Bukefalos 28 år!

"Trasig" stråle?

F

forlana

Hejsan! Idag när jag skrittade ut med min häst så betedde hon sig konstigt, stannade flera gånger och ville inte gå. Det var inte för att titta på något, eller för att dumma sig (tro mig, jag vet). Utan bara stanna och ville varken gå hemåt eller bortåt. Efter mycket om och men gick hon framåt, bara för att några steg senare stanna. Så hände det flera gånger, plus att hon ville gå i gräset och i mitten av vägen där det är som mjukast. Det kändes inte okej, så jag hoppade av och gick hem med henne.

Kände igenom ben + utsida hov och hon var varken svullen eller varm och ömmade inte. Lyfter på hoven och upptäcker det här:
74450_1244392721.jpg


Lite småsprickor har hon haft ett tag i alla fyra hovar, men jag har väl inte direkt tänkt på det eftersom de har varit så små. Men såhär stor & djup spricka + en lös "strålbit" har det iallafall inte varit förut! Kollade i resten av hovarna och där var det på ett ungefär likadant. Är det dethär som gjorde att hon inte ville gå? Men hon varken ömmade eller reagerade när jag tryckte henne på strålen? :confused: Vad är det för något, vad gör man?

MYCKET tacksam för svar! :bow:
 
Sv: "Trasig" stråle?

Att strålen var sönder längst ute i kanten är ingenting att oroa sej för, det händer ofta ifall hästen är gammskodd. Det jag tänker på mest är att strålen har fått sig ett jack i mitten, sånt vet jag faktiskt inte om det är så allvarligt. :crazy:

Men det kan ju ha varit så att han trampade på en sten som sedan fastnade i skon och sedan lostnade påvägen hem. Eller ifall strålen är längre ut än skon så att hon trampar på strålen ist för skon när hon går, det brukar dom tycka gör väldigt ont och går då hellre på gräset där strålen inte utsätts för tryck utan bara sjunker ner i gräset..
 
Sv: "Trasig" stråle?

Men nu när jag ser på bilden lite nogrannare så ser det inte alls ut som att strålen går utanför skon, att hon trampar på den lixom..
Du kan ju skritta ut imorrn och se ifall hon gör likadant igen. Om det är bra så kan det bara ha varit så att en sten fastnade som sedan lossnade.. :D
 
Sv: "Trasig" stråle?

Tack för ditt svar! :)

Om det nu är så att hon har trappat på något vasst och på så vis "trasat upp" strålarna, vad gör man? Jag vill ju inte att hon ska riva upp det ännu mer, eller att hon ska ha ont. Det är ju jack i alla fyra strålar.
 
Sv: "Trasig" stråle?

Ring din hovslagare och be om råd.
De är duktiga på sånt här.
 
Sv: "Trasig" stråle?

Ser dåligt på bilden, men det ser ut som att din häst utvecklat en dubbel stråle. Ring som sagt din hovslagare om du känner dig osäker. Strålen består av horn, om än mjukt sådant, och kan utan problem verkas ner en bit för att undvika fickbildningar där det samlas skräp. Du kan göra det själv med en kniv, eller be din hovslagare. Någon enstaka gång skadar det inte att ta ner strålen lite, men man bör undvika at göra det till en vana.

Är hon inte varm över sprickorna så är det kanske inte så troligt att det är där problemet sitter, dock, men jag hoppas att du finner det!

Lycka till!
 
Sv: "Trasig" stråle?

Hej!
Om din häst inte ömmar när du trycker över strålen så skulle jag nog inte vara så orolig över att det är just DÄR som problemet sitter. För att kolla om problemet överhuvudtaget sitter i hoven så kan du börja med att känna digitalpulsen vid kotan. Är den förstärkt? Kraftigare än normalt? Jämför med de andra hovarna. Sedan kan du lägga ryggen på handen mot hoven för att känna om det finns någon värme. Var hästen halt? Ömmade den?
För övrigt ser det ut som om den behöver skos om snart med tanke på slitaget på skon (i och för sig svårt att se på bilden).
Att stålen växer mycket hos vissa hästar (speciellt nu) är inget konstigt. Heller inget konstigt att det bildas "fickor". Dessa MÅSTE dock skäras rent vid varje skoning. Det handlar inte om att "verka ner" stålen utan att se till att det inte finns några fickor och dylikt där det kan samlas bakterier och svamp som sedan kan leda till strålröta.
Sen finns det ett annat problem som visar sig på ganska många hovar just nu när det är torrt ena veckan och lerigt den andra. När det är väldigt torrt i hagen så bildas det lätt torrsprickor, när sedan hoven blir fuktig igen tränger gärna lera in i dessa sprickor. Leran i sig innehåller bakterier och kan även innehålla svamp.
Ett tips för att förhindra torrsprickor är att hålla stråle, ballar och kronranden mjuk genom att dagligen smörja in den i Baby olja t ex (OBS! Inget som innehåller tjära! Då får man motsatt effekt!) Att smörja in hovväggen har ganska liten effekt, rekommenderar då istället vattenbad på minst 20 min. Köp en "stövel" och fyll med vatten om hästen inte kan stå still i en hink så länge.
Skulle man nu tycka att strålen luktar surt, illa liksom, så kan det vara strålröta. Mittstrålfåran kan då även bli djupare än normalt och "krypa" upp mellan ballarna. Tag då en gasbinda t ex och dra genom mittstrålfåran för att göra rent. Sedan kan man använda Virkon S (funkar även i fotbadet) som tar bort bakterier och svamp. Använd helst ingen hovkrats om ni inte måste ta bort stenar i mittsrålfåran i detta skede, då kan ni istället irretera området och skapa ytterligare angrepp.
När man tycker att strålen är för "fuktig" är därimot tjära bra.. En balansgång helt enkelt!
Slutligen ring och rådgör med din hovslagare. Ser ut på bilden som att hela hoven behöver rensas upp.
Har du fler frågor och inte får tag i din hovslagare så är det helt ok att slå en signal eller skicka ett mail. Mitt nr hittar du på min hemsida där även fler tips finns att tillgå.
http://www.estrin.nu
www.estrin.nu
Lycka till!
/Thomas ;)
 
Sv: "Trasig" stråle?

74450_1244392721.jpg


Lite småsprickor har hon haft ett tag i alla fyra hovar, men jag har väl inte direkt tänkt på det eftersom de har varit så små. Men såhär stor & djup spricka + en lös "strålbit" har det iallafall inte varit förut! Kollade i resten av hovarna och där var det på ett ungefär likadant. Är det dethär som gjorde att hon inte ville gå? Men hon varken ömmade eller reagerade när jag tryckte henne på strålen? :confused: Vad är det för något, vad gör man?

MYCKET tacksam för svar! :bow:


En fråga, har du satt ner en hovkrats i den längsgående sprickan mitt i strålen och först lätt tryckt till, sedan tryckt till med mera kraft utan att hästen visar ömhet i det området??

OBS!! innan du gör det så kontrollera noggrant att det inte befinner sig ngn främmande kropp i det området. Ett sådant tvärgående snitt i den storleken kan mkt väl ha sitt trauma i att hästen har trampat på ngt vasst.

Får du ingen reaktion så kan du utesluta att den ömmar över det området men personligen anser jag att vid nästa skoning så bör stålarna renskäras bättre än dom gjordes vid förra skoningen.

Som jag kan se det så ser strålen inte speciellt frisk ut i strålens bakre del och främst då i mittstrålfåran, hur långt ner kan du i det området trycka ner hovkratsen??? Ömmar den i det området??

Kanske borde du även nu på sommaren ha lite kortare skointervaller.

Hur länge sedan skoddes den innan du tog denna bild, vad är det för rastyp??

Den sista frågan är enbart för att vissa rasers hovar ser lite annorlunda ut än andra raser.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 555
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 179
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 593
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp