Travare med väldigt mkt spring!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Golden Riverside
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 1 603
Sv: Travare med väldigt mkt spring!

känner väldigt väl igen det där på min medryttarhäst, fd travare.

hon reds på pessoa när jag började . jag hade redan innan det tyckt att pessoabetet inte alls är ett bra bett o va lite skeptiskt till det. jag tyckte heller inte att det funka så bra på henne, och när hon även fick ett sår i mungipan av bettet så bytte jag.
nu rider jag henne på pelham vilket funkar mkt bättre! hon accepterar det bättre, blir lättare att hålla (även om hon fortfarande gärna drar iväg lite i galopp)

jag tänkte också att hackamore kunde vara ett alternativ. ägaren sa dock att hon inte lyssnade på det och helt enkelt inte brydde sig om det.
provade det trots allt för några dagar sen. visserligen så skrittade vi mest, men la även in lite trav och tyckte att hon lyssnade helt okej. hon är ju fortfarande pigg o lite stark men jag hade inte förväntat mig annat.
det känns bättre iomed att man inte behöver ta så mycket i munnen hela tiden då heller.

oj, nu blev det långt.
men prova dig fram, kan skulle rekommendera pelham eller hackamore, kanske även jaktkandar
hoppas du hittar nåt som passar :)

jag lägger mig i den här tråden för att jag har ett liknande "problem" - min foderhäst (ridtravare med mycket spring) drar gärna iväg när man rider ute i skogen (på banan är hon mycket lugnare). hon sticker inte, men älgar iväg i 180 km/h i traven och när man försöker hålla in så blir hon stressad och börjar trippa och takta i stället.
jag har försökt att göra halt så fort hon visar älg-tendenser, men hon blir nästan värre av detta. det som funkat bäst hittills för mig är att rida på volter och böjda spår (ut på någon åker eller liknande) så fort hon börjar rusa. tillslut förstår hon vad det handlar om och lugnar ner sig.
min fundering är om det är bäst att hålla henne (hon blir alldeles omöjlig tillslut och står och hoppar på stället och man får blåhålla tyglarna för att hon inte ska dra iväg) eller låta henne springa tills hon tröttnar/lugnar ner sig? vad tror ni?

tycker inte du ska låta henne springa tills hon tröttnar, var benhård på att det är du som väljer hastighet! ska ni skritta, då ska hon skritta! hur länge har du haft henne, när travtränades hon sist? Då de går på trav så ska de ju ligga på bettet och när man tar i tömmarna brukar de vilja springa fortare..jag skulle träna mycket på halter, halvhalter och tempoväxlingar så hon lyssnar bättre

tycker inte du ska låta henne springa tills hon tröttnar, var benhård på att det är du som väljer hastighet! ska ni skritta, då ska hon skritta! hur länge har du haft henne, när travtränades hon sist? Då de går på trav så ska de ju ligga på bettet och när man tar i tömmarna brukar de vilja springa fortare..jag skulle träna mycket på halter, halvhalter och tempoväxlingar så hon lyssnar bättre

det är min tanke också, men ofta blir det vilda protester från hennes sida om jag bestämmer tempot. brukar gå bra första halvtimman, men sedan blir hon :bump: och bara hoppar omkring, trippat, skuttar och busar.
jag har bara haft henne i en månad men hon har gått som ridhäst i drygt ett år.
men mer tempoväxlingar och halvhalter får det bli, så kanske det går att få fason på expresståget efter ett tag :angel::d

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 294
Senast: sweep
·
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 317
Senast: Pinus
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i... 2
Svar
27
· Visningar
2 851
Senast: villhöver
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 180
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31