hovskägg som skyddar och en lugn chaufför.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 097
Senast: Görel
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 244
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Hittade detta forum av ren slump så ber om ursäkt i förväg om jag inte riktigt hajar hur inlägg och sånt funkar... bear with me...
Svar
11
· Visningar
937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka