Träpellets inte farligt för hästar

(Ridsport) Nyligen kom en rapport från Arbetsmiljöverket som visar att träpellets, som används för eldning, kan vara farligt för människor. När de lagras i förråd eller silos utsöndras kolmonoxid som kan leda till förgiftning.

Läs mer...

Sv: Träpellets inte farligt för hästar

I stället handlar det om så kallad autooxidation. Luftens syre reagerar med fetter, hartser och andra ämnen i trämaterialet. Då bildas kolmonoxid utan att syrehalten sjunker särskilt mycket

www.brandsakert.se

Det är alltså inte frågan om tillsatser.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 559
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader... 2
Svar
22
· Visningar
7 046
Senast: yamyam
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det... 2
Svar
20
· Visningar
8 928
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 402

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka