Transporttäcken

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Krasux
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 879
K

Krasux

Vet att det finns sådana här trådar, men hittar ändå inte riktigt svar på min fråga.

Vad har ni för täcke/täcken;
Om transport på vinter?
Vår?
Sommar?
Höst?

Och varför?

Det gäller längre transportsträckor, på vår, sommar och höst ett par timmar. (Ev ca fyra timmar)

Och när dte gäller det här med öppna luckor/fönster, vad gäller för regler? hur är det bästa sättet att göra...
Är inte så haj på transportering...

:bump:

Sv: Transporttäcken

använder alltid ulltäcke på vintern,
vår/höst bävernylontäcke med fleecfoder lr teddyfoder
sommaren när de inte behövs ngt använder jag hansdo kombitäcke för ev irriterande flugor

Har kört 3 timmar (enkel resa då, 6timmar på en dag) mitt i vintern, och hade då ett 150-grams termotäcke på hästen. han var inte svettig under det trots att han inte var klippt. Hade säkert överlevt naken, men han mådde inte helt bra, gick på mediciner osv. så jag tyckte han kunde behöva lite värme.
På sommaren har jag inte transporterat längre sträckor, men jag tror inte de behöver täcke då. Möjligtvis något bomullstäcke som kan absorbera svetten som ev. blir.

vet inget om reglerna ang. luckor. Men vi har vintertid helt stängt bak, på sommaren ev. en glipa öppet för luftens skull. Föredrar de transporter med ventilation i taket så man slipper ha fönster/lucka bak öppen.

Vad har ni för täcke/täcken;
Om transport på vinter?
Beroende på hur kallt och vilken häst så brukar jag ha en yllefilt med ett lagom tjockt termotäcke över (på klippta hästar)

Vår?
Samma som ovan, sen när det är för varmt brukar jag ha antingen ett termotäcke eller fleece eller ylle.

Sommar?
Bomullstäcke eller Horseware cotton cooler eller nät täcke, oftast behövs ju inget, men då har jag ett nättäcke som lite insäktsskydd, dammskydd och för att det är snygt:angel:

Höst?
Samma som vår

Och varför?
För att de inte ska bli kalla eller varma under resan, utan att det ska vara så komfortabelt för hästen som möjligt och för att jag tycker det är snyggt.

Och när dte gäller det här med öppna luckor/fönster, vad gäller för regler? hur är det bästa sättet att göra...
Är inte så haj på transportering...
Jag brukar försöka ha det så öppnat som möjligt för att få så bra luft i släppet som möjligt, överluckan öppen på sommaren tex. Sen får man anpassa lite efter hästen, endel vill inte åka med överluckan öppen och en del vill inte åka med den stängd. Ett tips är att fråga din tränare eller ev fd ägare till hästen:idea:

hm det beror på lite. jag har gärna ett fleece/ylletäcke närmast hästen även på vintern, ifall de blir lite svettiga.

På vintern blir det kanske då ett fleece/ylle + tunt termotäcke
Vår/höst ylletäcke
Sommar svettäcke (brukar ha Rambo cotton cooler)

Har enbart ull/fleece i transporten för jag vill ha täcken som andas. Allt i från inget alls om det är mkt varmt (men oftast nättäcke) till 3 lager av fleece m hals, stor ullfilt, ulltäcke. Då klarar sig tom en mktfrusen helklippt ponny ;)

Så mkt luckor öppna som krävs för att det inte ska bli fuktigt i transporten.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 205
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 618
Senast: Otherside
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 388
Senast: Görel
·
Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång... 2
Svar
27
· Visningar
2 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka