trasig sadel/förlitet täcke?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare thatshot27
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 2 673
T

thatshot27

Jag är medryttare på en häst och ägarens saker är väl inte 100% Ska man rida omkring på en trasig sadel, alltså den är sprucken här och där? Sedan så är hästens täcke för litet/kort, ska det vara så? När man har satt på täcket så skaver det in i bogen, själva spännet.
Sen ser det ut som om ingen smöjt sakerna på flera veckor, inte nog med det, nu när det är snö och kallt så kanske man vill rida med en "sadelvärmare"?
På ett annat stall jag hade en foderhhäst på var det lite mer ordning, är jag bara känslig eller ska man inte ta hand om utrustningen bättre?? Jag menar tänk om hästen tar skada.

Är det så stor skillnad på tävlingsstall och vanligt ridskolestall?:confused:

Sv: trasig sadel/förlitet täcke?

Som jag förstod det är det lädret som är sprucket på sadeln? Så länge det bara är ytliga repor mår inte hästen dåligt av det. Det viktigaste är att sadeln ligger bra på hästen. Även om det inte är din häst kan ju även du ta dig tid att smörja utrustningen då och då, eftersom även du använder grejerna.

Ett täcke som skaver är inte ett bra täcke, så det däremot tycker jag att du kan prata med henne om, och höra om ägaren inte har ett annat täcke som är större.

Och en sadelvärmare...? Menar du tex ett fårskinnsöverdrag (såkallad rumpvärmare)? Det är långt ifrån alla som använder sånt. Ägaren kanske inte finner det nödvändigt, och inte ser någon anledning till att lägga ut pengar på något som du vill ha. Isåfall får du köpa det själv.

:cry:
Som jag förstod det är det lädret som är sprucket på sadeln? Så länge det bara är ytliga repor mår inte hästen dåligt av det. Det viktigaste är att sadeln ligger bra på hästen. Även om det inte är din häst kan ju även du ta dig tid att smörja utrustningen då och då, eftersom även du använder grejerna.

Ett täcke som skaver är inte ett bra täcke, så det däremot tycker jag att du kan prata med henne om, och höra om ägaren inte har ett annat täcke som är större.

Och en sadelvärmare...? Menar du tex ett fårskinnsöverdrag (såkallad rumpvärmare)? Det är långt ifrån alla som använder sånt. Ägaren kanske inte finner det nödvändigt, och inte ser någon anledning till att lägga ut pengar på något som du vill ha. Isåfall får du köpa det själv.

Ja det hade varit lättare att smörja om det fanns något att smörja med, sen finns det inget rum att smörja i då allt är låst.
Annars skulle jag självklart göra det

men varför kan inte medryttare köpa såna småsaker?
en bruk smörjmedel kostar om du köper billigt 40 spänn.
kan hålla med dig att ägaren borde köpa in saker själv också...men om jag som medryttare verkligen saknar lite småplock, så hade jag inte tvekat o köpa det själv.

överraska din medryttarhäst med ett nytt fint täcke nu när rean börjar komma med sådana saker? Ett täcke på Rusta kostar 299 spänn typ.

(tycker dock ägaren ska erbjuda bra sadel o träns...)

ja en värmare kan jag ju faktiskt inhandla själv:idea:

Ja det är själva lädret som är sprucket

men varför kan inte medryttare köpa såna småsaker?
en bruk smörjmedel kostar om du köper billigt 40 spänn.
kan hålla med dig att ägaren borde köpa in saker själv också...men om jag som medryttare verkligen saknar lite småplock, så hade jag inte tvekat o köpa det själv.

överraska din medryttarhäst med ett nytt fint täcke nu när rean börjar komma med sådana saker? Ett täcke på Rusta kostar 299 spänn typ.

(tycker dock ägaren ska erbjuda bra sadel o träns...)

Jag har sett fina täcken lite här o där men tänk om ägaren inte vill att man köper nya saker, hon kanske tar illa upp!!

som hästägare kan jag intyga att det gör man inte.

så länge som det inte rör sig om tex bett, sadlar som är utprovade för hästen.

(fast i ditt fall lät det ju som det va skitsaker..och jag förstår att du är upprörd...det är inte roligt o ha såna saker)

Du kan väl fråga ägaren om du får köpa ett nytt täcke för att du tycker att det hästen har är för litet.

KOMMUNICERA med din medryttarhästs ägare. Fråga om hon har några smörjsaker du kan få låna, prata med henne om täcket, fråga om du får köpa nytt osv.

själv köpte jag smörjmedel och annat småkrafs själv.ponnyns sadel hade sömmarna gått upp på,så jag erbjöd mej att fixa det hos en sadelmakare,vi betalade va det kostade att fixa sadeln istället för avgiften för ponnyn den månaden=200kr mindre än va månadskostnaden för ponnyn va.köpte förvisso ett nytt schabrak för 150 +en grimma :angel:.

ja jag ,måste helt enkelt kunna öppna min käfft:D när det kommer till att prata om sådant så blir det genast svårare, vet ej varför?
men jag ska kolla upp det
tack

Nu ska jag vara lite brutal...men det är inte illa ment så jag hoppas att du tar det på rätt sätt.

Som medryttare har du inget att säga till om egentligen. Du får gilla läget eller säga upp medryttarskapet helt enkelt. Om du inte betalar för att vara medryttare - då kan du möjligen ställa lite större krav.

Om du inte betalar för att vara medryttare är det väl väldigt klokt att ge ägaren och framför allt hästen en positiv grej genom att köpa saker till hästen? Och givetvis ser du till att ta utrustningen på öppet köp och överlämnar dem till ägaren så att du får veta att det är ok att du köper saker (men jag vet då ingen hästägare som tackar nej till ett nytt täcke, skillnad om det kommer till saker som sadlar, träns och bett). Att smörja grejorna är ju ingen stor grej, se till att köpa dit grejor för att kunna göra det.

Nyckeln till att få ett bra medryttarskap är att man pratar med varandra! Så om du tycker att något är fel så måste du ta upp det, på ett bra sätt, med ägaren. Om ägaren inte vill ändra något så är det som jag skriver i första stycket, du kan välja att acceptera eller att säga upp medryttarhästen.

persedelvård kan du väl göra själv? Du rider ju...

Sadel. Ägaren kanske inte kan, vill eller har råd att köpa ny?

*kl*

Måste bara påpeka en sak....I denna tråden försvaras ägaren för hon kanske inte har råd eller inte vill köpa ny sadel till hästen medans andra i andra trådar som kanske vill köpa en ny sadel, men billigare än de andra dyrare märkena och de stackarna blir mer eller mindre halshuggna och får höra att de banne mig inte ska ha häst om de inte vill eller har råd att köpa en bra sadel till hästen....:smirk:

Det är klart att utrustningen ska passa, eftersom jag inte sett hästen vet jag givetvis itne hur för litet täcket där och om sadeln är sprucken i lädret o detta inte stör hästen så fine.. och detta om sadelvärmare? du får väl ha det om du vill :p
prata med ägaren istället :)

Men en sadel kan vara bra och passande för hästen trots att den fått en reva i lädret.

Jag försvarar ALDRIG att man har dålig utrustning till en häst. Däremot tycker jag att medryttaren har ett ansvar för att den utrustning h*n använder är korrekt.

Jag köpte själv en ny sadel (bomlös, billigare variant) åt min medryttarhäst. Den har jag ju kvar och kan använda även till min egen i dag men som sagt var, jag köpte hellre en sadel än använde en som jag bedömde inte passade så bra.

Sen ser det ut som om ingen smöjt sakerna på flera veckor, inte nog med det, nu när det är snö och kallt så kanske man vill rida med en "sadelvärmare"?

Ibland smörjer jag inte lädret på flera månader, varken jag eller hästen mår dåligt av det därimot gör lädret det men jag tror inte att mitt träns har några känslor.

Sadelvärmare? Det har jag nästan aldrig använt trotts att jag har eget stall/hästar och jag lever, så det är nog inget man ska räkna med finns i varje stall direkt..... Köp en egen annars? Dom kostar inte så mycket.

låter ju inte som hästen har det så jättebra...

jag skulle köpt ett nytt täcke till den och lite fett att ha på sadeln.. hur ligger sadeln då? hästen kanske har ont i ryggen också om sadeln är dålig och inte passar..

jag personligen skulle inte gilla att medryttaren köpte nytt täcke eller schabrak... anledning?

täckena jag har köpt till mina hästar kostar 2000-2500 kr st, om då nån köper täcke på rusta så kanske jag skulle använda det som tävlingstäcke, men inte nåt annat! frågar de däremot och vi kanske bestämmer oss för att köpa ett nytt dyrt tillsammans är det ok... men då är det hästens och inte medryttarens...

schabrak kan jag inte ha till min boomlösa sadel...

grimmor grimskaft gör ingenting och sånt "småkrafs" får de köpa hur mkt de vill, förutsatt att har de köpt det så är det hästens! de tar inte med det när/om de slutar.

sen tror jag inte att hästen tar skada av de saker som du nämner!

jag kommer nog snart (till nästa vinter) köpa nya täcken till mina hästar, då kommer det åter igen att bli dyra bra täcken, varför? jo för att de är de enda som håller måttet! jag har provat billigare och unghästen fick ska på manen... med billigare menar jag ca 1000 kr.... så det var ju ändå inte jätte billigt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett litet dilemma, min häst drar sina tänder mot boxväggen. Jag har en stark känsla att det beror på understimulans då hon är... 3 4 5
Svar
95
· Visningar
8 202
Senast: Rialavargen
·
Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
2 047
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 443
Senast: Unafraid
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 608

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka