Trappa och barn

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Enya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 3 462

Enya

Trådstartare
En kort fråga är.... kan en tjej som är 2,5 år gammal ha ett rum på ovanvåningen och klara av att gå i trappa? Jag minns inte när pojkarna fick sina rum uppe och gick i trappa själv..... Som det är nu så gör hon inbrott och öppnar grinden, om hon inte kan öppna den så klättrar hon över och går upp och ner utan problem. Men skulle jag kunna sätta hennes rum på ovanvåningen och låta henne gå fritt i trappan? Hon blir 3 år i december och har gjort inbrott genom grinden det senaste halvåret ungefär.

Sv: Trappa och barn

Det borde val ga bra? Mina ar bara 18 manader och vi har redan tagit bort grinden pa nedervaningen (vid trappan alltsa) och har bara den ovre kvar men den ar alltid oppen. De gar uppfor och nerfor trappan utan problem :)

Hon verkar ju klara av trappen så varför inte, vi har grinden kvar vid övervåningen för där kommer trappen väldigt snabbt utanför ungarnas rum och jag är rädd att de ska drummla ner för trappen när de är på väg in till oss på nätterna, och det är även rätt skönt när de har kompisar hemma som inte är vana vid trappen att kunna stänga till, men annars står grinden öppen hela dagarna. På nätterna är den bara tillskjuten, inte låst så de kan öppna om de skulle behöva oxå.

Absolut. När vi flyttade till hus så var vår dotter 1,5 och vi satte aldrig upp några grindar. Då hade vi iofs bara ett barn så det var ganska lätt att hålla koll. Nu när barn nr två är 1 år så har vi dock satt upp grindar, men han klarar att klättra i trappan bra, så delvis är det för att hålla honom inom ett begränsat område. En riktlinje kan väl vara att när de kan gå i trappan både upp och ner (alltså inte krypa eller klättra) då är det inga större problem att låta dem ha fri tillgång till trappan.

EDIT: menar du att du bor på nedervåningen och dottern ska bo på övervåningen? Vaknar hon och vill gå till dig på nätterna kanske man ska vara lite försiktig ändå. En sömndrucken unge som drömt en mardröm är väl inte helt superstabil i en trappa. Möjligtvis beror det på vad det är för trappa om det är en rak som är lätt att gå i eller en gammaldags med avsmalnande trappsteg som är lätta att trilla på i mitten..

Senast ändrad:

tack för era svar!:bow:

Trappan är en brant trappa men med raka trappsteg. Pojkarna sover uppe och har gjort i flera år så jag gissar att de var i hennes ålder när de flyttade upp. Hon går bra i trappan och är snabb upp och ner.

Jag sover som det är nu nere i ett rum med valv till vardagsrummet och dörrhål ut i hallen så det där med avskiljhet för mig är det brist på. Hon sover i eget rum och kommer inte in till mig eftersom hon i stort sover hela natten, om inte så vaknar hon och gråter, tex vid drömmar och så och blir i rummet.

Pojkarna har haft ett rum vardera tills i dag då jag tröttnade på att de har bombnedslag utav bara fan alltid på sina rum. Nu får de dela och lättare att städa- mindre yta ju. Så jag står med ett rum på ovanvåningen tomt nu. Jag vill inte själv flytta upp då jag då inte har koll på hyssungarna som kan tänka sig gå rejält husesyn med allt vad det innebär.... så jag vill ha lite koll på dem när de kommer ner. Jag vill inte flytta upp datorn för då kan jag i stort sett bara sitta där när de sover eller inte är hemma och det är trist.

Jag hade inte velat ha ett så pass litet barn på en annan våning än mig själv just för att trappan riskerar att bli farlig om barnet vaknar (sömndrucken) på natten och vill gå till föräldern.
Bestämmer du dig för att själv sova på övervåningen hade jag inte sett trappan som ett problem.

Vår minsta är snart 20 månader, och han går i trappan själv. När jag är med vill han gå vanligt och hålla sig i räcket (som vi satt upp lågt). Men när han går själv tror jag att han oftast backar ner.

Vi har alla sovrummet uppe, så lillen går i trappan ibland även när han är helt nyvaken. Som inatt, då han kom nertassandes till mig.

Som det är nu så gör hon inbrott och öppnar grinden, om hon inte kan öppna den så klättrar hon över och går upp och ner utan problem.

I så fall är det nog bättre att inte ha någon grind. Ifall hon ramlar under överklättrandet blir det ju ett värre fall.

Gud vi maste vara helt bakom, jag har inte en tanke pa att ta bort grindarna inom tio ar ungefar! Sam kan ga om han vill, men hoppar ofta och springer och har sig, skulle absolut inte lita pa honom utan grind!

Liknande trådar

R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 218
Senast: Raderad medlem 149639
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 137
Senast: Sharpless
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 899
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 530
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hur tycker du att din hund ser ut?
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S