Bukefalos 28 år!

Trasig dataskärm!

canine

Trådstartare
Ja helt utan anledning slutade min datorskärm på laptopen att fungera idag :( så nu vänder jag mig till kloka buke! den flimrar i alla möjliga färger i form av streck, så datorn går inte använda alls. Det är en dell enbart 1 ½ år gammal. Nu funderar jag på var jag kan lämna in denna för reparation, eftersom jag köpte den från dell som inte har någon fysisk affär känner jag att jag hellre vänder mig någon annanstans eftersom garantin har gått ut (tror jag).

Hur är det med de större elektronikaffärerna som har sina verkstäder brukar man få lämna in där trots att man inte köpt varan hos dem? jag är ju beredd att betala allt själv eftersom jag varken har datorn försäkrad eller på garantin.. vill helst inte skicka in den till något företag heller. Har även sökt runt en del efter andra firmor men det är svårt att veta hur pålitliga dessa mindre företag är. Jag bor i en medelstor stad så utbudet här är mest de större kedjorna..
 
Jag hade börjat med att kontakta Dell för att kontrollera vad de rekommenderar. I första hand om det finns någon garanti, i andra hand om det finns möjlighet att lämna den i fysisk butik för reparation/kostnadsförslag.
 
Ja helt utan anledning slutade min datorskärm på laptopen att fungera idag :( så nu vänder jag mig till kloka buke! den flimrar i alla möjliga färger i form av streck, så datorn går inte använda alls. Det är en dell enbart 1 ½ år gammal. Nu funderar jag på var jag kan lämna in denna för reparation, eftersom jag köpte den från dell som inte har någon fysisk affär känner jag att jag hellre vänder mig någon annanstans eftersom garantin har gått ut (tror jag).

Hur är det med de större elektronikaffärerna som har sina verkstäder brukar man få lämna in där trots att man inte köpt varan hos dem? jag är ju beredd att betala allt själv eftersom jag varken har datorn försäkrad eller på garantin.. vill helst inte skicka in den till något företag heller. Har även sökt runt en del efter andra firmor men det är svårt att veta hur pålitliga dessa mindre företag är. Jag bor i en medelstor stad så utbudet här är mest de större kedjorna..
i min lilla stad finns det oberoende databutiker. Alltså butiker som handlar med och reparerar datorer.
Själv skulle jag aldrig ens komma på tanken att lämna till en kedja. De sänder iväg den till något labb långt bort. I de mindre butikerna repareras allt på plats och man får - i alla fall här - personlig service.

Kanske är min åsikt något färgad av de snobbiga unga slynglar som jobbar på kedjorna här - som tror att kunderna är till för dem istället för tvärtom.........
 
Kan det vara något med drivrutinerna? Isf går det att uppdatera dem själv.
Är det ett ursprungligt fel så har du tre års reklamationsrätt (i Sverige).
 
Ja helt utan anledning slutade min datorskärm på laptopen att fungera idag :( så nu vänder jag mig till kloka buke! den flimrar i alla möjliga färger i form av streck, så datorn går inte använda alls. Det är en dell enbart 1 ½ år gammal. Nu funderar jag på var jag kan lämna in denna för reparation, eftersom jag köpte den från dell som inte har någon fysisk affär känner jag att jag hellre vänder mig någon annanstans eftersom garantin har gått ut (tror jag).

Hur är det med de större elektronikaffärerna som har sina verkstäder brukar man få lämna in där trots att man inte köpt varan hos dem? jag är ju beredd att betala allt själv eftersom jag varken har datorn försäkrad eller på garantin.. vill helst inte skicka in den till något företag heller. Har även sökt runt en del efter andra firmor men det är svårt att veta hur pålitliga dessa mindre företag är. Jag bor i en medelstor stad så utbudet här är mest de större kedjorna..
Sådär har en av mina betett sig ibland, då har det hjälpt att enbart starta om den. Man kan även prova att plocka ur batteriet en stund och sen starta om;)
 
Sådär har en av mina betett sig ibland, då har det hjälpt att enbart starta om den. Man kan även prova att plocka ur batteriet en stund och sen starta om;)
Plockar man ur batteriet brukar det också rekommenderas att trycka in startknappen under minst tjugo sekunder. Då töms tydligen det eventuella minne som finns kvar i datorn?
 
Med tanke på symptomen så är det troligen problem med grafikkortet (som troligen är integrerat på moderkortet) eller så är det glappkontakt/trasiga ledningar på vägen till grafikkortet. Det lär inte löna sig att uppdatera drivrutinerna.

Har du inte tappat datorn i marken eller varit ovarsam borde det gå att reklamera..
 
Jag får väl uppdatera min tråd lite. Det var otroligt svårt att komma i kontakt med tillverkningsföretaget för att kolla ev garanti. Så efter ett besök hos en större elektronikkedja blev jag rekommenderad en mindre bra serviceföretag som byter skärmen denna vecka :) Det var billigare än vad elektronikkedjan hade varit, om de motvilligt tagit emot den.

Jag testade att koppla in datorn till tv:n efter rek. först för att se om det var grafikkortet eller skärmen som strulade, på tv:n var bilden som vanligt = skärmen trasig. Mycket konstigt dock hur det kunde hända, det enda jag gjorde var att fälla ner skärmen men jag antar att jag fällde den för snabbt..

Längtar att få tillbaks datorn och hoppas reparationen ska gå bra, tack för era svar buke kan man lita på :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler För att göra en lång historia kort: Min laptop har krånglat ända sedan jag köpte den för ett år sedan, och den har varit ivägskickad...
Svar
6
· Visningar
916
Senast: chira
·
Hästmänniskan Vad har jag för laglig rätt att få pengarna åter vid ett köp av sadel som visade sig ha knäckt bom, och hur går jag tillväga? Här är...
Svar
18
· Visningar
2 878
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp