Trava bommar - Vilket avstånd mellan bommarna för stor häst?

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Fitness
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 718
F

Fitness

Jag är en dressyrryttare som tänkte börja lägga in lite travarbete över bommar i dressyrarbetet.
Men ungefär hur långt ska det vara mellan varje bom? Förstår att det skiljer sig från häst till häst men ungefär?

har en stor häst på ca 170 men med väldigt liten trav för sin storlek. Skulle gärna få honom att länga på steget över bommarna!

Tacksam för svar! :)

Sv: Trava bommar - Vilket avstånd mellan bommarna för stor häst?

Normalt travavstånd ligger på ca 1,20-1,30m men det kan naturligtvis varieras mycket mer än så beroende på hästen och vad man vill träna på.
Nånting som jag tycker är ganska nyttigt är att ha flera bomserier utlagda på ridbanan med olika avstånd så att man får jobba med att ändra steglängden åt båda hållen dvs ena långsidan kan jag ha 5 bommar med ca 1m mellan så att jag får korta, på medellinjen 5 bommar på ca 1,20 där jag rider normalt och andra långsidan 1,40 så att jag får länga.
Hoppas att detta kan vara till din hjälp.

:Dtack för tipset och upplysningen! :bow:

Du kan även lägga bommar på böjt spår, så kan du välja avstånd med hur långt ut/in du travar över bommen.

Liknande trådar

Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag... 2
Svar
21
· Visningar
1 979
Senast: ameo
·
Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
607
Senast: Edla
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 775
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka