TrÄstolpar Till Hagar

P

Prinsen

UNDRAR VAD NI HAR FÖR STORLEK PÅ ERA TRÄSTOPAR TILL ERA HAGAR? DIMENSIONER? HÖJD OCH TJOCKLEK?
SKA GÖRA HAGAR TILL STORA HÄSTAR.:bump:

Sv: TrÄstolpar Till Hagar

Jag har stolpar som är 6 cm i diameter och 150 cm höga. Dom är 6 eller 8-kantiga:confused: , tryckimpregnerade och gick på ca 20 kronor styck.

Du behöver ekstolpar (dyra men håller i evigheter) som är 180 långa och 2,5 tum i storlek. (7.5 cm gånger 7.5)

Då har du bra stolpar till olika slags elrep eller elstängsel överhuvudtaget. Ska du ha trästaket behöver du nog 3 tums.

Vi använder tryckimpregnerade, skalade -inte svarvade! -De har sämre hållbarhet. som är 180 cm långa och en toppdiameter mellan 6-12 cm. Men de runt 7-9 är att föredra tycker jag.
De grövre brukar vi sätta vid grindhål, hörnor etc.
Pris? ingen aning, vi köper in några buntar per gång och nu är det två år sedan , men har för mig vi gav runt 14 kr plus moms eller nåt. Levererat och klart. Men vi brukar gå ihop ett helt bonnagäng när vi beställer då man får ner priset. Huruvida det blir med den saken i år vet jag inte, men de sista stolparna gick åt nyssens... Så dax för ny laddning.

Gira :banana:

Ring runt till olika trävarufirmor för att få det bästa priset - eller direkt till ett sågverk så blir det ännu billigare.

Vi köpte tryckimpregnerade åttkantigastolp, 180cm långa och 8cm i diameter. Dessa är nerkörda 50cm i marken. Till detta har vi brett elband. Det är kanonsnyggt och ingen häst har varit i närheten av tråden.
Skulle inte satsa på klenare stolp om jag skulle göra nya hagar. Det är så pass lite pengar det handlar om.

vi har bytt ut gammla stolpar idag faktiskt. De vi hade förut var stolpar som vi hade gjort själva, men nu har vi köpt stolpar som vi satte upp idag. Dom är 6 cm i diameter, runda, och 175 cm höga. Vi har en D-ponny + en blivande liten häst(troligtvis). så det blev ganska högt staket, blev jättebra!

Jag åkte till Byggmax, och köpte reglar 4,5 cm X 4,5 cm, och sågade de i 1,80 cm längder.
Behandlade dom, spetsade dom och slog ner dom 60 cm ungefär.

Elband är dragna.

Dessa kostade mig ungefär 10 kr stolpen. Lite mer arbete men värt det.

Liknande trådar

Anläggning Får hagar se ut såhär? Hela hagen är tyvärr upptrampad och hästarna kommer in med lera upp till knäna så man är tvungen att spola för...
Svar
3
· Visningar
786
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns... 2
Svar
26
· Visningar
2 371
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 858
Senast: ako
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 698
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka