Bukefalos 28 år!

Transporttäcke?

MM

Trådstartare
Om man ska köpa ett transporttäcke som man enbart använder för att hålla hästen ren under transportturen, vilket rekommenderar du då att köpa?

Så tunt som möjligt och som förhindrar att hästen blir dammig. Släpet är dock bra ventilerat med två öppningsbara fönster samt tacklucka. Hästen ser alltid ut att ha rullat sig på ett sågverk när vi kommit fram så putsningen innan är totalt värdelös :meh:

Har kikat på Rambo Airmax cooler som tydligen ska vara extremt ventilerande.
 
Jag har aldrig upplevt att hästarna blir dammiga bara av att åka i släpet, inte ens på sommaren när jag kör med öppna fönster. Dammiga har jag bara upplevt att de blir om man kör med öppen övre lucka på grusväg. Är ditt spån väldigt dammigt? Kanske du kan prova att byta strö i släpet?
 
Jag har aldrig upplevt att hästarna blir dammiga bara av att åka i släpet, inte ens på sommaren när jag kör med öppna fönster. Dammiga har jag bara upplevt att de blir om man kör med öppen övre lucka på grusväg. Är ditt spån väldigt dammigt? Kanske du kan prova att byta strö i släpet?

Det spelar nog ingen roll vad jag har i släpet. Han dansar runt med benen en del, står och gräver m.m. Så det ser ut som han rullat sig. Så ett täcke är vad jag vill ha :)
 
Har sett att det finns en del nättäcken också men har ingen som helst erfarenhet av sådana.
 
Jag skulle byta strö/minska ströet åtminstone om han ska vara snygg när ni kommer fram.

Men du kan ju prova om det räcker med ett Bucas Buzz Off t ex (nät) - alltså ett insektstäcke. Eller om dammet kommer in ändå.
Om inte nät hjälper så skulle jag helt sonika bara köpa ett bomullstäcke, tunnare hittar du inte och det värmer typ noll och intet.

Jag kör oftast naket på sommaren, har jag något är det just ett insektstäcke (på de jag kör med luckan nere).
Kylig höst och vår har jag ett Amigo jersey cooler som värmer alldeles lagom, och vintertid ett 150 gr thermotäcke. Någon enstaka gång när det varit vidrigt kallt ute har jag haft dubbla täcken.

Tränat etc vintertid, om de är svettiga så skrittar av med coolertäcket och lägger på ett fleece under thermo.
 
Bucas powercooler är tunna och ventilerar bra ( om de inte ändrat utförande, mina har några år på nacken).
 
@Alexandra_W

Jag vill inte att han står helt utan strö för han hinner nog bajsa 2-3 ggr på en kortare sträcka. Sen spelar det ingen roll om det bara är spån baktill, han ser till att allt hamnar under magen. Jag vet inte riktigt vad han sysslar med...
Det finns säkert något finmaskat nät som kanske kan funka. Bara jag slipper stå och borsta honom en halvtimma när vi kommit på plats.
 
@Alexandra_W

Jag vill inte att han står helt utan strö för han hinner nog bajsa 2-3 ggr på en kortare sträcka. Sen spelar det ingen roll om det bara är spån baktill, han ser till att allt hamnar under magen. Jag vet inte riktigt vad han sysslar med...
Det finns säkert något finmaskat nät som kanske kan funka. Bara jag slipper stå och borsta honom en halvtimma när vi kommit på plats.

Nej utan strö får de ju inte stå heller. Men jag har minskat ströet i släpet massor (har en dammallergiker), och ströar nu i princip bara ett tunt lager från mitt under magen och bak. Så tunt att när jag 'mockar' släpet efter resa sopar jag ut rubbet. Mina brukar också bajsa i släpet, men jag ser inte ströet gör just till eller från för det, de ställer sig ju ändå på bajset strö längst bak eller ej.

De som kissar i släpet däremot, där behöver man ju mer strö. Men åtminstone min stora skulle hellre falla död ner än göra något så hemskt som att kissa i en hästtransport. HUR kissnödig han än är (ibland kan han knappt kliva ur så kissnödig är han, och såfort han kommit av rampen ställer han sig och kissar. Men kissa i släpet - nix. Däremot talar han gärna och tydligt om för mig att han är kissnödig genom att stå och hoppa...)
 
Nej utan strö får de ju inte stå heller. Men jag har minskat ströet i släpet massor (har en dammallergiker), och ströar nu i princip bara ett tunt lager från mitt under magen och bak. Så tunt att när jag 'mockar' släpet efter resa sopar jag ut rubbet. Mina brukar också bajsa i släpet, men jag ser inte ströet gör just till eller från för det, de ställer sig ju ändå på bajset strö längst bak eller ej.

De som kissar i släpet däremot, där behöver man ju mer strö. Men åtminstone min stora skulle hellre falla död ner än göra något så hemskt som att kissa i en hästtransport. HUR kissnödig han än är (ibland kan han knappt kliva ur så kissnödig är han, och såfort han kommit av rampen ställer han sig och kissar. Men kissa i släpet - nix. Däremot talar han gärna och tydligt om för mig att han är kissnödig genom att stå och hoppa...)

Han har kissat någon enstaka gång i släpet. När jag hjälpte en tjej att lasta sin häst i onsdags så ställde sig hästen och kissade direkt på rampen innan han gick på släpet. Snacka om nödig :laugh:
 
Finns ju även Rambo Grand Prix cooler. Såg smart ut med fleece upptill och nät nertill.
 
Jag har ett från GG och ett från Lamicell, de är coolertäcken i nån slags syntetfiber. Skulle tro att det är i stora drag samma som HW har i sina och de funkar bra att ha sommartid i släpet.
 
Nej utan strö får de ju inte stå heller. Men jag har minskat ströet i släpet massor (har en dammallergiker), och ströar nu i princip bara ett tunt lager från mitt under magen och bak. Så tunt att när jag 'mockar' släpet efter resa sopar jag ut rubbet. Mina brukar också bajsa i släpet, men jag ser inte ströet gör just till eller från för det, de ställer sig ju ändå på bajset strö längst bak eller ej.

De som kissar i släpet däremot, där behöver man ju mer strö. Men åtminstone min stora skulle hellre falla död ner än göra något så hemskt som att kissa i en hästtransport. HUR kissnödig han än är (ibland kan han knappt kliva ur så kissnödig är han, och såfort han kommit av rampen ställer han sig och kissar. Men kissa i släpet - nix. Däremot talar han gärna och tydligt om för mig att han är kissnödig genom att stå och hoppa...)

X kissar alltid i släpet, haha.

Jag skulle fundera på en typ Rambo Dust Buster. Täcker hela hästen och verkar inte vara så tjockt.
 
X kissar alltid i släpet, haha.

Jag skulle fundera på en typ Rambo Dust Buster. Täcker hela hästen och verkar inte vara så tjockt.

Det har jag också sett men dom där jäkla halsarna har ju en tendens till att vara för långa tycker jag. Testade ett Amigo fleece på honom en gång men halsen täckte ju hela huvudet med.
 
@Matmissbrukaren Amigo skrim cooler är billigt är supertunt. Hade ett sånt förr just av samma anledning:).

Finns det bara i den blåa färgen? Om det var den du hade, hur mörk var den?

Lite matchningsgalen här va :p
Hästens transportskydd är blåa. Han går i marinblå och rosa så finns det ett täcke i dessa färger så kör jag gärna på det.
 
@Matmissbrukaren Tja det är nån form av mellanblå. Inte så spännande färg direkt.

Det är ju inte hela världen. Han ska ju främst ha det inne i transporten ju :)
Men har spanat in några här från tråden nu och dom flesta är likvärdiga så det är väl bara att blunda och peka och ta något.
Hur är dom i storleken om man jämför med Amigo? 115 i deras täcken sitter jättebra på honom men vet att det skiljer mellan dom andra tex Rambo.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Att reda upp livet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp