Tränsstorlekar

bettysmatte

Trådstartare
Finns det någon guide någonstans till vilken storlek på träns man ska ha, beroende på storlek och ras på häst?

Har islänning (b-ponny) och undrar vad för storlek på träns hon egentligen bör ha?

Sv: Tränsstorlekar

Hej!!

Vet inte om det finns nån guide om vilken storlek till vilken häst osv. Men generellt kan man ju tänka att A och B ponnyer kan ha strl Ponny. C och D kan ha strl Cob och stora hästar har strl Full eller Xfull. Detta stämmer dock långt ifrån alltid! Kan bara ge exempel på mina hästar jag haft genom åren. Shettisen hade Ponny, B ponnyn hade Cob, C ponnyn hade Cob, halvblodet (164 cm) hade Cob och halvblodet (158 cm) hade Full!!!

Då du har en islänning så tror jag nog att du ska satsa på Cob, de brukar ju ha lite större huvuden än ex en Welsh!!

Precis som Oscar så tror jag på cob-storlek, det brukar passa de flesta. Vissa remont-nosgrimmor kan du dessutom köpa lösa och då välja storlek efter nosremmen - t ex Ástund säljer sina så.

Vi använder full till våra Islänningar, har nog även någon cob också. Nu har vi den grövre modellen på de flesta hästarna men islandshästen har ganska grovt huvud i förhållande till storleken.

Rolle på Österlen

Jag har cob-storlek, men vet även de som har stolek full på sina islänningar så det kan variera mycket. Tror dock att cob är vanligast. Det bästa är nog om du får låna ett träns av någon och testa. Eller en grimma. Fast när det gäller grimmor tycker jag att storlekarna verkar variera så mycket, så försök i så fall få låna en grimma som bedöms vara en normallstor cob! Jag har cob-grimmor som är för små vintertid och andra cob-grimmor som passar bäst på vintern (på samma häst). Men ofta har man kanske flera grimmor, så be att få jämföra några olika och ta någon som verkar vara medelstor så är chansen större att det blir rätt!

Vi har stl.cob på det mesta till våran Nordlandshäst ( är byggd som en islandshäst -grövre hals och större huvud än de flesta ponnyer

Har cob på tränsen. Men min ena islandshäst får ha full i grimma på vintern för han blir så bred över nosen. :rofl: Kram Suss :love:

Liknande trådar

R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 559
Senast: hastflicka
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 224
Senast: iNHALE
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 398
Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
17
· Visningar
1 586
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Vilken hundras?
  • Uppdateringstråd 31