Trasig bom i transporten???

J

Jazzan

Hej!
Jag undrar om någon vet vart man kan få tag på en bom som passar de gamla Fobo-släpen (jag har en -88). Ser de olika ut eller är bommen lika i alla gamla Fobosläp? Det finns ju så rackarns många varianter på bommar...och hur de sitter fast...

Tack!
 
Sv: Trasig bom i transporten???

Om du beskriver hur bommen och bomfästena ser ut blir det lättare att hjälpa dig.

Är det hellång bom du är ute efter/vill ha så kan du annars för en tusenlapp ungefär sätta in en sådan. Värmlandsvagnens bommar t ex har en löjligt enkel konstruktion som är lätt att montera och sen att handha.
 
Sv: Trasig bom i transporten???

Oj!!! Jag är inget bra på att förklara.
Here we go......Bommen är hellång och höj- och sänkbar. Man höjer och sänker genom att dra upp en "pinne" rätt upp, sedan är det bara att ta loss bommen. Vill man ha den högre så sätter man den högre eller tvärt om. När man bestämt sig sätter man bara tillbaka "pinnen". Man får då trä igenom "pinnen" genom de små rörbitar (de sitter ca 5 små rörbitar ovanpå varandra med ca 5 cm mellanrum. Dessa rörbitar sitter på båda sidor och är fästena för bommen) Bommen sätter man alltså mellan två rörbitar och detta gör man på båda sidor.......Alltså jag förstår knappt själv vad jag skriver :crazy: Önskar jag kunde rita och förklara!
 
Sv: Trasig bom i transporten???

Jazzan skrev:
Oj!!! Jag är inget bra på att förklara.
Here we go......Bommen är hellång och höj- och sänkbar. Man höjer och sänker genom att dra upp en "pinne" rätt upp, sedan är det bara att ta loss bommen. Vill man ha den högre så sätter man den högre eller tvärt om. När man bestämt sig sätter man bara tillbaka "pinnen". Man får då trä igenom "pinnen" genom de små rörbitar (de sitter ca 5 små rörbitar ovanpå varandra med ca 5 cm mellanrum. Dessa rörbitar sitter på båda sidor och är fästena för bommen) Bommen sätter man alltså mellan två rörbitar och detta gör man på båda sidor.......Alltså jag förstår knappt själv vad jag skriver :crazy: Önskar jag kunde rita och förklara!

Aha, det är en FRAMBOM. jag tänkte bakbom jag :o

Men iaf, exakt sådan där bom sitter det i Värmlandsvagnen och i Tranes lite äldre vagnar. Om mellanrummen mellan 'rörbitarna' stämmer vet jag inte men det är ju bara att mäta.

Nu har jag sålt min gamla Trane (som hade sån), men jag kan mäta på Värmlandsvagnen (som har likadant). Den är från 96 och nu kan jag inte minnas om de fabriksnya hade samma sort men tror det faktiskt. Kikade på en Trane fråns ent 90-tal och den hade likadan. Så om bara mellanrummet mellan 'rörbitarna' stämmer så ska det inte vara några problem att få tag i en sån bom!

Återkommer när jag mätt min!
 
Sv: Trasig bom i transporten???

Vad glad jag blir!
Vad kul det är med hjälpsamma människor :banana:

Jag håller tummarna för att måtten stämmer!

TACK!!!!
 
Sv: Trasig bom i transporten???

Hej! Vad är det som hänt med din bom? går den inte att laga?
Mät bredden på din transport också, det är ju inte säkert att andra släp har samma bredd och då kanske bommen inte passar, Konstruktionen du beskriver är vanlig på många släp, våran förra transport (chess queen -96) hade också sån bom. om bara bredden är rätt så kan du ju köpa en annan bom också, det är bara att byta väggfästena.
 
Sv: Trasig bom i transporten???

Bredden på släp har varit samma som standard sen tidigt sjuttiotal och är det än. 152 cm. Men den är bra att mäta ja.

Mätt med tumstock och på frihand får jag mellanrummet mellan 'rörbitarna' till 8,3 - 8,4 mm så själva 'rörbiten' på bommen ska nog vara max 8 cm om det ska funka med VV-bom, och helst ska den nog vara lite kortare än 8 cm.

Spontant och ur minnes kändes det längre mellan rörbitarna på VV än på min gaaaamla Trane men det kan vara jag som minns fel.

Kan mäta hur lång själva rörbiten är på bommen sen, men vill inte lossa den nu då släpet står i snedlut och de där kan vara lite bängliga att få i igen och jag inte har någon lust att hoppa runt i släpet så jag välter det ner för slänten (risken är säkert obefintlig men det KÄNNS som det skulle kunna hända och jag vill inte prova :devil: )
 
Sv: Trasig bom i transporten???

Om du bor i Stockholms trakten och du kan ha en bom från Värmlandsvagnar så har jag en hel bom ståendes hemma i högarna. :)
 
Sv: Trasig bom i transporten???

TACK snälla för hjälpen!!!!
Historien bakom bommen är följande: Transporten var med i en olycka (tyvärr med häst i). Förra ägaren var tvungen att tvärnita då det stod en bil med motorstopp precis vid en utfart. Hästen i transporten böjde till bommen (ganska rejält). Fästena är dock hela. Tack vare att bommen består av två rör som är stoppade i varandra så klarade sig resten av transporten. Påskjutsbromsen blev mos, men annars inget speciellt. Hästen klarade sig med ett sår efter bommen, men inget allvarligt (tack och lov).

WELCH, jag bor inte i Stockholmstrakten, men min far åker regelbundet dit. Är det en bom som har suttit i en VV? Hur lång är bommen? Mycket intresserad!!!!

Vi ska se om det går o rikta om den gamla bommen först, men jag tvivlar...

Tusen tack, igen
 
Sv: Trasig bom i transporten???

Jag förstår inte varför den inte ska gå att rikta! Det ska väl inte vara några störreproblem.
 
Sv: Trasig bom i transporten???

Problemet är att den är VÄLDIGT böjd. Den är liksom inte snyggt böjd i en båge utan nästan knäckt på ett ställe i mitten (svårt att förklara). Tänk dig att du har ett smalt rör och kraftigt böjer till det med knät. Då får du en ganska spetsig vinkel. Ungefär så ser bommen ut. Vi har funderat på att rikta den och sedan stoppa in ett smalare rör i den så kanske den blir stark nog???? Problemet med detta blir att mitten på bommen just nu är helt platt(vid brytningen) så det kommer inte bli lätt att stoppa in ett rör inuti, även om man riktar den (att få den rak är inget större problem. Problemet är att få röret runt igen på mitten så man kan dra igenom ett rör inuti)). Bommen kommer aldrig bli lika stark som innan då den kommer att ha en svag punkt som lätt kan böja sig igen... jaja...vi får se, det kanske går o lösa trots allt....

Fler tips, tjejer!!!! ;)
 
Sv: Trasig bom i transporten???

Ska ut senare idag och se om jag kan rota fram den. Med risk för att ena sidans fäste är sönder :crazy: hade den till min VV för 5 år sedan. Lånade ut transporten till en unghäst som hoppade över frambommen och i sin iver att få loss hästen så rev de hela transporten för mig. Fick köpa en ny transport (skulle till kvaliten veckan efter) och av någon anledning så behöll jag bommen som är hel och rak för övrigt.Jag tänkte kapa den på mitten för att ha en kort xtra bom att ha på häst sidan så jag skulle kunna ha den hela bommen på ponnynivå när jag körde både halvblod och ponny samtidigt.
Jag återkommer om mått och huruvida den är hel eller inte. ;)
 
Sv: Trasig bom i transporten???

Öhh?! Standardmått sen 70-talet? det tycker jag inte att du ska säga hur som helst. det finns faktiskt olika märken om du inte har märkt det (Alexandra). en del har specialbeställda transporter med helt andra mått och vi har i nuläget ett utländskt släp av något äldre modell som inte bom från nåt svenskt fabrikat skulle passa i längd eller fästen. så var inte så snabb med att uttala dig jämt.
 
Sv: Trasig bom i transporten???

Storm skrev:
Öhh?! Standardmått sen 70-talet? det tycker jag inte att du ska säga hur som helst. det finns faktiskt olika märken om du inte har märkt det (Alexandra). en del har specialbeställda transporter med helt andra mått och vi har i nuläget ett utländskt släp av något äldre modell som inte bom från nåt svenskt fabrikat skulle passa i längd eller fästen. så var inte så snabb med att uttala dig jämt.

Jag säger det inte hur som helst, jag har kollat upp det. Jag bytte nämligen golv i en 73:as transport och fick då anledning att kolla hur det var med invändig bredd, jag var helt säker på att det var smalare än nyare släp. Men de allra flesta märken låg på 152 cm i invändig bredd på standard tvåhästars, oavsett om det var gaaamla eller från 01 (året jag kollade).

Detta var innan explosionen av utländska släp som skett senaste året dock.

Sen, jag skrev STANDARDmått, en SPECIALBESTÄLLD transport har inte standardmått :smirk: Och visst finns det gamla/äldre transporter som inte har det måttet, och nya med. Jag har aldrig skrivit att ALLA släp har den måtten, men de flesta tvåhästars i standardmodell har det. Så andas lite =)

Men som sagt, det ska inte vara problem att hitta en bom med rätt mått eftersom många håller standardmått och det finns de som avviker från standarden, så det går nästan alltid hitta en som passar även om man inte får tag i orginal.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
705
Senast: Anemone
·
Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 349
Senast: Robina
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 034
Senast: JennyLz
·
Utrustning Hjälp mig buke! Förra sommaren råkade jag köra på en stor sten och förstöra fälgen (heter det så) på ena hjulet på min transport...
Svar
14
· Visningar
1 098
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp