Transportskydd

BernT

Trådstartare
När ni åker till tävlingar på sommaren, lite längre (minst 10 mil varje håll) har ni transportskydd på då?
Eller paddar, lindor och boots?
Jag har MarkToddskydd och de är ju jättetjocka och hårda!
Så jag tänkte ha boots + dedär jättetjocka mjuka Equilinepaddarna + lindor.
Det måste ju stå emot om hästen råkar kliva på sig själv?
Och vad är bäst, att ha gummiboots eller typ Eskadronboots?

Sv: Transportskydd

Våra hästar har alltid transportskydd på sig för det trivs dom bäst med, har höga bucas.

Min gillar iofs sina med.
Men de är så extremt höga och hårda så jag tänkte ifall det är snällare att linda?

När jag jobba med travhästar lindade vi bara, la bomull i karleden och lindade hela vägen ner och upp till knä/has. Funkade bra, även vintertid med broddar och dyl. Så gör det som känns bäst för dig och din häst.

ja jag tror lindor står emot, bara man har boots för det är ju störst risk att hästarna kliver sig lite längre ner, men det beror ju på om man har en häst som står still lr som rör sig mkt. jag brukar ha halvkorta transportskydd som är lite mjukare på sommaren.

min åker i senskydd o låga strykkappor + boots runt om, alltid oavsett sträcka. Han blir jättelätt varm o svettig o börjar direkt trampa om han har skydd.

När jag åker till ridhuset, 10 min bilväg har han transportskydd, höga eskadron.
Men när vi åker längre har han equilinepaddar+fleecelindor+boots runt om. Funkar super!

Åker utan då han inte gillar att ha skydd, trampar runt o viftar med benen och sånt. Men ska nog börja träna honom nu att stå med dem. Tar alltid bort broddarna iaf.

När ni åker till tävlingar på sommaren, lite längre (minst 10 mil varje håll) har ni transportskydd på då?
Eller paddar, lindor och boots?
Jag har MarkToddskydd och de är ju jättetjocka och hårda!
Så jag tänkte ha boots + dedär jättetjocka mjuka Equilinepaddarna + lindor.
Det måste ju stå emot om hästen råkar kliva på sig själv?
Och vad är bäst, att ha gummiboots eller typ Eskadronboots?

Jag har alltid transport skydd, om jag så bara skall åka 5 minuter till ridhuset.

Jag har ett par höäga från Bucas som är kanon. De har hållt i hur många år som helst och är fortfarande lika fina och hela!

Jag skulle aldrig förlåta mig om det skulle hända något och jag inte hade haft transportskydd på. Efter allt som har hänt med olyckor och skadade hästar tummar jag numera inte på någon säkerhet alls En olycka sker så lätt, även om man bara skall köra i 5 minuter..

Vi har haft en häst som åkte med lindor + boots.
De fungera bra under den tiden vi hade henne, även om hon var lite stökig när man körde.

LIndar när vi åker längre, har en häst som lätt svullnar i benen när hon står still länge så ger bättre stöd med lindor. Har sådana paddar som finns på hööks som är lite längre och går upp över hasen. LIndar sedan med långa tjocka fleecelindor. Använder mjuka boots till i neopren för att hon inte ska få skav!

Om jag åker längre brukar jag linda och ha boots då jag upplever att hästerna verkar trivas bättre i det och att det ger mer stöd/blodcirkulation när de står stilla länge.

Åker vi långt (ngr timamr) är de lindade med de tjocka equiline paddarna ner över hoven nästan. Alt lindade med BoT. Ej boots då de blir så "trångt".

Lindar med fleecelindor och har boots, alternativt kör med senskydd, heltäckande bakskydd och boots. Går inte att han transportskydd på hästen, hon blir hysterisk.

B-ponnyn har aldrig någonting

d-ponnyn har vid brodd mjuka boots och pessoa transportskydd.
men jag tar oftast av dem när vi kommer fram osv..
sommaren har hon pessoa vid kanske 1-3 h i transporten äre längre har hon lindor. Men vid mindre än en halvtimme har hon bara skenskydd..

Båda stora hätarna åker med skenkydd och boots inge mera..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 260
Senast: Cattis_E
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 573
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte... 16 17 18
Svar
345
· Visningar
25 453
Senast: Otherside
·
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt... 2 3
Svar
59
· Visningar
5 176
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka