• Avel
  • Trådstartare Trådstartare PÄMMI
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 384
  • Visningar Visningar 30 457
Sv: Travavel

kanske var hästar mer humoristiska förr jag hade en efter emerald boy undan nåt med smaragd i bakgrunden effi brodda kanske mamm hette?
Han kunde retas med en så man blev galen, fast man var tvungen att skratta åt eländet. Kom mna irriterad till stallet gick det inte att rida förrän mna skrattade åt honom. Gud vad jag saknar honom. hna var född -85 men fick ta sbort vid tolv års ålder då vi upptäckte att travtränaren som haft honom antagligen inte gillade hans humor för de hade slagit honom i huvudet så han fick näthinne avlossning. Jättetråkigt...

Nu fickjag fram det
Min hette Sir Emerald med Emerald Boy som pappa smaragd som farmor och horns effi som mamma med effi brodda som mormor osv
Vilken häst tänk om han vart ett sto jag hade betäckt trots den gamla stammen.
Vilka minnen som väller fram....

solros skrev:
Är det fyraårskriteriet?

Ja, visst får man gåshud när Solouy vrider ut och Korean höjer huvudet och accelererar... :love: Oh,lala! :D

Nej, eller kanske...om jag inte minns fel är det på en hingstreklamvideo med Dahir de Prelong .....får rota i lådorna.

Halvfranskt är inget måste... ;)

Jag skrev bara var jag fått för tips om henne tidigare...

Men hjälp vad många hingstar det kom på förslag. :crazy: Blir att studera lite innan jag spånar vidare tror jag. :)

solros skrev:
Om du vill ha lite billigare alternativ kan Kramer Boy eller Deliberate Speed kanske vara intressanta.

Jag glömde en sak om henne :o , hon har väldigt "runt" framsteg, det är inget jag eftersträvar att behålla eftersom det är framsteget som varit hennes begränsning. Det tar mycket från maxfarten.

Billiga och bra hingstar ska givetvis inte uteslutas! :idea:

Intressant detta, förra gången jag diskuterade hingstar här var det för att jag ville behålla så mycket som möjligt av stoets egenskaper (inte samma sto). Nu är det mycket jag vill förbättra! :idea: Ändå gillar jag många av hennes egenskaper. :)

Finns det något ställe där man kan få se exteriörbedömningar på utländska hingstar på nåt språk man begriper? ;)

Kramer Boy har jag oxå tänkt på t vårt Little Devil-Pay Dirt-sto, men förutom att det blir 3+3 på Speedy Crown så har jag blivit "idiotförklarad" av vänner o bekannta. "Kramer Boy var överreklamerad som tävlingshäst":confused: och "Sugarcane Hanover är väl inget att ha i aveln".
Kan väl hålla lite med om Sugarcane (förutom Erikssunds fina I-årgång bl.a.) men Kramer skulle vara fint på vår STORA rundtravande märr...:bow:

PÄMMI skrev:
Kramer Boy har jag oxå tänkt på t vårt Little Devil-Pay Dirt-sto, men förutom att det blir 3+3 på Speedy Crown så har jag blivit "idiotförklarad" av vänner o bekannta. "Kramer Boy var överreklamerad som tävlingshäst":confused: och "Sugarcane Hanover är väl inget att ha i aveln".
Kan väl hålla lite med om Sugarcane (förutom Erikssunds fina I-årgång bl.a.) men Kramer skulle vara fint på vår STORA rundtravande märr...:bow:

Sugarcane Hanover är elithingst och har lämnat över 60 miljonärer.... Inget att ha är väl att ta i? (Jag tycker inte du ska lyssna för mycket på dina vänner och bekanta ;) )

Däremot finns det en hel del oärliga, speciellt ston. Det är känt drag från Florida Pro och visst nedärver S.H. det i viss utsträckning. Däremot finns det kunnande så det räcker, och fina hästar är det. Till ett genomärligt sto och med det i bakhuvudet vid uppträning och början av karriären tror jag inte man behöver vara negativ till honom.

Vad var så speciellt med I-årgången? Den bäste ur den är den 15:e bästa avkomman till S.H. nästa kommer på plats 28...

Den svenskfödde avelshingsten som lyckats bäst genom tiderna är väl Good as Gold. Även han e. Sugarcane Hanover.

Att Kramer Boy skulle vara överreklamerad som tävlingshäst vet jag inte. Han tjänade 14 miljoner. Om man inte behöver vara bra för att göra det så borde ju fler hästar tjäna så mycket pengar... Här kan ni läsa mer om Kramer Boy:http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=649259&highlight=Kramer+boy

Jag skulle inte ta honom till en stor märr, har sett flera stora, t ex Ebel (som är jättehög :eek: ) och Roi de Deauville.

hej visst jag tycker ni ska välja orlov men nu har jag skött hingsten och det var en underbar individ som man bara förälskade sig i

Sputnik skrev:
Nu fickjag fram det
Min hette Sir Emerald med Emerald Boy som pappa smaragd som farmor och horns effi som mamma med effi brodda som mormor osv
Vilken häst tänk om han vart ett sto jag hade betäckt trots den gamla stammen.
Vilka minnen som väller fram....

Lustigt...jag hade hand om den hästen hos Tommy B andersson på axevalla. Då var han 3 år. Ursäkta mig för det här, nog var han lite "korkad" men inte dum och vad jag vet var det aldrig någon som slog honom. Däremot var han tämligen talanglös som travare...
Men det blev säkert en trevlig häst av honom till sist ändå.
Tommy hade två till efter samma hingst, de var betydligt mer samarbetsvilliga men det blev inga stjärnor det heller.

PÄMMI skrev:
Borde vi inte ha en egen tråd i detta STORA :banana: område. Synpunkter? Hade tänkt betäcka m Rite On Line i år, fick beskedet att han var fullbokad o 80 på kö. Hm! Nån som har avkommor t Smasher - hört dom är sköra, Super Photo Kosmos? Abracadabrant är mitt nya fynd. Frågan är om avkommorna är startberättigade i typ Breeders i Sverige.
Har två avkommor efter Smasher, de är sköra men oerhört kapabla och med skalle. Nu vet jag inte säkert men jag inbillar mig att de visar snabbt talang som ungaoch förmodligen tål de inte så hårda belastningar som unghästar. de blir bättre med åren om de inte blivit knäckta helt.
Själv skulle jag gärna avla på Smasher som är klart prisvärd numera men jag skulle ta mig en funderare på vem som skulle få träna upp avkomman.
Har även två efter Comets Tail som någon nämnde. Lättsamma, riktiga travare men kan ha lite egenheter för sig (kan i mina fall bero på mamman också...). Tyvärr är de lite för vinklade i hasarna i övrigt korrekta.. En är liten och en är stor som ett hus...

Någon som vet något om Home Alones avkommor? Tycker han verkar intressant.
Not Disturb är en fransos jag fattat tycke för. han verkar dock inte tillgänglig i år trots att de annonserat.

PÄMMI skrev:
Hade tänkt betäcka m Rite On Line i år, fick beskedet att han var fullbokad o 80 på kö.

Många fler än 80 på kö nu, men man kan boka honom till 2007 !!!
Då kommer han att kosta 3000:- bokning och 25000:- levande föl.

PÄMMI skrev:
"Sugarcane Hanover är väl inget att ha i aveln".
Kan väl hålla lite med om Sugarcane (förutom Erikssunds fina I-årgång bl.a.)

:rofl:
Fortsätt sprida detta för då kan jag få tag i en billig betäckningsrätt när jag sätter mitt sto i avelsboxen.:banana:
Hon passar perfekt till Sugarcane . Avelshingstar som får titeln Elit duger åt mig......gammal är han men inte dålig ;)

sedan 1994-95 har väl aldrig så många Sugarcane Hanover-avkommor florerat i årgångsloppen, förutom Good As Gold-6 Erikssund uppfödningar som tjäna över miljonen. Itaka, Ideal och Imposant tävlade framgångsrikt i de flesta storlöpen.:bow: Jag kanske har dåliga erfarenheter men har sett en del mindre bra SH-avkommor, stora, ofokuserade (inte bara ston) och ett par trasiga.:crazy:

Synd om Kramer lämnar stort då han själv är lagom, lätt med effektivt lätt trav.

PÄMMI skrev:
sedan 1994-95 har väl aldrig så många Sugarcane Hanover-avkommor florerat i årgångsloppen, förutom Good As Gold-6 Erikssund uppfödningar som tjäna över miljonen. Itaka, Ideal och Imposant tävlade framgångsrikt i de flesta storlöpen.:bow: Jag kanske har dåliga erfarenheter men har sett en del mindre bra SH-avkommor, stora, ofokuserade (inte bara ston) och ett par trasiga.:crazy:

För mig är det bara bra om folk tycker han är dålig....blir billigare då :p

Just mitt sto passar han bra till i alla fall.
Snittförtjänsten var över en halv mille för avkommorna till Sugarcane med ston från Lady Zoots (Li Ladys) släkt.
Väger man för och nackdelarna så överväger fördelarna för oss.......men självklart inte för alla.

Senast ändrad av en moderator:

Hade du hand om Sir Emerald eller mirre som han kallades av mig?
Vad roligt.
Nej det vet vi ju inte när det hände han var ju sex när jag köpte honom, så det kan ju ha hänt var som helst.
HAn kanske fick me talang sen då, han sprang ihop med Florida Boy som var rekordhållare som tvååring det enda nackdelen var att hans äger inte skrev under ägareskiftet och att han var omöjlig att lasta annat i en niohästarsbuss o det var ett strul varje gång man skulle iväg så han startade aldrig men som sagt han hade humor o var speciell..
han gick ju inte att"fostra " om man säger så utan det var mer "om du är snäll mot mig så är jag snäll tillbaka" men det vra en speciell häst man glömmer honom inte

Sputnik skrev:
Hade du hand om Sir Emerald eller mirre som han kallades av mig?
Vad roligt.
Nej det vet vi ju inte när det hände han var ju sex när jag köpte honom, så det kan ju ha hänt var som helst.
HAn kanske fick me talang sen då, han sprang ihop med Florida Boy som var rekordhållare som tvååring det enda nackdelen var att hans äger inte skrev under ägareskiftet och att han var omöjlig att lasta annat i en niohästarsbuss o det var ett strul varje gång man skulle iväg så han startade aldrig men som sagt han hade humor o var speciell..
han gick ju inte att"fostra " om man säger så utan det var mer "om du är snäll mot mig så är jag snäll tillbaka" men det vra en speciell häst man glömmer honom inte
Ägaren hade flera hästar hos tränaren, alla med "hemkokstam" och ingen av dem var särskilt begåvade på att trava. Två av dessa hästar var dock jättemysiga och blev lite av mina favoriter. Sir Emerald fattade jag inte riktigt tycke för, kanske berodde på att han var som du säger lite speciell och när man har hand om många hästar och stor arbetsbelastning uppskattar man väl inte dessa egenheter på samma sätt..:crazy:
Det var roligt att veta att han fick det bra sedan iaf.

Sitter och läser avelsföreningens senaste "Travhästen" och där
hittar jag segerstatistiken för avelshingstar med minst 50 avkommor 3-7 år per 30/4 2006

Juliano Star på första plats !!!!

Man får väl ta all statistik med en nypa salt, men Juliano Star som var lite ointressant för många tidigare (låga auktionspriser) har då sannerligen visat att han duger. Blir lite sugen på honom själv :d

Kan nämna att Gentle Star ligger högt upp på listan
...11:a :idea: , men honom har du ju redan en efter.

...även Sugarcane Hanover som diskuterades i tråden ligger högt upp på listan :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Åh, jag har haft fullt upp och inte hunnit kolla så mycket. Men hennes tvååring imponerar mer och mer på mig. :idea:

Men jag har nu berättat om denna tråd för företrädaren (jag är "bara" delägare och hon tycker det är kanon att jag börjar kolla redan nu, för nästa år ska hon betäckas igen! :idea:

Nu kanske priserna på vissa hingstar är lite annorlunda då men man har ju ändå tid att tänka.

Liknande trådar

Trav Ska vi ha en liten gissningslek! Hur många ston kommer hingstarna att betäcka 2008 i Sverige? Nedan är fjolårets hingstar med siffror...
Svar
3
· Visningar
1 678
Senast: Natasja
·
Trav Här är listan över antal betäckta ston 2007. Någon mer än jag som är förvånad - Rotation fem (5) ston!? Är det något som jag har missat...
Svar
8
· Visningar
2 292
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka