trasig sadel/förlitet täcke?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare thatshot27
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 2 673
Sv: trasig sadel/förlitet täcke?

grimmor grimskaft gör ingenting och sånt "småkrafs" får de köpa hur mkt de vill, förutsatt att har de köpt det så är det hästens! de tar inte med det när/om de slutar.

Så om man har ett eget grimskaft, så tillfaller det dig ifall man tagit in hästen med det några gånger?? Låter lite knäppt?? Den som har köpt en grej är väl ägaren oavsett vad man använder det till.. Förstod inte riktigt logiken i det här.

anledningen till det är när de slutar sen så blir det ett jävla tjafs om vems saker som är vems, och det är sååå onödigt.
sen är det oxå så att om de köper ett grimskaft så kanske man använder det varje dag, några mån senare vill medryttaren inte vara kvar och då kanske mitt grimskaft har gått sönder och så står jag där utan grimskaft! inte bra...

om de dock bara använder det när de är där och tar med sig saken hem när de åker hem och sen tar med sig den igen när personen är tillbaks, då är det en annan sak...

Du skulle inte kunna köpa dig ett nytt grimskaft själv då om det gamla gått sönder?

självklart så skulle jag kunna det, men lämnar personen saker i stallet så använder man ju det, och sen brukar det ju inte bli av att man köper nytt, jag känner mig själv :D

men förutom ridhjälm och sånna saker så ska det bara vara mina saker i stallet, de får gärna köpa saker det har jag inget emot, men man köper inte en sak till en häst och sen när man slutar tar med ig den saker därifrån...

samma sak om jag har gett en kompis en present och sen blir vi ovänner, inte fasen tar jag tllbaka den?!

sen är det så att jag har allt mina hästar behöver, tycker de att det saknas nåt så får de självklart diskutera saken med mig, och sen köper jag den saken om jag anser att den verkligen behövs...

har haft medryttare om haft med sig hur mkt saker som helst, och då har alltid flertalet av mina saker försvunnit... jag håler inte på med välgörenhet, de betalar inget i övrigt och jag skulle aldrig kräva att de skulle göra det heller.

sen så har jag oxå dubletter på allt (minst) så jag tvivlar på att det skulle hända.... det enda är sidpullet... men jag tror inte att jag skulle bli särskilt glad om personen red på nåt annat än det jag anvisar dem till ( såvida de inte har varit medryttare länge) men jag har mest råkat ut för unga medryttare därav har jag lärt mig av mina misstag...

därför är det de reglerna som gäller.

anars, grimskaft, grimmor, tyglar täcken osv har jag minst 3 st till varje häst... sadlar har jag 4 st och en ridhäst...

så situationen om att de behöver köpa nåt kommer aldrig att uppstå så om de köper nåt så är det bara för att de känner för det...

skav på manen? du tror inte det kan ske med alla täcken?

Jag tycker hästägaren borde ha alla grejer som behövs till hästen eftersom det ändå är denna som äger den, tex smörjmedel, täcken osv men du aknske har haft oturen att hamna hos en slarvpelle som kanske inte är så noga med hur hästen har skötts.
sadel/rumpvärmare tycker ajg dock inte du kan kräva att hästägaren ska köpa om denna själv inte använder sån.

Ja om du har täcken till din häst har väl inte en medryttare ngn anledning att köpa ett.
I ts fall låter det dock inte som att hästen har för mkt grejer om man säger så.
Att täcken är bra för att de är dyra håller ajg inte med om, av alla täcken mina hästar tagit paj utan hjälp av hagkompisar har ett varit ett Bucas, ett Rambo & ett billigt bomullstäcke från Börjes.

KL

Jag har medryttare på min häst, och skulle hon sakna någonting till min häst så skulle jag köpa det till hästen själv, men däremot om hon själv skulle vilja köpa någonting som hon vill använda tex grimskaft, grimma, borstar eller vad det nu kan vara så skulle jag absolut inte tvinga henne att lämna kvar dom om hon slutar.

Man slipper tjafs om vem saker som är vems om hon tar med sig de saker hon har köpt, och skulle det då vara någonting som fattas hästen så får jag väl helt enkelt köpa egna saker.

Men eftersom vi inte har bara ett grimskaft i stallet så betvivlar jag att det skulle inträffa.:D

Tycker att det är lite lite hårt att säga att alla saker som en medryttare eller medskötare köper ska tillfalla hästen om de vill sluta. Det kan ju mycket väl vara så att de kan använda de sakerna till sin nya häst.:banana:

Däremot så har vi så himla bra kontakt med varandra, medryttaren och jag, att det aldrig skulle bli ett problem överhuvudtaget:D

"grimmor grimskaft gör ingenting och sånt "småkrafs" får de köpa hur mkt de vill, förutsatt att har de köpt det så är det hästens! de tar inte med det när/om de slutar. "
:eek:

Öhh,va?! Om dom har köpt det så är det väll deras så länge dom inte är snälla och låter dig/hästen få det.

"sen är det oxå så att om de köper ett grimskaft så kanske man använder det varje dag, några mån senare vill medryttaren inte vara kvar och då kanske mitt grimskaft har gått sönder och så står jag där utan grimskaft! inte bra..."

"annars, grimskaft, grimmor, tyglar täcken osv har jag minst 3 st till varje häst... sadlar har jag 4 st och en ridhäst..."

Det där rimmade inte så bra..Med andra ord så har du ju massor med grimskafft och sånt i reserv,så då gör det ju inget om ett av dina gått sönder,och medryttaren slutar och tar med sig det som hon har köpt.

"anledningen till det är när de slutar sen så blir det ett jävla tjafs om vems saker som är vems, och det är sååå onödigt."

Det är väll inte så svårt? Det medryttaren har köpt är hennes,och det du köpt är ditt?

Senast ändrad:

låter ju inte som hästen har det så jättebra...

jag skulle köpt ett nytt täcke till den och lite fett att ha på sadeln.. hur ligger sadeln då? hästen kanske har ont i ryggen också om sadeln är dålig och inte passar..

Hur kan du avgöra på det lilla TS har skrivit om hästen har det bra eller ej :crazy: Och bara för att sadeln är osmörjd så betyder det inte att den inte passar. Jag har inte putsat min sadel på... ja, jag vet inte hur länge sen det var.

TS:
Prata med ägaren! Har du ens frågat om h*n kanske har ett annat täcke till hästen? Om te.x det andra täcket var smutsigt eller blött så kanske ägaren tog hem det för att tvätta/torka det och då satte på ett annat täcke under tiden.

Fråga även om h*n har smörjmedel liggandes ngnstans. Ibland kanske man har det på andra ställen eller det kanske är tillfälligt slut och h*n inte har kommit sig för att köpa nytt ännu.
Och inte behöver du väl ett speciellt rum att putsa i. Här gör alla det i stallet eller i sadelkammaren.

Och sen kan du ju inte kräva att ägaren ska ha en sadelvärmare, alla har inte det och det är ju absolut ingen "standarutrustning"

skav på manen får min unghäst bara av "billiga" tecken!

av de dyra har hästarna aldrig fått skav så då antar jag att de helt enkelt inte får skav av dem!

den ena hästen ställs ut så det är ju ganska viktigt hennes man är fin.

"grimmor grimskaft gör ingenting och sånt "småkrafs" får de köpa hur mkt de vill, förutsatt att har de köpt det så är det hästens! de tar inte med det när/om de slutar. "

Öhh,va?! Om dom har köpt det så är det väll deras så länge dom inte är snälla och låter dig/hästen få det.

"sen är det oxå så att om de köper ett grimskaft så kanske man använder det varje dag, några mån senare vill medryttaren inte vara kvar och då kanske mitt grimskaft har gått sönder och så står jag där utan grimskaft! inte bra..."

"annars, grimskaft, grimmor, tyglar täcken osv har jag minst 3 st till varje häst... sadlar har jag 4 st och en ridhäst..."

Det där rimmade inte så bra..Med andra ord så har du ju massor med grimskafft och sånt i reserv,så då gör det ju inget om ett av dina gått sönder,och medryttaren slutar och tar med sig det som hon har köpt.

"anledningen till det är när de slutar sen så blir det ett jävla tjafs om vems saker som är vems, och det är sååå onödigt."

Det är väll inte så svårt? Det medryttaren har köpt är hennes,och det du köpt är ditt?

det är jävligt svårt när folk börjar tjafsa kan jag tala om! har varit med om det 2-3 ggr.

köper de nåt så får de ta med sig det hem igen, allt i mitt stall är mitt! eller snarare mina hästars. det får ni tycka vad ni vill om, men de behöver inte köpa nånting, jag har verkligen allt till mina hästar!

skav på manen får min unghäst bara av "billiga" tecken!

av de dyra har hästarna aldrig fått skav så då antar jag att de helt enkelt inte får skav av dem!

den ena hästen ställs ut så det är ju ganska viktigt hennes man är fin.

Beror knappast på priserna utan på materialet:smirk:

Håller fullständigt med:bow:
Då jag var medryttare på en häst köpte jag schabrak o vojlockar m.m och självfallet tog jag med det då jag sen köpte en egen häst... :cool:

självklart får de ta med schabraken om de vill det, det går inte att använda schabrak på mina sadlar så den billigaste grejen de kan köpa (som jag skulle godkänna att de använde på min häst) kostar ca 1000 kr.

det är mina regler i mitt stall, det r inget mer med det! och jag struntar i vad ni tycker om det. men personen i fråga får rida gratis och jag har all utrustning som de behöver...

angående täckena så varför skulle någon köpa andra tecken när jag då inte skulle tillåta att de använde dem på hästen liksom?

billigt skit får inte användas på mina hästar de ska bara ha det bästa.

och matrielen är de bästa om man köper de dyraste täckena, det bara är så! de billigare täckena jag har ser ut att vara samma matrial, men de fick unghästen skav av så då är det ju inte det!

det är mina regler i mitt stall, det r inget mer med det!

Dina regler, ja.
Men frågan är om man som medryttare verkligen vill rätta sig efter dom.

Jag har oxå regler i mitt stall, till mina hästar.
Men använder inte medryttarens saker ändå. Det är hennes, och dom har hon köpt.
OM hon inte har köpt något till hästen, (eller mig).

Om du har en eller några medryttare/skötare till dina hästar, gratulerar. Du har dresserat dom bra.

tillåt mig att skratta!

enda gången nån medryttare har köpt nåt är när de skulle sluta och då som lite avskedspresent till hästarna!

grejen är den att ska de ha massa saker i stallet så är de mina, annars får de ta med sig dem hem, inte mer med det!

jag behöver inte dressera dem, de köper inget för att mina hästar har allt de behöver och man kan inte köpa ett vanligt schabrak eftersom att det inte går att använda till mina sadlar, ganska enkel matematik.

träns då... ja jag rider ju på sidepull, och jag använder bara matrialet biothane och ska de då köpa ett träns som de får använda så kostar det 850 kr, och det är utan tyglar och tyglarna kostar som minst 300 kr... så det går inte att köpa utrustning till mina hästar utan att det blir svindyrt.

problemet är alltså inte om de skulle köpa nåt utan att de lämnar det och "beblandar" deras saker med mina saker, jag har haft medryttare som bokstavligt talat flyttat in i stallet och hade hur mkt grejer som helst, därför är det nu ridbyxor+ hjälm och om det är nåt mer som man måste ha till själva ridningen tex skor eller nåt sånt.

jag ser det aldrig som ett problem eftersom inget behövs så köper de inget, undantagen har varit nån ny grimma och då köps ju grimman till hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett litet dilemma, min häst drar sina tänder mot boxväggen. Jag har en stark känsla att det beror på understimulans då hon är... 3 4 5
Svar
95
· Visningar
8 202
Senast: Rialavargen
·
Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
2 047
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 443
Senast: Unafraid
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 608

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka